מבוא לפסיכופתולוגיה – סיכומים

פסיכופתולוגיה היא תחום בפסיכולוגיה העוסק בתחומי התנהגות וחוויה נפשית החורגות מהנורמה. השם פסיכופתולוגיה הוא הלחם המילים "פסיכה=נפש" ו-"פתולוגיה= מחלה\מצוקה". פסיכופתולוגיה נקראת גם פסיכולוגיה אבנורמלית שכן היא מתארת מצבים נפשיים והתנהגותיים החורגים מהנורמה המקובלת.

מדע הפסיכופתולוגיה עוסק הן באבחנה ומיון של מצבים נפשיים חריגים והן בחקר המקורות ודרכי הטיפול במצבים אלו. במובן מסוים מבקשת הפסיכופתולוגיה לקבוע את גבולות השפיות וההתנהגות הנורמלית של בני אדם ועל כן זהו תחום טעון ביותר שבו מתקיים דיון ער על מתי אדם יחשב כבעל הפרעה נפשית וכיצד מגדירים את הנורמה.

להלן תמצאו אסופת סיכומים ומקורות מידע המבוססים על קורסי מבוא לפסיכופתולוגיה. הסיכומים הם חלק ממאגר הסיכומים באתר בנושאי פסיכולוגיה ולרשותכם עומד גם מאגר המושגים בפסיכופתולוגיה שיסייע לכם לעשות סדר בסבך המושגים הרבים שמהווים את התחום. הסיכומים בפסיכופתולוגיה מסודרים בסדר רציף להלן בצירוף הסבר קצר אודות כל סיכום וכן הם מקושרים בינם לבין עצמם על מנת לאפשר למידה נוחה ואינטואיטיבית.

ראשית הפסיכופתולוגיה נמצאת עמוק בהיסטוריה של האדם ואנו נפתח את אסופת הסיכומים שלנו עם דיון אודות ההתיחסות למחלות נפש בהיסטוריה.

אבנורמליות והתנהגות אבנורמלית – מהי התנהגות חריגה וכיצד מאבחנים אותה? השאלה הראשונה בתחום זה היא כיצד להבחין בין נורמליות ואבנורמליות. כמו כן, ישנן מספר גישות להסבר מקורותיה של התנהגות אבנורמלית ולדרכי הטיפול בה וישנן תפיסות שונות לגבי הפרעות נפשיות בענפי הפסיכולוגיה.

 מיון ההפרעות הנפשיות – הדרך שבה מאבחנים וממיינים בין סוגים שונים של הפרעות פכיסופתולוגיות. כמו כן נדון באבחון של הפרעות נפש על פי גישות מקובלות.

לפסיכופתולוגיה ישנם מספר גורמי חוסן וגורמי סיכון שמשפיעים על הסיכוי ללקות בלקות נפשיות מסוג כלשהו.

"התנ"ך" של הפסיכופתולוגיה הוא ספר האבחון DSM שקובע את הקריטריונים לאבחנת התנהגות אבנורמלית.

הפרעות חרדה – קבוצת הפרעות נפשיות המתאפיינות בתחושת פחד בלתי נשלט. בין הסוגים של הפרעות החרדה ניתן למנות הפרעה טורדנית כפייתית ופוביות, מצבי לחץ והפרעת דחק.

הפרעת דחק פוסט טראומטית היא סוג של הפרעת חרדה ויש לה מספר גורמים ודרכי טיפול. אחד הסוגים המיוחדים של הפרעה פוסט טראומטית כונה "תסמונת מחנות הריכוז" של ניצולי שואה.

 הפרעות סומטופורמיות הן סוג של הפרעות נפשיות בעלות ביטוי פיזי למרות העדר כל סיבה פיזיולוגית. אחד הדוגמאות להפרעה סומטופורמית היא הפרעת המרה וכאן תמאו דיון אודות אבחון וטיפול של הפרעת המרה, והיפוכונדריה.

הפרעות ניתוק \ הפרעות דיסוציאטיביות – סוג של הפרעות המתאפיין באובדן הקשר עם המציאות.

הפרעות מצב רוח – שם כולל לקבוצת הפרעות הפוגעות באיזון הרגשי של האדם ומובילות לשינויים במצבי רוח. אחת מהפרעות מצב הרוח המוכרות ביותר היא דיכאון. ישנן מספר גישות לגבי הסיבות (אטיולוגיה) לדכאון.

הפרעות אישיות הן דפוסי אישיות שאינן מאפשרים תפקוד בוגר מלא עקב כמו למשל הפרעת אישיות פרנואידיתהפרעת אישיות סכיזואידיתהפרעת אישיות סכיזוטיפליתהפרעת אישיות היסטריוניתהפרעת אישיות נרקיסיסטיתהפרעת אישיות אנטי חברתית (פסיכופתיה)הפרעת אישיות גבוליתהפרעת אישיות נמנעתהפרעת אישיות תלותיתהפרעת אישיות טורדנית-כפייתיתהפרעת אישיות סבילה-תוקפנית (פסיבית-אגרסיבית)הפרעת אישיות דכאונית.

מחלות נפש הן תחום נוסף של הפסיכופתולוגיה מלבד ההפרעות. במקרה של מחלת נפש מדובר בשיבוש מלא של חיי האדם כתוצאה ממצבו. אחת הדוגמאות המוכרות ביותר של מחלת נפש היא הסכיזופרניה שהיא למעשה קבוצה של מספר סוגי סכיזופרניה שונים שמאובחנים על פי הDSM (ראו סיכומים מורחבים על סכיזופרניה)

הפרעות פרפיליות (שונות מינית) הבאות לידי ביטוי בהתנהגות ומושאי תשוקה מיניים חריגים, הפרעות כגון:  פטישיזםפטישיזם טרנסויסטימציצנותאקסהיביציוניזםסאדיזם , מזוכיזםפדופיליה (ראו גם התעללות מינית בילדים ובעיותיה). בהקשר זה ראו גם הפרעות בזהות המינית וליקויים בתפקוד המיני.

הפרעות מוח ופגמים קוגניטיביים כוללים ליקויים כמו פיגור שכלי שלעיתים נובע מפגמי מוח או מופיע כפיגור שכלי תרבותי-משפחתי.

 

הפרעות של תקופת הילדות על רקע אורגני או סביבתי כמו הפרעת ליקוי קשב-פעלתנות יתר (AD/HD)הפרעות התנהגות בילדות  (כולל עבריינות נוער), הפרעות חרדה של תקופת הילדות וגיל ההתבגרותדיכאון של תקופת הילדותהרטבה תפקודיתהכתמה תפקודית ואוטיזם

הערכה קלינית של פסיכופתולוגיה כלים ושיטות לאבחון בפסיכופתולוגיה

ראו גם: לימודי פסיכולוגיה

 לחמם מנועים ללימוד עם קצת השראה:

12 ציטוטים משוגעים ושפויים על שפיות ושגעון

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: