מחשבת ישראל: משל האבן של שפינוזה

מחשבת ישראל: משל האבן של שפינוזה

מתוך: יהדות ומחשבת ישראל: סיכומים במחשבת ישראל

שפינוזה- משל האבן – האדם אינו שולט בחייו

(המשל:)  אבן מקבלת [תנועה] מסיבה חיצונית, הדוחפת אותה (למשל שמישהו מרים וזורק אותה).

תנועה שמכוחה היא תוסיף לנוע בהכרח גם אחר כך, בשעה שהדחף — כבר נפסק (גם אחרי שהיא עזבה את היד של הזורק).

האבן בתנועתה היא אנוסה (=מחויבת) (היא לא בוחרת לעוף).

ועכשיו, שער נא בנפשך (דמיין) שהאבן חושבת בשעה שהיא ממשיכה לנוע, מאמינה,  שהיא בת חורין גמורה, ושהיא מתמידה בתנועתה רק משום שהיא רוצה בכך, ולא משום סיבה אחרת…

(הנמשל) והוא הדין (=כך הדבר) באותה החירות של בני האדם, שהכול מתפארים בקניינה (מתפארים שהם חופשיים), ובאמת כל כולה אינה אלא בכך, שבני אדם יודעים את שאיפתם (יודעים מה הם רוצים לעשות) אבל אינם מכירים (יודעים) את הסיבות שמכוחן הם נכרעים (=מופעלים). (הם אינם יודעים מה גורם להם לרצות ולבחור דבר מסוים ולכן הם כמו האבן ש"מאמינה" שהיא חופשיה אבל האמת היא שמישהו אחר בוחר בשבילה וזורק אותה לכיוון מסוים).

(דוגמאות) כך מאמין התינוק שהוא מתאווה בחירות לחלב, הנער מאמין שהוא בן חורין כשהוא שואף נקם בשעת כעסו, והפחדן – כשהוא רוצה לברוח.

 

  • ·         הסבירו את משל האבן. מדוע סבור שפינוזה כי אבן ה'חושבת' שהיא בת חורין בתנועתה, משלה את עצמה?
משלנמשל
האבן לא בוחרת להתחיל לעוף אלא מישהו חיצוני מרים וזורק אותה אבל היא לא מודעת לכך וחושבת שהיא בחרה בעצמה לעוףהאדם לא בוחר לאן לנווט את חייו אלא גורמים חיצוניים לו קובעים ומובילים אותו ממקום למקום והוא לא מודע אליהם אלא חושב שהוא זה שבוחר באופן חופשי
אחרי שהאבן מתנתקת ממי שזרק אותה היא "מאמינה" / "חושבת" שהיא חופשייה ושהיא בוחרת להמשיך ולעוףהאדם, כמו האבן, לא מזהה ומבין את הכוחות שמובילים אותו בחיים ושגורמים לו לבחור בחירות מסוימות והוא מרגיש שהוא חופשי ובן חורין לבחור את הבחירות שלו כרצונו
לסיכום, כמו שאנחנו מודעים לכך שהאבן מושפעת מגורמים חיצוניים ואינה חופשית אפילו שמנקודת מבטה היא מאמינה שהיא חופשית לבחור, כך גם אנחנו – בני האדם – לא מודעים לכוחות גדולים מאיתנו שמשפיעים עלינו ונדמה לנו שאנחנו חופשיים לבחור ולנווט את חיינו לאן שנרצה
  • ·         שפינוזה טוען כי האדם אינו שונה באופן מהותי מן האבן. מדוע? (אילו סיבות, למשל, מעצבות וקובעות את התנהגותו של אדם?) מה דעתכם על טענתו זו? הביאו דוגמאות מחייכם לאנשים שחושבים שהם חופשיים אך בעצם הם מונעים מכוחות אחרים שנסתרים מעיניהם.

ישנם גורמים רבים שמשפיעים על האדם ולא תמיד הוא מודע אליהם כמו למשל: פיוז קצר, פחד מכשלון, פחד מדחייה, יצר נקמה, הפרעות אכילה ועוד.

ישנם אנשים רבים אשר עושים דברים או בוחרים בחירות שלהם הן נראות מאוד הגיוניות אך מהצד או מפרספקטיבה של זמן ניתן לומר שהבחירה הייתה מונעת מכוח שאותו אדם לא היה מודע לו כלל בזמנו.

דוגמא 1: ישנה טענה ומחקרים מדעיים שמראים שכל מה שהאדם מרגיש זאת בעצם תגובה כימית במוח. זאת אומרת שהאדם "אוהב" את מי שמפעיל לו את התגובה הכימית במוח. האדם אמנם יודע את מי הוא אוהב אבל הוא לא מבין את הסיבה האמיתית לכך. למשל יכול להיות שאני חושב שאני נמשך לבחורה כי היא חכמה או טובת לב והאמת היא שדווקא הקול שלה או הריח שלה גורמים לי לשחרר חומרים כימיים במוח שעושים לי תחושה של "אהבה".

דוגמא 2: בחור שמפחד מדחייה תמיד מוצא סיבה למה לא לגשת ולהזמין את הבחורה שמוצאת חן בעיניו לצאת. מבחינתו הוא בוחר שלא לעשות את זה מסיבות הגיוניות אבל מי שמסתכל מהצד מבין שהוא מונע מכוח אחר שהוא לא מודע לו.

דוגמא 3: תלמיד בטוח שהוא נכשל במבחנים במתמטיקה כי המורה שונא אותו, מכשיל אותו בכוונה ועוזר לכולם חוץ ממנו. למעשה לאותו תלמיד יש לקות למידה במתמטיקה ואין לו שום סיכוי להצליח בבגרות (ולא באמשת אף אחד) אבל בגלל שהוא לא הולך לעשות אבחון הוא לא ידע זאת, ימשיך לשנוא את המורה למתמטיקה ולהיות מתוסכל מהכישלונות שלו, הוא יריב עם ההורים שלו כי הם חושבים שהוא לא משקיע מספיק, בגלל הריב עם ההורים הוא יתעצבן גם על חברה שלו וייפרד ממנה כי הוא יחשוב שהיא לא מעריכה אותו מספיק. לכל דבר יהיה לו הסבר הגיוני והוא יחשוב שהוא בוחר ופועל מתוך שיקול דעת צלול אבל בעצם הוא לא מבין בכלל (ולעולם לא יבין) את הסיבה הראשונית לכל הבלגן שיש לו בחיים.

דוגמא 4: בחורה אנורקסית לא מוכנה לצאת עם בחורים למסעדה או בית קפה כי היא מפחדת שיראו אותה אוכלת ולכן כל בחור שמזמין אותה לצאת למקום שבו אוכלים היא דוחה ומוצאת כל מיני סיבות למה הוא לא מוצא חן בעיניה. היא לא מודעת לפחד שלה שיראו אותה אוכלת והיא בטוחה שבאמת רוב הבחורים שמזמינים אותה לצאת פשוט לא מוצאים חן בעיניה.

  • ·         מה מייצגת האבן במשל של שפינוזה?

האבן מייצגת את האדם שכמוה גם הוא נטול חופש בחירה לגבי מסלולו בעולם אך לא מודע לכך ומאמין שהוא בן חורין.

  • ·         תפיסה זו של שפינוזה מתחברת למושגים כמו יעוד או גורל. הטענה שמסלול חייו של האדם נקבע על ידי כוחות חיצוניים גדולים ממנו דומה לטענה כי לכל אדם ישנו גורל או יעוד ידוע מראש אותו הוא יגשים בחייו בין אם ירצה ובין אם לא. מה דעתך על תפיסה זו של יעוד או גורל? האם לאדם יש יעוד לדעתך? האם לאדם יש גורל ידוע מראש מיום היוולדו?
  • ·         כיצד לדעתכם היה שפינוזה מגיב למסקנתו של  ר' עקיבא על האפשרות להשתנות? וכיצד לדעתכם היה משיב לו ר' עקיבא?

סיכום

בניגוד לסיפור של רבי עקיבא אשר מציג אפשרות של שינוי דרך מודעות עצמית ובחירה שפינוזה טוען כי למרות שהאדם משתנה בחייו האמונה שהוא בוחר באופן חופשי את הדרך שלו בחיים היא רק אשליה. ישנם כוחות מורכבים וגדולים מאדם אשר מובילים אותו בחיים והוא רק מסביר לעצמו את הדרך שנקבעה לו בצורה שתהיה לו הגיונית ותיתן לו תחושה של עצמאות.

spinoza

ברוך שפינוזה מתוך סדרת הפילוסופים הגדולים

עוד דברים מעניינים: