תוצאות המהפכה הצרפתית

המהפכה הצרפתית רצחה כמות אדירה של אנשים . נפוליון היה איש תותחנים שידע בדיוק איפה לשים את התותח כדי לקצור המון בני אדם בלי שום שיקולים . רציחות בכמויות כאלו לא היו קיימות בהיסטוריה .

אך המהפכה הצרפתית יצרה גם הרבה , זוהי המהפכה והמאורע הגדולה ביותר עד המהפכה הבאה – המהפכה הבולשביקית . אפשר להשוות את זה למהפכה של הרפורמציה של המאה  ה-16 , היא התחילה לעלות כוחות לא מוכרים , כוחות ליברלים או אנרכיסטים ( טוענים שלא צריך שלטון כי בני האדם חיים בצורה הרמונית מעצם קיומם , מי שהורס את ההרמוניה זה בעצם השלטון , מדובר על טוב ליבו של האדם ) . למרות שהייתה רסטורציה לא חזרו אחורה , אפילו לואי ה-18 שעלה לשלטון לא ביטל את ההפיכה של נפוליון .

המהפכה הצרפתית עשתה היא הביאה לעליית הלאומיות , למעשה הלאומיות היא הבסיס הטבעי והברור להתארגנות הפוליטית .לאומיות הפכה להיות מילת קסם , המהפכה הצרפתית עיצבה את המדינה המודרנית . אמנם דיברו על רעיון הרסטורציה והלגיטימיות אבל מדינת הלאום הביאה לערעור לאותה תפיסה פוליטית של שימור שניסו לכפות על אירופה . ב-1823 למשל יוון הפכה להיות עצמאית מהאימפריה העות'מאנית . מדינת הלאום סתרה את הרסטורציה מכיוון שמדינות המלוכניות שלטו לעיתים על מספר מדינות שרצו לצאת לחופש ולהיות עצמאות .

האסיפה של 1789 הגדירה את האומה כמקור הריבונות , כל דבר קשור לאומה , גיוס האומה למלחמה וצריך לדאוג לאומה אם היא נמצאת במלחמה . המילה "נסיו" ( nation ) זאת הייתה המילה המובילה באותה תקופה . המהפכה הצרפתית מבטאת את האומה בצורה הטובה ביותר .

ג'ון סטיוארט מיל הפילוסוף האנגלי כתב, שהכרחי לקיומם של מוסדות חופשיים זהות בין גבולות ללאום. פון הומבולדט פילסוף נוסף , מדבר על שתי ישויות – אלוהים ולאום , את הלאום הפכו אפילו להיות משהו מיסטי , זו לא רק לשון , זהו לא משהו מוחשי אלא משהו מיסטי .

פילוסוף גרמני נוסף בשם הגל מדבר על מושג "רוח האומה" – כלומר שכמו שיצירת אומנות היא ביטוי לרוח יוצריהם כך למעשה אם אתה רוצה לבדוק את האומה אז אתה בודק אותה על מכלול היצירות   שלה , כל אומה ואומה תורמת את הבמה שלה ומפנה אותה לאומה אחרת . מכיוון שאומות לא רוצות להשתעבד אז באות מלחמות , הגל טען שאם אין מלחמה תקופה ממושכת אז מתחיל הריקבון , מלחמה היא מבחן לבריאותה הנפשי של האומה , מדינה ללא מלחמות כלל זה מצב לא טוב , מלחמה מוציאה את האדם מההתעסקות הפרטית שלו ומחברת את האומה .

המהפכה הצרפתית הייתה כמו סערה שמשפיעה על גל של מים בנהר , היא השפיעה על כולם , אפילו היהודים הושפעו והתחילו לעלות לא"י , התחילה תסיסה של לאומים שונים ( היוונים שקיבלו עצמאות , הפולנים למשל ) .

הגל הזה של ליברליזם , חופש ולאומיות הגיעה לשיאו ב-1848-9 ב"אביב העמים" , הקימו את הרפובליקה השנייה בצרפת . בתקופה זו נוצר שוב ניסיון לשלטון ליברלי , שוב נוצרת התקוממות של הפולנים והאיטלקים , "אביב העמים" בעצם דוכא ביד ברזל משום שכל הכוחות לא התאחדו ביחד , זוהי תקופה שידעו בבריקאדות ( = מתרסים , מחסומים ) בכל מקום באירופה .

גם הרפובליקה השנייה נפלה שוב אחרי תקופה קצרה וב-1851 עלה נפוליון השלישי , אבל הגל הזה לא נעצר והביא לשינוי מרכזי בתולדות אירופה שהוא : איטליה וגרמניה . איטליה הפכה להיות למדינה עצמאית ב-1866 ( לפני הייתה מחולקת לחבלי ארץ ) , מי שעזרו לאיטלקים היו הצרפתים ובתמורת זה איטליה נתנו לצרפתים את ניס וסגויה ( שתי ערים ) , קובר איחד את איטליה . וב-1870 גרמניה אוחדה ע"י ביסמרק .

גם קבור וגם ביסמרק תפיסתם הייתה קודם כל טובת המדינה , השיקול שינחה מדינה מוכתבת ע"פ הכוח והצרכים , לא מוסר ולא דת , לכן כל האמצעים כשרים לטובת המדינה , ביסמרק דיבר על "דם וברזל" כלומר אם אתה רוצה להשיג מטרה תעשה זאת ע"י דם וברזל , לא להסתכל על מה מוסרי . הוא נקראה גם "קנצלר הברזל" .

מלחמות נפוליוניות , ירידת כוח צרפת , צמצום השפעתה בדרום אמריקה העלתה מחדש את הניסיון של הבריטים , הרוסים והצרפתים לנסות ולהתחיל לחדור לאמריקה הדרומית מחדש ולמלא את מקומה של ספרד , ולהתיישב גם לאורך החוף של סן פרנסיסקו . וזה לא מצא חן בעיני האמריקנים ולכן ב-1883 מונרו נשיא ארה"ב פרסם דוקטרינה שאומרת "נא לא להתערב ביבשת האמריקנית" .

לסיכום, המהפכה הצרפתית כחלק הדומיננטי של עידן המהפכות, הניעה תהליכים פוליטיים ותרבותיים עמוקים ביותר באירופה ובעולם כולו והייתה נקודת מפנה דרמטית שהניע תהליך של שינוי עמוק במבנים שמקיימים את החברה המערבית.

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

ציטוטים היסטוריים מעניינים על המהפכה הצרפתית

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: