סיכום בהיסטוריה: מינויו של יאסון לכהן גדול

אחת מנקודות המפנה מאבק בין המתייוונים למתנגדיהם ביהודה הייתה מינויו של יאסון לכהן הגדול. המתייוונים ובעיקר המתיוונים הקיצוניים עליהם נמנו בני בילגה, שהשתייכו למפלגה שתמכה בבית סלבקוס. הם  רצו להדיח את  חוניו ה-3 הכוהן הגדול שתמך בבית תלמי, ולמנות במקומו כהן גדול משורות המתייוונים תומכי בית סלבקוס.  המתיוונים תומכי בית סלווקוס נקראו "בית בילגה". בני בילגה רקמו תוכנית איך לסלק את חוניו מהשלטון: הם  העבירו ידיעות שקריות לשלטונות בית סלבקוס והחשידו את חוניו כמי שמנסה להפיל את המשטר של בית סלבקוס. בירושלים היתה מהומה גדולה בין המפלגה שתמכה בחוניו לבין המפלגה שתמכה בבני בילגה. חוניו החליט לחזק את מעמדו ולנקות את שמו. הוא החליט לנסוע לאנטיוכיה ולדבר עם המלך סלווקוס הרביעי. אבל בעת שהיה חוניו בדרך לאנטיוכיה (שם גר המלך) מת המלך סלווקוס הרביעי. מלך חדש עלה לשלטון. קוראים לו אנטיוכוס אפיפאנס (אנטיוכוס הרביעי).

 לאנטיוכוס אפיפנס לא היתה סבלנות לדעות פוליטיות שונות ולכן הוא הודיע שכל מי שמתנגד לשלטון בית סלווקוס וכל מי שתומך בשלטון בית תלמי – הוא ירדוף אותו.

חוניו היה תומך של בית תלמי אבל אחיו יאסון היה תומך של בית סלווקוס. יאסון היה מתייוון שאהד את ההלניזם משום  שההלניזם היה תרבות השלטת בעולם, ומשום שכל מי שאימץ את ההלניזם קיבל הרבה מאוד זכויות  מהשלטון. חלק מתהליך אימוץ התרבות הוא דיבור בשפה היוונית ואימוץ שם יווני. מלבד אהדתו הרבה של יאסון לתרבות ההלניסטית הוא רצה להיות כהן גדול. כשהכהן הגדול חוניו נסע לאנטיוכיה לדבר עם המלך, מילא יאסון, אחיו, את תפקיד הכהן הגדול. זו היתה ההזדמנות ליאסון לנצל את נסיעתו של חוניו ולתפוס את משרת הכהן הגדול.

יאסון פנה אל המלך החדש אנטיוכוס אפיפאנס וביקש את רשותו לסלק את אחיו חוניו ממשרת הכהן הגדול ולמנות את עצמו לתפקיד זה. כדי לקבל את עזרת המלך בסכסוך פנימי ביהודה הציע יאסון לאנטיוכוס סכום כסף גבוהה. מכיוון שאנטיוכוס אפיפנס היה זקוק לכסף ומכיוון שהוא רצה שיהיו לו אוהדים רבים ככל האפשר הוא הסכים לבקשת יאסון ומינה אותו לכהן גדול במקום אחיו.

 

חשוב לזכור: במינויו של יאסון לכוהן גדול הייתה פגיעה קשה בכהונה הגדולה:

  1.  זו פעם ראשונה שכהן גדול נתמנה בעוד קודמו בחיים, (הרי אמרנו שמשרת הכהן הגדול עוברת מאב לבן ורק עם מות האב)
  2. משרה שהייתה מקודשת והועברה עד אז בירושה, נקנתה בכסף
  3. זו פעם ראשונה שישנה מעורבות זרה של מלך הלניסטי במינויו של כוהן גדול.

כיצד קיבל העם את מינוי יאסון?

העם התנגד משום שהעם אהב את חוניו. אך ההתנגדות לא היתה כל כך קשה משום שעדיין מדובר היה במשפחת הכהן הגדול וההתייחסות של העם היתה כאילו היתה מריבה במשפחת הכהן הגדול ובעצם לא משנה מי משניהם כהן גדול, העיקר שהם ממשפחת צדוק.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / המפגש בין החברה ביהודה ובין ההלניזם

נח לא לבד: סיפור המבול בתרבויות שונות

מה אפשר ללמוד מקיומם של גרסאות שונות לסיפור המבול בתרבויות שונות? האם השכיחות של מיתוס המבול מלמדת על אירוע קדום או על משהו על התרבות שלנו?

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים: