זיגמונד פרויד: מאמרים, הסברים וסיכומים

זיגמונד פרויד היה נוירולוג אוסטרי שהפך לאחד הפסיכולוגים החשובים ביותר בהיסטוריה ולמייסד אסכולת הפסיכואנליזה. להגותו הפסיכואנליטית נודעה השפעה מרחיקת לכת על הפסיכולוגיה במאה העשרים אך דווקא בימינו נראה כי מעט סר חינו במסדרונות הפקולטות לפסיכולוגיה. מאידך פרויד ממשיך להיות רלוונטי ופופולארי מתמיד דווקא בחוגי הספרות, התיאוריה הביקורתית וענפים מסוימים של הסוציולוגיה.

התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד התפתחה במהלך טיפוליו בקליניקה שלו שטיפלה בהפרעות שנתפסו אז כנוירולוגיות וכיום כנפשיות. במסגרת המפגש עם מטופליו תהה פרויד כיצד יכולים חולים לחוש סימפטומים נוירולוגים ללא סיבה פיזיולוגית נראית לעין (שיתוק  ביד, ראייה מטושטשת וכו'). הוא עשה שימוש מוצלח בהיפנוזה והעלים בחלק מהמקרים את הסימפטומים שמהם סבלו החולים. לאור ההצלחה הוא ממשיך לעשות שימוש בשיטת ההיפנוזה על מטופליו ומגלה במהלך הטיפול כי הוא לא צריך לבצע את כל שלבי ההיפנוזה אלא הוא יכול לבצע רק את שלב האסוציאציות החופשיות של ההיפנוזה על מנת להשיג תוצאות והטבה במצבם של מטופליו.

בנוסף פרויד חוקר באמצעות חלומות במטרה להבין את עולמם הפנימי של מטופליו. השיטות שהוא מפעיל הן שיטות אינטרוספקציה- חקירה פנימית, מודעות עצמית, והן מבוססים על המטופלים שלו. פרויד הקדיש תשומת לב רבה וחקירה מאומצת אל תוך החלומות של מטופליו שלתפיסתו סיפקו מעין חלון אל סודותיה הכמוסים של נפש האדם.

 

כאן תוכלו למצוא סדרה של מאמרים וכתבות על המחשבה, המחקר וההשפעה של זיגמונד פרויד

 

סיכומים על התיאוריה של פרויד

התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד היא תיאוריה המורכבת העשויה משילוב של מספר תיאוריות ותחומי דיון שונים המשתלבים יחדיו לכדי מכלול השואף לתאר את נפש האדם כתהליך התפתחותי מילדות ועד זקנה.

המודל הטופוגרפי הוא הבסיס לשיטה הפסיכואנליטית שלו. על פי המודל הטופוגרפיה התודעה בנויה משלוש רמות שונות: המודע, הסמוך למודע והתת-מודע שמכילים כל אחד סוג אחר של מידע. ראה כאן להרחבה אודות המודל הטופוגרפי של פרויד.

המודל הסטרוקטורלי-מבני  מתאר את הרמות השונות של הנפש המסודרות בסדר כרונולוגי- התפתחותי. היסוד הראשוני בנפש על פי המודל הוא האיד שמייצג את הדחפים הבסיסיים ביותר, האגו שמאזן בין הצרכים וסיפוקים והסופר-אגו שמייצג את קול הציפיות של הסביבה. קרא כאן עוד על המודל הסטרוקטורלי-מבני של פרויד.

השילוב של המודל הטופוגרפי והמודל הסטרוקטורלי מובלים לדיון שלו אודות מנגנוני הגנה. מנגנוני ההגנה על פי פרויד הם טכניקות נפשיות לפתירת קונפליקטים ברמת האגו בין דחפים מתנגשים, בעיקר על ידי הדחקתם אל התת-מודע.

תיאוריית ההתפתחות הפסיכו סקסואלית היא תיאוריה המנסה להציע מודל לשלבי ההתפתחות של ילד במהלך חייו בהן משתנה המיניות שלו, האובייקטים שלה והמוקדים הגופניים שלה. מודל ההתפתחות כולל חמישה שלבים: השלב האוראלי, השלב האנאלי, השלב האדיפלי, שלב החביון והשלב הגניטלי.

בנוסף לתרומתו העצומה לעולם הפסיכולוגיה וייסוד הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד היה אינטלקטואל פעיל שהרחיב את תחומי העיסוק שלו גם לנושאים כמו הדת (בחיבורים כמו טוטם וטאבו), או חיבורים מפורסמים שלו כמו "המלחמה למה".

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: