סיכום בהיסטוריה: ועידת אוויאן

ועידת אוויאן מתכנסת בשל מצבם הקשה של יהודי גרמניה והמדיניות כלפי יהודי גרמניה, ולאחר שאוסטריה נכבשת על ידי הגרמנים.

היוזמה לכינוס הועידה באה מנשיא ארצות הברית רוזוולט וביולי 1938 מתכנסים נציגי 32 מדינות המערב ודרום אמריקה בעיר אוויאן שבצרפת.

מטרת הועידה: למצוא פתרון ליהודים המבקשים לצאת מגרמניה, אוסטריה ומקומות אחרים ובכדי להקים גוף בינלאומי שיעסוק בענייני הפליטים.

מהלך ועידת אוויאן

כבר בתחילתה הודיע הנציג האמריקני כי ארצו לא מתכוונת להגדיל את מכסות ההגירה לארה"ב אך היא תמלא את המכסות הקיימות כבר.

אחריו דיברו נציגי המדינות האחרות וכל אחד בתורו, לאחר שאמר עד כמה שהבעיה קשה ודחופה, הציג את הסיבות שמונעות מארצו לקבל פליטים יהודיים.

בריטניה – טענה כי שטחי האימפריה כבר צפופים מדי להתיישבות, אינם מתאימים להתיישבות של אירופאים או אינם מאפשרים התיישבות מסיבות מדיניות. כמה שטחים במזרח אפריקה מאפשרים התיישבות, אך בהיקף מצומצם. לגבי ארץ ישראל – הבריטים לא הסכימו לדון בנושא במסגרת הועידה.

בריטניה עצמה נתונה במשבר כלכלי ובאבטלה ואינה יכולה לקלוט מהגרים.

צרפת – טענה כי ארצה תעשה את כל שביכולתה, אך היא "הגיעה לנקודת רוויה קיצונית באשר לקליטת הפליטים. בלגיה השתמשה באותו טיעון והולנד הסכימה לקבל פליטים רק אם אלו שכבר נמצאים בה ימשיכו למדינות אחרות. נציג בלגיה דיווח שמצב דומה שורר במדינתו. הולנד יכלה לקבל עוד מהגרים רק אם פליטים שבאותה עת היו בה ימשיכו בדרכם ליעד קבע.

אוסטרליה – סירבה לקבל פליטים משום שאין בארצה גזענות והיא לא רוצה לייבא בעיה כזאת.

מדינות נוספות טענו כי המשבר הכלכלי לא מאפשר להן לקלוט מהגרים.

רק הרפובליקה הדומיניקנית הסכימה להקצות שטחים למהגרים, אך לא ציינה איזה.

החלטות הועידה ומשמעותן:

הועידה פרסמה החלטה המדגישה את הצורך בפתרון בעיית הפליטים אך למעשה לא עשתה דבר בנידון פרט להקמת ועדה שתטפל בנושא, אך המלחמה שנפתחה זמן קצר אחר כך שיתקה את פעילותה המעטה גם כך.

הועידה מסמלת את חוסר הרצון של העולם החופשי לעזור ליהודי אירופה והמסר שהעבירה הובן היטב גם על ידי השלטונות הגרמניים אשר פנו מעטה לפתרון בתוך אירופה.

גם את אירועי ליל הבדולח ניתן להבין לאור השתיקה של מדינות המערב, מתוך תחושתם של הנאצים שניתן לפגוע ביהודים באופן חופשי ולעולם לא באמת אכפת מגורלם.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / גרמניה 1933 – 1939

16 ציטוטים חזקים על שינוי

מהו שינוי? איך משתנים או איך מתמודדים עם שינוי בלתי נמנע? כמה ציטוטים מעוררי השראה ומחשבה על שינוי

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

הזכות לחיים היא הזכות הבסיסית ביותר שלנו, אך האם גם לחיות מגיעה להיות הבעלים של החיים שלהן? טיעונים פילוסופים לזכויות בעלי חיים

עוד דברים מעניינים: