סיכום מאמר: קרל יונג – הבעיה הרוחנית של המודרני

סיכום מאמר: קרל יונג – הבעיה הרוחנית של המודרני

מתוך: אנתרופולוגיה של הדת

"The spiritual problem of modern"/ Carl Jung

    על פי קרל יונג  במאמרו "הבעיה הרוחנית של המודרני" האדם המודרני איבד את כל הערובות המטפיזיות שהיו לאחיו מימי הביניים ובמקומם הציב מערכת של אידיאלים של רווחה כללית, הומוניטריזם ובטחון. האדם המודרני מתחיל להבחין כי כל צעד קדימה בהתפתחות חומרנית יוביל לקטסטרופה ואם רק ניתן לאדם מספיק כוח ונשק הוא בסופו של דבר לא יעמוד בפיתוי וישתמש בהם. ישנו חוק שנקראenantiodromia = תהליך השתנות של משהו אל היפוכו הגמור. עניין זה הולך ומשתלט על האדם המודרני מצידי תודעתו.

יונג טוען כי אנו חושבים שזוהי הקלה לדעת כי קיים כל כך הרבה רוע בעומקי הנפש שלנו מכיוון שאז נוכל לדכא אותו ולהפחית מכמות הרוע בעולם. אך כמובן שזוהי הנחה שגויה, לא כל דבר שנמצא בתוכנו, בנפש שלנו, אנו יכולים לשלוט בו. מה שכן נכון לומר זה, שרוב הרוע בעולם נובע מהיות האדם לא מודע ובנוסף שאנו נוכל להילחם ברוע זה שטמון בתוכנו עם מעט תובנה בדיוק כמו שהמדע מאפשר לנו להילחם בפגיעות אשר מגיעות מהעולם החיצוני ..( כלומר לא מהנפש שלנו אלא מהעולם הגשמי).

העניין ההולך וגדל בפסיכולוגיה בשנים האחרונות רק מוכיח כי האדם המודרני שם יותר תשומת לב לתהליכים הפנימיים אשר מתרחשים בתוכו מאשר לעולם החומרני החיצוני. התעניינות זו היא הוכחה כי האדם המודרני מצפה לדברים מן הנפש אשר העולם החיצוני לא נתן לו, וללא ספק משהו שהדת שלנו צריכה להכיל אך כבר לא מכילה, לפחות לא עבור האדם המודרני. בשביל האדם המודרני, הצורות השונות של הדת כבר לא מגיעות מבפנים, מהנפש, אלא הן נראות כמו פריטים מן המלאי של העולם החיצוני. האדם המודרני מתייחס אליהן כאילו היו הבגדים של אתמול ובקיצור זונח אותן.

יונג טען שזה מפתיע וקשה להסביר איך תופעה שכזו אשר כל הדורות הקודמים דחו, פתאום הפכה למקובלת. לא ניתן להכחיש שיש עניין רב מאוד בנושאים האלו (נושאים העוסקים בפנימי), הכוונה היא לא רק לפסיכולוגיה כמדע אלא גם לנושאים כמו רוחניות, אסטרולוגיה ועוד…..העולם לא ראה תופעה כזו מאז סוף המאה ה17.  יונג טוען שניתן להשוות את זה רק לתופעה כמו ה GNOSTIC גנוסטי – מלשון גנוסטיקה.
שיטה אפיקורסית נוצרית פילוסופית במאות הראשונות,תערובת של נצרות פילוסופיה יוונית
ושל דתות המזרח. היו מאמינים כי לפי שיטה זו זוכים רק בעלי נשמה יתירה להתעלות מעל לשלטון החומר.
שהייתה קיימת במאות הראשונה והשנייה אחרי ישו. לאירועים הרוחניים שלזמננו יש זיקה לגנוסטיקה. מה שמדהים במערכות הגנוסטיות הוא שהן מבוססות על התגלות התת/לא מודע ולא ניתן לחקור אותן על ידי דרכים דתיות וישנות. העובדה שמדענים מכנים את האנתרופוסופיה כ" המדע הרוחני" רק מראה כי הדת גדלה והתרחבה.

יונג לא חושב שהוא מגזים כאשר הוא אומר שהאדם המודרני, בניגוד לאחיו מהמאה ה 19 פונה אל הנפש והרוח עם הרבה צפיות וללא התייחסות לעיקרי האמונה, אלא עם הסתכלות על הגנוסטיקה.  העובדה כי התנועות שאותן ציין יונג מציגות עצמן כמדעיות זה בעצם סימן טוב לכך שהן מתקרבות אל המדע ומתרחקות מן האמונה. האדם המודרני חושב שהאמונה תקפה כל עוד היא תואמת לניסיון האישי שלו, של הנפשי. האדם המודרני רוצה לחוות ולדעת בעצמו. הדור שלנו רוצה לגלות מה קיים בנפש, מעבר לתודעה וההכרה. הוא רוצה להתנסות ולא לקבל הנחות.

פרויד ניסה לשפוך אור על הרוע הפנימי והנפשי וזאת בכדי מנוע מאיתנו לחפש משהו נוסף מסתתר מאחורי זה , אך פרויד נכשל וגרם בדיוק להפך הגמור של כוונתו. הכל מתרחש בתיאום עם הכלל הפסיכולוגי: כל דבר בעל ערך, אשר ערכו נעלם בתודעה שלנו (במודע) יתעורר בחזרה בתת מודע שלנו. שום ערך רוחני לא יכול להיעלם בלי להיות מוחלף בערך אחר בעל אותה עוצמה. חיי האנשים מתנהלים בהתאם לחוקים הפסיכולוגים. הפנימי נובע לא מיתוך האינדיבידואל  אלא מתוך הקולקטיב, מתוך האנושות. אנחנו כולנו חלק ממערכת ההומו מקסימוס.

כיום הנושא הזה (של רוחניות ופנמיות) מתדפק על דלתות האוניברסיטאות אשר דחו תיאוריות אלו בעבר. נושאים אלו נוטעים את שורשיהם ומתפתחים לאט לאט כלפי מעלה. המצאות וחידושים אף פעם לא מגיעים מלמעלה, אלא מהתחתית, בדיוק כמו שעץ צומח מהקרקע כלפי מעלה ולא להפך. המהפך של העולם שלנו והמהפך של המודעות, אחד הם. הכל נהיה יחסי ועל כן ניתן להטיל בו ספק ובזמן שהאדם נמצא בעולם אשר מלא בקפיטליזם ובולשביקיות, שלום ובריתות של חברות, דמוקרטיה ודיקטטורה נפשו בעצם צמאה לתשובה שתשקיט את תהפוכות הגורל וחוסר הודאות.

האנשים אשר הולכים אחרי הדחף הלא מודע של הנפש הם האנשים מהרמות המעורפלות.

לסיכום יונג מדבר על כך שהאדם המודרני מחליף את הדת ברוחניות ושם דגש גדול יותר על הפנימי וזונח את הדת….הוא מרגיש צורך לחוות את הדברים בעצמו ולא  לקבל הנחות בלבד וזה משהו שהדת כבר לא מספקת לו.

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: