קרטה דו: טאצ'יקטה-עמידות

'טאצ'יקטה (TACHIKATA) (עמידות)

קרטה הוא אומנות לחימה ובסופו של דבר יכול לשמש במצב של "להרוג או להיהרג". לפיכך, יש לתת את הדעת לנקודות הבאות במהלך אימון של כל עמידה:

  1. סיבולת ממושכת
  2. יציבות ואיזון
  3. גמישות וניידות

שלושה תנאים אלו מוגשמים בשיזנטאי-דאצ'י (shizentai-dachi) (עמידה טבעית), העמידה המאפיינת והחשובה ביותר בקרטה-דו מאטסוביאשי-ריו. עמידה טבעית היא אידיאלית לטאצ'יקטה בקרטה, ואנו יכולים למצוא אותה מיושמת באומניות לחימה וענפי ספורט אחרים כגון קנדו, ג'ודו, אייקידו, אגרוף והאבקות. נוסף על כך, שלושת התנאים האלו הינם דרישות חיוניות של עמידות מטאסוביאשי-ריו חשובות אחרות, ג'יגוטאי-דאצ'י (jigotai-dachi) (עמידת רגל פתוחה לרווחה) וזנקוטסו-דאצ'י (zenkutsu-dachi) (עמידת רגל קדמית מכופפת), ואיש-הקרטה המאומן יזהה תנאים אלו בעמידות האחרות. אולם שלושת התנאים הללו מוזנחים לעיתים קרובות באימוני קטה וקרבות בסגנון-חופשי בכמה בתי-ספר לקרטה. אף על פי כן, כל חסידי הקרטה חייבים להכיר בתפקיד החשוב של עקרונות אלו באימון קרטה.

בכל הטאצ'יקטה, זה חיוני בעבור התלמיד לשלוט בתיאום הנכון של התנועה המסוימת עם תנועת הסיבוב של הירכיים. ביפנית זה נקרא קושי או איררו (koshi o ireru) או "הכנסת הירך", מילולית מתייחס קושי ל"החלק הצר של הגב" אך המילה "ירך" נמצאת בשימוש שכיח בעבור תיאור ברור יותר של התנועה.

להלן הסבר מעשי של טאצ'יקטה:

1. שיזנטאי-דאצ'י (shizentai-dachi) (עמידה טבעית)

טכנית, כל העמידות העומדות בשלושת התנאים הבסיסיים שהוזכרו לעיל יכולת להיקרא עמידה טבעית. אולם אני מתייחס לשניים במיוחד כשיזנטאי-דאצ'י מכיוון שהן מתאימות ישירות לתנועה הפיזית הטבעית שאנו מבצעים בחיי היום-יום שלנו כאשר אנו עומדים או הולכים. בכך שאני קורא לאלו עמידות טבעיות, אני מבקש למשוך את תשומת ליבם של התלמידים למרווח והמרחק הטבעיים שנלקחים מתנועות יום-יומיות אלו, שלעיתים קרובות מתעלמים מהן בטכניקות קרב בסגנון חופשי הפופולריות כיום.

1. סוטו- הצ'יג'י שיזנטאי-דאצ'י (soto-hachiji shizentai-dachi) (עמידה טבעית ברגל פתוחה)

כפי שהוסבר קודם לכן בחלק תחת קמאקטה (עמידת היכון), המרחק בין כפות הרגליים הוא זהה לרוחב הכתפיים. זו היא תנוחת הרגל המשמשת בצורה הטבעית והנורמלית ביותר בחיי היום-יום).

2.מיגי-אשי-מא שיזנטאי-דאצ'י (migi-ashi-mae shizentai-dachi) (עמידה טבעית ברגל ימין לפנים) והידארי-אשי-מא שיזנטאי-דאצ'י (hidari-ashi-mae shizentai-dachi) (עמידה טבעית ברגל שמאל לפנים).

בשתי העמידות, המרחק בין כפות הרגליים הוא זהה למצב בו לוקחים צעד קדימה. כפי שמוצג באיור, יש בערך רוחב של כף רגל או רוחב של אגרוף בין העקבים, ואותו מרחק בין הבוהן של הרגל האחורית לעקב של הרגל הקדמית. הרגל האחורית מופנית החוצה בזווית של 45 מעלות

2. ג'ון שיזנטאי-דאצ'י (jun shizentai-dachi) (עמידה כמו-טבעית)

בהשוואה לעמידות האחרות, העמידות שלהלן הינן במידה מסוימת דומות לשיזנטאי-דאצ'י. אולם, במובנים מחמירים, הן אינן עומדות לגמרי בשלושת התנאים הבסיסיים כשיזנטאי-דאצ'י. לפיכך הן מסווגות כעמידות כמו-טבעיות.

  1. צ'וקוריטסו-פודו-דאצ'י (chokuritsu-fudi-dachi) (עמידת קשב רשמית)

כפי שהוסבר קודם לכן בחלק תחת קמאקטה, העקבים מוצמדים יחדיו כאשר הבהונות מצביעות החוצה בזווית של 60 מעלות, והכתפיים רפויות

הייסוקו-דאצ'י (heisoku-dachi) (עמידה ברגל סגורה)

עמידה זו גם היא הוסברה קודם לכן בחלק תחת קמאקטה; כלומר, כפות הרגליים מוצמדות לגמרי יחדיו ומצביעות היישר לפנים, והכפתיים רפויות

  1. נקואשי-דאצ'י (nekoash-dachi) (עמידת חתול)

היחס לנקואשי-דאצ'י כמו גם שיזנטאי-דאצ'י הוא כאל אחת מהעמידות החשובות ביותר בקטה של הן שורי-טה, נאהא-טה וטומרי-טה. אומנויות הלחימה רואות בנקואשי-דאצ'י כטכניקה השימושית או האפקטיבית ביותר שיש לשים עליה דגש באימון, למרות שנראה כי היא מוזנחת למדי בקרטה הנצפה לעיתים קרובות בארצות-הברית והאי המרכזי של יפן.

נקואשי-דאצ'י נוצר מעמידת שיזנטאי-דאצ'י על ידי השגת שיווי-משקל עם הרגל האחורית, שחייבת להיות מכופפת והנושאת את כל המשקל. הרגל הקדמית נוגעת קלות ברצפה והזווית של הברך המכופפת מועמקת עד שיש קו אנכי בין הברך והבוהן הגדולה

האימון בנקואשי-דאצ'י מתבצע על ידי תזוזה מהירה קדימה ואחורה בקו ישר, או מצד לצד. בלחימה בפועל, עמידה זו היא מועילה ביותר בכדי לתקוף את צידו של היריב. ברצוני להדגיש כי למרות שנקואשי-דאצ'י נראה כעמידה הגנתית, הוא אפקטיבי במידה שווה בעבור טכניקות התקפיות. בעמידה זו פעילות חיה לצד אי-פעילות, או במילותיו של מיאמוטו מוסאשי (Miyamoto Musashi) "סיצ'ו דו ארי, דוצ'ו סיי ארי" ("seichu do ari, dochu sei ari") (בשקט יש פעילות, בפעילות יש שקט).

3.ג'יגוטאי-דאצ'י (jigotai-dachi) (עמידה ברגל פתוחה לרווחה)

ג'יגוטאי-דאצ'י היא עמידה יעילה למטרת חסימת התקפות המגיעות מלפנים או מהצד, כאשר אין זה אפשרי לזוז. עמידה זו מבוצעת על ידי עמידה מאוזנת עם הרגליים (תמונה 7). הירכיים מונמכות עם מרכז הכובד, ואזור המפשעה נמשך פנימה באופן הגנתי. המרחק הנכון בין הרגליים נמצא על ידי הפרוצדורה הבאה המוצגת בתמונה (תמונה 8). התכופף מטה, רגל אחת נוגעת ברצפה. וודא כי עקב הרגל מזדקר היישר למעלה, בניצב לרצפה. הנח את הרגל השנייה בקו אחד עם הברך, רוחב של אגרוף אחד בניהם. הזדקף מבלי להזיז את כפות הרגליים ממיקומן על הרצפה, אך אפשר להן לנוע על צירן כך שהבהונות יצביעו החוצה לפנים בזווית של 45 מעלות.

4.נייהנצ'י-דאצ'י (naihanchi-dachi) (עמידה ברגל מפושקת)

עמידה זו מעוצבת בדיוק באותו אופן של ג'יגוטאי-דאצ'י או עמידה ברגל פתוחה לרווחה למעט זה שכפות הרגליים חייבות להיות מקבילות אחת לשנייה

5.זנקוטסו-דאצ'י (zenkutsu-dachi) (עמידה ברגל קדמית כפופה)

זנקוטסו-דאצ'י היא עמידה נואשת לשם מציאת דרך לצאת ממצבים קשים תוך סיכון חיים, בייחוד כאשר נדחקים אל פינה, או עם הגב אל הקיר. היא מעוצבת על ידי מתיחה ויישור מלאים של הרגל האחורית וכיפוף של הרגל הקדמית עד שהברך מקיימת קו אנכי ישר עם הבוהן שלה. אותו מרחק בין הרגליים נלקח כפי שמוסבר בגיגוטאי-דאצ'י. הירכיים חייבות להיות מסובבות לגמרי לפנים כאשר מבצעים תנועה הגנתית או התקפית עם הזרועות.

6. נאנמה זנקוטסו-דאצ'י (naname zenkutsu-dachi) (עמידה משופעת ברגל קדמית מכופפת)

מג'יגואטי-דאצ'י או עמידה ברגל פתוחה לרווחה, אנו יכולים ליצור נאנמה זנקוטסו-דאצ'י בפשטות על ידי יישור רגל אחת ולאפשר לכף הרגל של אותה רגל לנוע על צירה מספיק בכדי שתהיה מקבילה עם כף הרגל השנייה. עמידה זו נמצאת בוונקן (Wankan) ובאננקו (Ananku).

7.קוקטסו-דאצ'י (kokutsu-dachi) (עמידה ברגל אחורית מכופפת)

עמידה זו מבוצעת על ידי מתיחת הרגל הקדמית ישר, בעוד שמכופפים את הרגל האחורית ומתאזנים בעזרתה. אותו מרחק בין הרגליים נלקח כבג'יגוטאי-דאצ'י. עמידה הגנתית זו נתפסת בקלות בכדי לחסום התקפה כאשר המגן כבר בזנקוטסו-דאצ'י.

8. קוסה-דאצ'י (kosa-dachi) (עמידה ברגלים מוצלבות)

קוסה-דאצ'י מעוצבת על ידי התאזנות על רגל אחת, שהיא מכופפת קלות. הרגל השנייה מוצלבת מאחורי הרגל המאזנת, והבהונות מונחות על הרצפה בקו ישר עם עקב כף הרגל המאזנת. הרגליים נלחצות יחדיו. השימוש בעמידה זו הוא לרוב כאשר מתכוננים לבעוט מבלי שהיריב יבחין בכך.

9. איפון-אשי-דאצ'י (ippon-ashi-dachi) (עמידה על רגל אחת)

עמידה זו היא תנוחת חסימה כפי שמוצג בתמונה. הירך וכף הרגל של הרגל המורמת מקבילות לרצפה והגוף זקוף).

10.איאיגושי-דאצ'י (Iaigoshi-dachi) (עמידת כריעה)

בקטת צ'ינטו (chinto), עמידה זו נבחרת בכדי לתת מכה מכרעת ליריב השוכב פרקדן. אולם, ניתן לעשות שימוש בעמידה זו כנגד מינים רבים של התקפות. היא יעילה ביותר כאשר האדם כבר נמצא בסייזה (seiza) יפנית (תנוחת ישיבה רשמית).

מהות הקראטה-דו האוקינאווי

היסטוריה קצרה של קראטה-דו

אומנות הטה

שורי-טה ונאהא-טה

פופולריזציה של קראטה

התמודדות הקומיטה

השפעות שיטת הטורנירים

המלצות ללמידה

II:

מרשם לבריאות

תובנות של אראקקי

השראה מקיאן

התפתחות קומיטה תחת מוטובו

III: מחשבות על מומחיות בקראטה-דו

כללים ברכישת השליטה

הכללים של קראטה-דו מטסוביאשי- ריו

גישות לשימור באימוני קראטה

האתיקה של הדוג'ו

עצות לאימון

IV: פירוש הקטה של קראטה-דו מטסוביאשי-ריו

תנועות בסיסיות

קמאקטה (עמידת היכון)

טאצ'יקטה (עמידות)

סמקטה (טכניקות תקיפה)

אוקקטה (טכניקות חסימה)

קריקטה (טכניקות בעיטה)

תנועות ביניים

V: תנועות רצף של 18 הקטות

VI: על קומיטה (לחימה)

VII: קובוג'וטסו (אומנות כלי נשק עתיקים)

עוד דברים מעניינים: