מטרות מדיניות החוץ של גרמניה 33-39 – סיכום

לאחר עליית הנאצים לשלטון היטלר  מגבש מדיניות חוץ חדשה לגמרי הנשענת על כח ועורמה.

מטרות מדיניות החוץ של היטלר:

1. ביטול חוזה וורסאי: החזרת השטחים שאבדו לגרמניה לאחר המלחמה (אלזס – לוריין, חבל הסאר והשטחים בפולין), ביטול הפיצויים, יציאת גרמניה מחבר הלאומים, ביטול ההגבלות על צבאה.

2. איחוד הגרמנים: איחוד כל הגרמנים: האוסטרים ואלו היושבים בצ'כוסלובקיה (חבל הסודטים ובפולין.

3. "מרחב המחייה": הרחבת גבולותיה של גרמניה במזרח על חשבון פולין וברית המועצות בכדי לתת

    לגזע הארי יכולת להתפתח על חשבון גזעים "נחותים". היטלר ראה את הגזע הארי כשליט העולם.

הצלחות ראשונות:

1. הפרישה מחבר הלאומים 1933: היטלר הודיע כי בשל העובדה שעל גרמניה מוטלות הגבלות צבאיות היא נאלצת לפרוש מועידת פרוק החימוש ומחבר הלאומים. באוקטובר 1933 הוא עושה זאת תוך אמונה שחבר הלאומים לא יגיב – ואכן כך היה.

2. החזרת חבל הסאר לגרמניה: על פי הסכם וורסאי עבר חבל הסאר לידי חבר הלאומים לתקופה של 15 שנים. ב-1935 מתבצע משאל העם בין תושבי החבל והם מצביעים ברובם לטובת חזרה לגרמניה.

3. היטלר מחמש את גרמניה ומבטל את חוזה וורסאי: ב-1935 מכריז היטלר כי הוא מבטל את ההגבלות הצבאיות שהוטלו על גרמניה בחוזה וורסאי והוא פונה לחימושה מחדש והגדלת צבאה.

4. פלישת גרמניה לחבל הריין 1936: זהו אחד מההימורים הגדולים של היטלר: הוא מכניס שלושה גדודי צבא לשטח המפורז של נהר הריין, תוך הפרת חוזה וורסאי וחוזה לוקארנו שבו הסכימו הצרפתים והגרמנים על גבולם המשותף. היטלר וצבאו ידעו כי אין בכוחם לעמוד מול הצבא הצרפתי אך הוא הימר כי צרפת לא תגיב בכח אלא רק בגינוי – וכך קרה. היטלר הודה מאוחר יותר כי אם היו הצרפתים יודעים עד כמה היתה גרמניה חלשה באותה תקופה היו יכולים לחסל את האיום בקלות.

5. "ציר רומא ברלין": בעקבות מעורבותן המשותפת של גרמניה ואיטליה במלחמת האזרחים בספרד והיותן מדינות פאשיסטיות אשר יש להן אינטרסים משותפים נגד המערב חותמים היטלר ומוסוליני על ברית בין גרמניה לאיטליה באוקטובר 1936.

6. ברית האנטי קומינטרן: בנובמבר 1936 חותמת גרמניה על הסכם עם יפן נגד ברית המועצות ורצונה להפיץ את הקומוניזם אל מחוץ לארצה. כך נוצר שיתוף פעולה בין גרמניה, איטליה ויפן.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / גרמניה 1933 – 1939

עוד דברים מעניינים: