מבוא לפוליטיקה וממשל: פוליטיקה ואיכות סביבה

הסיכום שלפניכם הוא חלק מתוך  סיכום הקורס מבוא לפוליטיקה וממשל. ראה גם את מאגר הסיכומים במדעי המדינה 

אחת מהסוגיות הבוערות ביותר, אם לא הבוערת ביותר, בפוליטיקה העולמית היא סוגיית הסביבה. בעיה זו חוצה גבולות ויבשות ואינה תלויה בלעאומיות ובהבדלים אתניים אך מתקשרת ליחסים שבין עולם ראשון לשלישי ומחברת אותנו היטב ליחס שבין שני העולמות.

העולם השלישי הוא במידה רבה "פח הזבל" של העולם הראשון- הרבה מהפסולת מועברת העולם הראשון לשלישי תמורת סכום צנוע / מענקים.

הקשר בין איכות הסביבה לגלובליזציה:

  1. אזרח העולם ואחריותו בתור אזרח.
  2. הקושי ביצירת הבנות עולמיות משמעותיות ושיתוף פעולה עולמי.

מושגים בסיסיים:

רקע כללי על איכות הסביבה– נקודת המוצא של המחקר הסביבתי היא שכוכב הלכת שלנו, כדור הארץ, מאפשר מרחב גדול אך לא בלתי מוגבל, של התפתחות. המערכת העולמית ממשיכה לגדול אך היא עושה כן לא על בסיס תכנון רציונלי וראיה לטווח ארוך ולא על בסיס התועלת האנושית בעתיד אלא על בסיס הגדלת רווחים פרטיים לטווח הקצר.

פח הזבל העולמי– אדם המודרני מפתח חידושים טכנולוגיים שלא על בסיס הקיים אלא בנוסף לו ולכן את הישן לרוב זורקים הצידה ומכניסים את החדש. הישן נזרק אל פח הזבל העולמי – מדינות עולם שלישי.

פיתוח בר קיימא– פיתוח העונה על צרכי הדור הנוכחי מבלי לפגוע באפשרות של דורות העתיד לענות על צורכיהם. כלומר, אנו רוצים לענות על צורכי הדור שלנו, הנוכחי, אך בראייה מחושבת על מנת שלא נפגע בצרכי הדורות הבאים.

טביעת רגל אקולוגית– כמה שטח אדם צריך על מנת להתקיים.

***התפיסה הסביבתית לא מעוניינת בביטול הקידמה והטכנולוגיה ובהחזרת העולם לאחור. אך היא מקדמת גישה פחות בזבזנית על מנת שנשמר את המשאבים שלא ניתן למחזר אותם- כלומר, איך ניתן לפתח טכנולוגיות חדשות שיאפשרו לנו לנצל פחות את משאבי העולם המתכלים.

בעיות סביבתיות נפוצות:

  1. התחממות גלובלית
  2. דישון מחלחל לקרקע ומזהם מקורות מים

קיים קשר ברור בין פעילות האדם לבין תופעת הטבע העולמית. אין לומר מאיזה אלמנט ספציפי נגרמת תופעת טבע ספציפית אך ניתן לראות מגמתיות בקשר שבין האדם למפגעים הסביבתיים. העולם מתכלה ובני האדם במו ידיהם מחריבים את כוכב הלכת שעליו הם חיים.

למה זה גורם???

  1. בני האדם טומנים ראשם בחול
  2. הצפיפות הולכת וגוברת, מים יגמרו בסופו של דבר וכך תיפגע איכות חייו של האדם והוא לא יוכל עוד לטמון את ראשו בחול.
  3. ברמת הממשל קשה לחוקק חוקים מדיניים שלא ניתן לראות בהשפעתם כתוצאה מיידית ולכן קשה מאד למשוך פוליטיקאים לפעול למען סוגיה זו שכן הם לא יהיו אלו ש"יגזרו את הקופון".

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: