רבי שלמה אבן גבירול ושירתו

רבי שלמה אבן גבירול הוא פילוסוף ומשורר יהודי שחי בתור הזהב של יהדות ספרד. אבן גבירול נולד בשנת 1021 בעיר מלאגה בדרום ספרד ונפטר בעיר ולנסיה בשנת 1058. הוא נחשב לאחד המשוררים המוכרים והחשובים ביותר של שירת ימי הביניים היהודית. חייו של אבן גבירול היו קצרים (מת בגיל 37) ומלאי ייסורים בצורת מחלות שונות שפקדו אותו, ועובדה זו באה לידי ביטוי בשיריו כמו למשל השיר "כאבי רב" המקונן על מר גורלו על פני האדמה או אמנון אני חולה שעוסק במצבו הרפואי הרעוע.

מלבד היותו משורר פורה היה אבן גבירול גם פילוסוף מרכזי של הגות שאינה רק יהודית אלא גם כללית. בין היתר עסק אבן גבירול בפרשנות והמשך של הגותו של אפלטון ויישובה עם המסורת היהודית (משימה שבה מפורסם במיוחד הרמב"ם) וכן במטאפיזיקה (שאפיינה במיוחד את אריסטו). החיבור הפילוסופי החשוב ביותר של אבן גבירול הוא "מקור החיים" בו הוא עוסק ביחסים שבין חומר וצורה ומתפלמס עם אריסטו. ספר נוסף שכתב אבן גבירול הוא "תיקון מידות הנפש" שמתאר את המידות הטובות והנכונות של הנפש. עיקר תהילתו של אבן גבירול בימינו יצאה לו בשל השירה והפיוטים שהוציא תחת עטו שכוללים שירה דתית אך גם שירת חול מסוגים שונים.

בתרבות הישראלית בת זמננו זוכה רבי שלמה אבן גבירול לעדנה רבה. יצירות רבות שלו נחשבות לנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית וחלקן נלמדות כחלק מבחינת הבגרות בספרות ובהן ראה שמשכתמר את בקומתך, שחי לאל, כאבי רב,  אמנון אני חולה, כתב סתיו ועוד. אחד הרחובות המרכזיים בתל אביב קרוי על שמו של אבן גבירול ובשנים האחרונות זוכות יצירותיו לעיבודים מוזיקליים בישראל כמו הפרויקט של ברי סחרוף ורע מוכיח "אדומי השפתות" שם הם מלחינים מיצירותיו של אבן גבירול.

אבן גבירול הוא במידה רבה אחד המייצגים המובהקים ביותר של שירת ימי הביניים והמשוררים היהודים של תור הזהב של יהדות ספרד, בין אם ביצירתו השירית, נושאיה והמבנים המאפיינים אותה ובין אם באישיותו הרוחנית והאינטלקטואלית המרשימה. הוא גם אחד הדמויות הבולטות ברנסנס של התרבות היהודית המסורתית שמתרחש בשנים האחרונות בישראל עם חיבור של התרבות המרכזית לטקסטים של המסורת היהודית.

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו