אנטיגונה \ סופוקלס – תקציר: מערכה ראשונה

אנטיגונה \ סופוקלס – תקציר: מערכה\תמונה ראשונה

מתוך: סיכומים בספרות – אנטיגונה – תקציר המחזה

שירת המקהלה הראשונה:(אודה)

בשירה הזו שבאה לפני המערכה הראשונה של אנטיגונה ישנם רמזים לרקע של פקודת קריאון ואנו מגלים את הסיבה למתיחות בין שני האחים. אטאוקלס נישל את אחיו פוליניקס מן השלטון בתבאי וגרם לו רגשי קיפוח. פוליניקס שסולק לעיר ארגוס, עולה עם צבא העיר למלחמה נגד העיר תבאי. צבא תבאי מנצח וכולם צוהלים, אך שני האחים הרגו זה את זה. קריאון שעלה לשלטון כטירן (לא קיבל את המלוכה בירושה אלא בשל היותו קרוב יחידי למשפחה- אחיה של יוקסטה) מכנס בדחיפות את העם.

המערכה הראשונה:

תמונה 1 של אנטיגונה נפתחת במונולוג של קריאון.

קריאון טוען שירש את כס המלוכה בגלל קרבתו המשפחתית לשני האחים ומסביר כי בראש ובראשונה הוא נאמן לעיר ויוצא כנגד כל אדם שמעמיד את טובת העיר בדרגה השניה ולא הראשונה. פוליניקס לדעתו, הוא אוייב העיר, בוגד, ואילו אטאוקלס, שהגן עליה, נפל למענה. שמירה על האינטרסים של המדינה, היא ערך חשוב יותר ביוון הקדומה ולכן מצהיר קריאון כי אטאוקלס יקבר בכבוד רב ויוצג כגיבור, בעוד פוליניקס הבוגד יושלך למאכל העופות והכלבים ולא יקוננו עליו.

המקהלה תומכת בעמדה זו של קריאון והדברים אכן נשמעים הגיוניים לכאורה.

v        המונולוג הזה של קריאון מציג אותו כשליט אידיאלי, שמונחה על פי עקרונות הגיוניים של שמירה והגנה על המדינה, הוא מציג עצמו כמי שינהג, ינחה ויוביל את העם להצלחה וניצחון ובהחלט מצטייר כדמות חיובית בתפקידו הציבורי.

 

בהמשך מתנהלת שיחה בינו ובין השומר. השומר נפחד, נגרר באיטיות תוך לבטים רבים, כי עליו להביא בשורה רעה. הוא קודם מנסה לנקות את עורו ומסביר שאינו אשם ומבקש שלא להיפגע. קריאון מאיץ בו לדבר ומגלה כלפיו חוסר סובלנות ואז מספר השומר על הקבורה הסמלית של גוויית פוליניקס. השומרים שהוצבו על ידי קריאון מגלים את הדבר והוא נבחר להביא בפני קריאון את הבשורה.

כשראש המקהלה מציע כי האלים עשו זאת, מתנגד קריאון ומוחה באופן מוחלט את הדבר. הוא טוען שאין בכך הגיון ומאמין כי האלים לא יתמכו בבוגד. למעשה, הוא מניח כי צו האלים תואם את הצו שלו. אחר כך יתברר כי השיקול הזה שלו הוא הסיבה לעימות המרכזי שבינו ובין אנטיגונה משום ששתי הדמויות האלה למעשה פירשו את חוקי האלים פרשנות שונה, שאחר כך תביא על שניהם את אובדנם.

כמו כן, מוסיף קריאון כי כנראה ישנם אנשים המתנגדים לשלטונו ומשוכנע כי הם שיחדו תמורת בצע כסף את השומרים. אחר כך הוא מזהיר את השומר כי יתלה את כולם אם לא יימצא העבריין.

v        השומר, דמות משנית, בעל תפקיד חשוב במערכה הזו:

  1. הוא חושף את דמותו האמיתית של קריאון, מעמיד מעט בספק את התמונה האידיאלית שנצטיירה קודם במונולוג שלו.
  2. מציג טקסים דתיים והווי דתי-חברתי של תקופה קדומה, לפני 2500 שנים, בתיאוריו את קבורת המת.
  3. הוא דמות מייצגת, מייצג רגשות פחד ויראה של העם מפני קריאון המלך, הוא אדם פשוט, בן העם.

דברים שיעניינו אותך:

האבנים מדברות: פרויד והולדת הפסיכואנליזה

מהי פאניקה מוסרית ואיך היא שווה הרבה כסף?

עוד דברים מעניינים: