קרטה: סמקטה- טכניקות תקיפה

סמקטה (SEMEKATA) (טכניקות תקיפה)

קרטה-דו עושה שימוש בכל חלק בגוף, מוקשח בידי אימונים קשים וארוכים להגנה עצמית. למרות שלמעשה כל חלק בגוף יכול לשמש ככלי נשק חיוני, ניתן להפיק את המכות הנמרצות ביותר עם אגרופים, ידיים, מרפקים והרגל.

1.סייקן וואזה (seiken waza) (טכניקת אגרוף)

את הסייקן מבצעים על ידי כיפוף האצעות במפרקים השניים, קימוץ הדוק שלהן לכף היד, ולחיצת הן האצבע המורה והאמה עם האגודל כפי שמוצג בתמונה. מפרק היד חייב להישמר ישר, הוא הארכה של הזווית הישרה הנוצרת בין קצה וקדמת האגרוף

פרקי האצבעות המורה והאמה מוקשחים בידי מכות מאקיווארה.

הסוגים השונים של סייקן והקטה העושה בהם שימוש הם כלהלן:

1.ג'ודן-זוקי (jodan-zuki) מכה עילית

פוקיוגטה (fukyugata) I, II ופינן (pinan) II.

2. צ'ודן-זוקי (chudan-zuki) (מכה אמצעית)

פוקיוגטה I ומרבית הקטות האחרות.

3. גדן-זוקי (dedan-zuki) (מכה תחתית)

רוהאיי (rohai), וואנשו (wanshu), פאסי (passi) וצ'ינטו (chinto).

4. קאקו-זוקי (kaku-zuki) (מכה מרובעת)

ניהנצ'י (naihanchi) I, II, III  ופינן V

5.טומואה-זוקי (tomoe-zuki) (חסימה מעגלית ומכה)

במכה זו נעשה שימוש  בזנקוטסו-דאצ'י (zenkutsu-dachi) או נקואשי-דאצ'י (nekoashi-dachi) בכדי לשלח מכה אל החזה והבטן בו-זמנית.

פוקיוגטה II, רוהאיי ופאסי

6. סאיו-זוקי (sayu-zuki) (מכה דו-צידית)

מכה זו מבוצעת על ידי שליחת שתי הידיים בכיוון ישר לכל צד.

וונקן וצ'ינטו

7. קאקושי-זוקי (kakushi-zuki) (מכת אגרוף נסתר)

האגרוף מונח על החלק התחתון של הגב, והמכה יוצאת משם.

וואנשו

8. אוי-זוקי (oi-zuki) (מכה רודפת)

השימוש במכה זו הוא בצירוף עם ג'יגוטאי-דאצ'י או עמידה ברגל פתוחה לרווחה בכדי לשלח מכה לחזה של היריב על ידי שליחת האגרוף קדימה.

פינן III, פאסי, צ'ינטו, גוג'ושיהו (gojushiho) וקוסנקו

9. ווארי-אוקה-זוקי (wari-uke-zuki) (מכת חסימה מפוצלת)

מכה זו מבוצעת על ידי ביצוע בו זמני של חסימה עילית ומכה עילית.

צ'ינטו

10. מורוטה-זוקי (morote-zuki) (מכה צידית מוגדלת)

מכה זו מבוצעת בדומה לאוי-זוקי או מכה רודפת כאשר אחת הידיים משמשת בכדי להאיץ את הכוח של השנייה בעודה נשארת מקבילה.

ניהנצ'י I וקונסקו

2. יובי וואזה (yubi waza) (טכניקת אצבעות)

במקום האגרוף האצבעות המתוחות מוצמדות יחדיו ומשמשות כחנית או מקור. חלק מהיובי-וואזה והשימוש בהם מוצגים להלן:

1. נוקיטה-זוקי (nukite-zuki) (דחיפת יד חנית)

טכניקה זו מבוצעת עם האצבעות מתוחות ומוצמדות יחדיו ומשמשת לדחיפה לעיניים, מפתח הלב או הצלעות.

פינן I, III, גוג'ושיהו וקוסנקו

2. מורוטה-נוקי-זוקי (morote-nuki-zuki) (דחיפת יד חנית כפולה)

שתי הידיים משמשות כמו בנוקיטה-זוקי שלעיל.

גוג'ושיהו

3. שי-זוקי (shi-zuki) (דחיפת מקור)

מכה זו מבוצעת על ידי הידוק האצבעות והאגודל קרוב בצורה של מקור ציפור כפי שמוצג בתמונה.

גוג'ושיהו

3. אוצ'י וואזה (uchi waza) (טכניקת הכאה)

כטכניקות פגיעה ישנו שימוש באגרופים הנקראים אורקן (uraken) (גב האגרוף) וקנטוסי (אגרוף פטיש), שנחשבות כוריאציות של סייקן, או מכת אגרוף, וכן כשימוש של הידיים הנקרא שוטו (shuto) (יד-סכין) והייטו (haito) (יד-סכין הפוכה). אלו מוסברים בפירוט להלן:

1.אוראקן-אוצ'י (uraken uchi) (מכת גב האגרוף)

האגרוף נוצר כמו בסייקן. הוא משמש בכדי להכות את הפנים או החזה של היריב על ידי שימוש בתנועת בזק של הזרוע כאשר נמצאים קרובים מדי ליריב מכדי להשתמש בסייקן או מכת אגרוף. כאשר מבצעים טכניקה זו חשוב לשמור את האגרוף והזרוע הדוקים, בעוד שמאפשרים למפרק לנוע ולהוסיף לאפקט הבזק של המכה.

פינאן III, IV, פאסי, ניהנצ'י I, II, III וגוג'ושיהו

2. קנטסוי-אוצ'י (kentsui-uchi) (מכת אגרוף פטיש)

האגרוף נוצר באותה הדרך כמו בסייקן, אך הצד משמש בכדי לחסום את ידו או זרועו של היריב על ידי תנועה מהירה של הזרוע כאילו משתמשים בפטיש.

פינן II, וניהנצ'י III (

3.שוטו-אוצ'י (shuto-uchi) (מכת יד-סכין)

מכה זו מבוצעת על ידי מתיחה של ארבעת האצבעות, מוצמדות בחוזקה, ולחיצת האגודל, מקופל במפרק השני, לשורש האצבע המורה

ניתן להשתמש בטכניקות אלו בכמה דרכים, שלוש מדרכים אלו מוצגות להלן:

(א) קיובו שוטו-אוצ'י (kyobu shuto-uchi) (מכת יד-סכין חזה). מכה זו משמשת בכדי לשסע את צווארו של היריב כמו בפוקיוגטה II

(ב) קיובו מורוטה שוטו-אוצ'י (kyobu morote shuto-uchi) (מכת יד-סכין חזה כפולה). מכה זו משמשת בכדי לתקוף את שתי עצמות הבריח של היריב בו זמנית. צ'ינטו

(ג) קיובו-סואטה שוטו-אוצ'י (kyobu-soete shuto-uchi) (מכת יד-סכין חזה מוגדלת). שתי הידיים, עם כפות הידיים פונות אחת כלפי השנייה, משמשות כיד-סכין בכדי לתקוף את הצלעות או הצד. צ'ינטו

4. הייטו-אוצ'י (haito-uchi) (מכת יד-סכין הפוכה)

טכניקה זו מבוצעת באותה הדרך כמו שוטו-אוצ'י. אולם הצד הנגדי של היד, כלומר הרכס של היד המשתרע לפני האגודל, משמש בכדי לחסום ולהכות את זרועו, צווארו או אגרופו של היריב. ניהנצ'י I. ניתן לראות כי טכניקות מכות יד-הסכין שהוזכרו כאן יכולות לשמש או להתפרש גם כטכניקות חסימה.

4. אטה וואזה (ate waza) (טכניקת ריסוק)

טכניקות הריסוק עושות שימוש במרפקים, הברכיים ועקב כף היד בכדי לשלח מכה חזקה ונמרצת לחלקים בגוף כגון החזה, הצלעות, הפנים והרגליים.

1. היגי'-אטה (hiji-ate) (ריסוק מרפק)

במכה זו נעשה שימוש בכדי לשלח מכה חזקה לחזה, הצלעות והסנטר או הלסת כאשר היריב נמצא קרוב מידי או כאשר זה לפתע מחבק אותנו. היגי'-אטה לרוב מיושם עם האגרוף סגור, אך ניתן להשתמש בו גם עם היד פתוחה. ארבעת סוגי ההיג'י-אטה נמצאים בקטות המאטסוביאשי-ריו הבאות:

(א) טאטה היגי'-אטה (tate hiji-ate) (ריסוק מרפק כלפי מעלה).

פוקיוגטה II וגוג'ושיהו

(ב) יוקו היג'י-אטה (yoko hiji-ate) (ריסוק מרפק לפנים).

פינן IV, V, ניהנצ'י, פאסי וקנסנקו.

(ג) אושירו היג'י-אטה (ushiro hiji-ate) (ריסוק מרפק לאחור).

פינן III .

(ד) סאסאה היג'י-אטה (sasae hiji-ate) (ריסוק מרפק נתמך)

ניהנצ'י II

2. היזה-אטה (hiza-ate) (ריסוק ברך)

מכה זו משמשת בכדי לשלח מכה נמרצת למפשעה, הבטן או החזה של היריב כאשר זה מתקרב או כשנתקלים בו במפתיע. טכניקה זו אפקטיבית ביותר אם מתאמנים בה ביסודיות עד שהיא הופכת לרפלקס ספונטני.

פינן IV.

3. שוטיי-אטה (shotei-ate) (ריסוק עקב כף-היד)

מכה זו מבוצעת על ידי פתיחת היד וכיפוף המפרק אחורנית עד שתחתית או עקב כף היד נמתחת ומוקשחת. היא משמשת בכדי להנחית מכה לסנטר, המפשעה, החזה או רגל בועטת של היריב

(א) ג'ודן שוטיי-אטה (jodan shotei-ate) (ריסוק עקב כף-היד עילי)

טכניקה זו משמשת בכדי להכות את הסנטר כלפי מעלה.

פאסי .

(ב) צ'ודן שוטיי-אטה (chudan shotei-ate) (ריסוק עקב כף-היד אמצעי)

תנועה זו משמשת בכדי לבלום ולהכות את צד פלג הגוף העליון.

וואנשו

(ג) גדאן שוטיי-אטה (gedan shotei-ate) (ריסוק עקב כף-היד תחתי)

השימוש בתנועה זו הוא עם זנקוטוסו-דאצ'י בכדי לרסק את המפשעה או רגל בועטת של היריב.

רוהאיי וואנשו .

(ד) טומוה שוטיי-אטה (tomoe shotei-ate) (ריסוק עקב כף-היד מעגלי)

מכה זו משמשת בכדי לחסום מתקפת מכה מלפנים ובו בזמן לרסק את מפתח הלב והבטן.

קוסנקו .

מהות הקראטה-דו האוקינאווי

היסטוריה קצרה של קראטה-דו

אומנות הטה

שורי-טה ונאהא-טה

פופולריזציה של קראטה

התמודדות הקומיטה

השפעות שיטת הטורנירים

המלצות ללמידה

II:

מרשם לבריאות

תובנות של אראקקי

השראה מקיאן

התפתחות קומיטה תחת מוטובו

III: מחשבות על מומחיות בקראטה-דו

כללים ברכישת השליטה

הכללים של קראטה-דו מטסוביאשי- ריו

גישות לשימור באימוני קראטה

האתיקה של הדוג'ו

עצות לאימון

IV: פירוש הקטה של קראטה-דו מטסוביאשי-ריו

תנועות בסיסיות

קמאקטה (עמידת היכון)

טאצ'יקטה (עמידות)

סמקטה (טכניקות תקיפה)

אוקקטה (טכניקות חסימה)

קריקטה (טכניקות בעיטה)

תנועות ביניים

V: תנועות רצף של 18 הקטות

VI: על קומיטה (לחימה)

VII: קובוג'וטסו (אומנות כלי נשק עתיקים)

מה היה לקרל מרקס נגד הזכות לקניין?

"הזכות לקניין היא הזכות ליהנות מנכסיו ולהתנהל עימם באופן שרירותי וללא כל התחשבות באנשים אחרים, באופן נפרד מהחברה, זוהי הזכות לאנוכיות"

עוד דברים מעניינים: