קובוג'וטסו – אמנות כלי הנשק העתיקים

קובוג'וטסו (Kobujutsu)

(אומנות כלי נשק עתיקים)

טיפול כולל בנושא הקרטה-דו מטסוביאשי-ריו לא יהיה שלם מבלי לגעת בנושא של קובוג'וטסו (אומנות כלי נשק עתיקים).

קובוג'וטסו התפתח כאומנות של הגנה-עצמית במהלך תקופות בהיסטוריה האוקינאווית בהן המדינה הייתה חחת כיבוש והשימוש בכלי-נשק היה אסור. בתחכום טיפוסי, האוניקאווים למדו ללחום ללא כלי נשק, או עם מה שנפל לידיהם בזמנים של עימות. למעט יוצא הדופן האפשרי של סאי (sai), כלי חסימת-חרב ממתכת, מה שנפל לידיים היו פרטים שנמצאו בשימוש יום-יומי בזמנים פיאודליים: הבו (bo), נונצ'קו (nuncjaku), טויפה (tuifa) וקמה (kama). הקמה, מגל-יד, עדיין נמצא כיום בשימוש רחב ככלי חקלאות באוקינאווה.

כלי-נשק אלו שולבו בקרטה האוקינאווי והאומנות הקשורה בשימוש בהם משמשת כיום כאימון קטה משלים לתלמידים שהשתלטו על הצורות הבסיסיות בצורה מספקת בכדי שלאימון משלים שכזה יהיה ערך בעבורם.

בו-ג'וטסו (bo-jutsu)

הבו הוא מקל או עץ קשה באורך של כ180 ס"מ ובערך בקוטר של 2.5 ס"מ ומחודד קלות בקצותיו. במקורו הוא שימש ככלי לנשיאת משאות וכן שימש ככלי לחימה כאשר הנסיבות דרשו זאת.

השימוש בבו באומניות לחימה פיתח שתי וריאציות; האחת מוצגת במעין ריקוד-עם המוצג בפסטיבלים מקומיים בעוד שבשני עוסקים כאומנות-לחימה אמיתית.

באוקינאווה קיימים יותר מעשרה סוגים של אומנות של בו, מרביתם עברו פופולריזציה ניכרת.

נונצ'קו

הנונצ'קו הוא זוג של מקלות עץ קשיח עם מיתר מחובר בקצה. הכוח הצנטריפוגלי המופק בידי הנפת הנונצ'קו הופך אותו ליעיל בתור נשק.

למרות שהוא פחות חזק מהבו, הנונצ'קו נוח יותר לנשיאה בשל מימדיו הקטנים יותר, אך הוא לא תמיד כלי-נשק שמיש בשל הקושי בשליטה בו. שימוש מיומן מצריך כמות נכבדת של אימון, ואימון בלתי-מספיק עלול לגרום לפציעה עצמית. איש-קרטה ותיק יכול, כמובן, לשלוט במיומנות בנונצ'קו בעיניים קשורות כאילו היו המקלות חלק מגופו.

טויפה

טופיה מתייחס לשתי חתיכות של עץ קשה מלבני, כל אחת מהן באורך של כ40 ס"מ עם מאחז מחובר. על ידי תפיסה במאחזים ניתן להשתמש בהם לשם מטרות הגנתיות והתקפיות על ידי הנפה, הכאה או דחיפה.

סאי-ג'וטסו

נשק הברזל סאי, בו עשו השלטונות בעבר שימוש בכדי לעצור פושעים ולהרחיק את ההמון, הומצא למעשה בכדי להתגונן מפני התקפות של חרבות, בו, נונצ'קו וטויפה. כזוג של מקלות ברזל באורך של כ40 ס"מ עם ידיות בצורת U, הסאי הם הכבדים ביותר מבין קבוצה זו של כלי-נשק. איש-קרטה ותיק יכול לשלוט בהם די בקלות כאילו הוא משתמש במקלות עץ.

מהות הקראטה-דו האוקינאווי

היסטוריה קצרה של קראטה-דו

אומנות הטה

שורי-טה ונאהא-טה

פופולריזציה של קראטה

התמודדות הקומיטה

השפעות שיטת הטורנירים

המלצות ללמידה

II:

מרשם לבריאות

תובנות של אראקקי

השראה מקיאן

התפתחות קומיטה תחת מוטובו

III: מחשבות על מומחיות בקראטה-דו

כללים ברכישת השליטה

הכללים של קראטה-דו מטסוביאשי- ריו

גישות לשימור באימוני קראטה

האתיקה של הדוג'ו

עצות לאימון

IV: פירוש הקטה של קראטה-דו מטסוביאשי-ריו

תנועות בסיסיות

קמאקטה (עמידת היכון)

טאצ'יקטה (עמידות)

סמקטה (טכניקות תקיפה)

אוקקטה (טכניקות חסימה)

קריקטה (טכניקות בעיטה)

תנועות ביניים

V: תנועות רצף של 18 הקטות

VI: על קומיטה (לחימה)

VII: קובוג'וטסו (אומנות כלי נשק עתיקים)

עוד דברים מעניינים: