אדוארד סעיד ואוריינטליזם

הסיכום להלן מהוא חלק מתוך מאגר הסיכומים במדעי המדינה: סיכום הקורס מבוא לפוליטיקה וממשל וכן מאגר סיכומי מאמרים במדעי המדינה.

 אדוארד סעיד נולד ב1935 בירושלים, נוצרי אנגליקני ערבי.  סעיד הוא פוסט מודרניסט ופוסט קולוניאליסט המתייחס למונח אוריינטליזם כמאפיין המרכזי של חקר המזרח וטוען שיש להתייחס אליו בצורה מיוחדת.

אוריינטליזם על פי אדוארד סעיד במהותו מורכב מ:

  1. סגנון מחשבה המבוסס על הבחנה בין אוריינט (מזרח) לבין אוקסידנט  (מערב) והבחנה זו שימשה נק' מוצא לכותבים רבים.
  2. תחום של ידע אקדמי- כל מי שחוקר, כותב או מלמד על המזרח הינו אוריינטליסט ומעשיו הם האוריינטליזם.

מזרח- כל מה שאינו אירופה וארה"ב.

סעיד במחקרו לקח כתבים שנכתבו מ1700-1970 שנכתבו על המזרח והראה את התייחסות החוקר המערבי כלפי המזרח- האוריינט. סעיד טען בין היתר שמייחסים למזרחיים תכונות מהותניות, כלומר, מייחסים להם סט של תכונות וטוענים שלא משנה מאיפה הגיעו האוריינטליים, יש להם את אותן התכונות בין אם הגיעו מאפריקה או מסוריה. כלומר סעיד טוען כי במסגרת האוריינטליזם נעשתה הכללה של כלל ה"אחרים" של המערב שעליו הושלכו תכונות שהתקיימו יותר בעיניו של המערב וראייתו את המזרח מאשר במזרח עצמו.

הנחות מחקר בגישה הפוסט מודרניסטית ותפיסת האוריינטליזם של סעיד:

  1. האוריינט הוא יציר האדם, התכונות שנותנים לאדם בגלל שהוא אוריינט הם תוצר של פנטזיה אירופית.
  2. הבחנה בין ידע טהור לידע פוליטי- סעיד טוען שאין ידע טהור אלא ידע פוליטי.
  3. טקסט וקונטקסט- החוקר הוא זה שקובע אילו טקסטים לחקור ויש לבחון מי מממן את מחקריו שכן יתכן שהוא משפיע על דעותיו.
  4. המעורבות האישית- יש לבדוק מהן דעותיו של החוקר שכן הוא מביא מעצמו ידע קודם ודעות ולכן מחקר לא יכול להיות אובייקטיבי.

בסופו של דבר בגלל שלמערב יש את הכוח בעולם הוא זה שמכתיב את השיח ואת הידע שלנו כלפי המזרח.

ביקורות על האוריינטליזם של סעיד:

  1. המזרח עצמו מתייחס למערב כישות בעלת תכונות מהותניות מסוימות.
  2. קיימת טענה כי אדוארד סעיד אינו מראה כיצד חוקרים מזרחיים תופסים את המזרח.

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות