הצדדים האפלים של הגלובליזציה

מבוא ליחב”ל: הצדדים האפלים של הגלובליזציה

מתוך: מדעי המדינהמבוא ליחסים בינלאומיים – סיכומים

מאפייני הגלובליזציה: שלושה צדדים אפלים

פשע רב לאומי – בהרבה מובנים לא שונה מהותית מהתאגידים הרב לאומיים – הם חותרים לרווחים, זו המטרה של ארגוני פשע בינלאומיים. (חלק מענפי הפשע הם מאוד רווחיים, סחר הסמים למשל הוא משתווה לסחר בנפשט והוא שני בהיקפו הגלובלי רק לסחר בנשק). גלובליזציה – בשעה שארגוני הפשיעה יכלים להנות יחסית מהתנועה החופשית יותר בין המדינות ואפשרויות ההתקשרות, לא כך הדברים ביחד לגורמי אכיפת החוק. אין יכולות רחבות היקף לאכיפה גלובלית. רשויות החוק הן עדיין לאומיות מקומיות. בעידן הגלובאלי הרבה יותר קל להעביר כספים לבצע תיאומים ולמצוא מקומות שישמשו חוף מבטחים. אתה יכול לבצע עבירות של הלבנת כספים במקום אחד ולהעביר את מקומות הפשיעה לך למקומות אחרות שבהם רצה לסחוט כספים ניתן לבזר פשעים על פי היתרון המדיני.

אקולוגיה – באופן תיאורטי גלובליזציה הייתה אמורה לסייע לנו בפתרון בעיות שיש להן תכולה בינלאומית. כשיש יותר אפשרויות תקשורת בין מדינות שונות אז רבה יותר היכולת שלנו לתאם בין חשקנים שונים למען פעולה משותפות בבעיות אקולוגיות שרובן גלובליות. אך לא כולן גלובליות. אך ישנם היבטים אקולוגים גלובליים כמו ההתחממות הגלובלית. טרגדיית השיתוף – שדות מרעה – כל אחד מאיתנו הוא איכר ויש לנו עדר של פרות ומרעה אחד משותף, הפרות צריכות לאכול במרעה, השדה עצמו מתכלה, אינו מאגר בלתי נדלה אז מבחינה שיתופים יהיה נכון אם כל אחד מאיתנו יצמצם את כמות המזון שייתן לפרות או את מספר הפרות שלו על מנת שלא לשלול מאחרים אבל מבחינה אינדיבידואלית כל אחד ואחד מאיתנו כפרטים, יש הגיון בכך שכל אחד מאיתנו יקנה יותר פרות וישאיר אותן יותר במרעה על מנת שיניבו יותר רווחים וזה מתקשר לבעיה האקולוגית הגדולה מכל, כיצד נשכנע מדינות שמצבן הכלכלי לא טוב לוותר על פעילויות כלכליות רווחיות אבל הרסניות אקולוגית. לא לכרות יערות גשם למשל. אחת ההצלחות – שכבת האוזון.

התפשטות מחלות – כל אחד מאיתנו כפרטים וגם הקולקטיב יבקש להדביר מחלות ככל הניתן, ודווקא כאן השיתוף יכול לעזור. אך הגלובליזציה היא זו שמובילה את המחלות ממקום למקום, מעבר של אנשים ובעלי חיים. מצד שני איך תשכנע מדינה מתפתחת להשקיע כסף בבריאות כאשר יש לה עדיפויות אחרות.

מצד שני תומכי הגלובליזציה מציינים היבטים חיוביים:

  • הקטנת הסבירות לפרוץ מלחמת בשל שחיקת לאומיות\לאומנות הרסנית והגברת תלות גומלין בן מדינתית
  • הגברת רווחה ועושר כלליים בעיקר בעולם המתפתח למרות התרחבות פערים כלכליים
  • העצמת החברה האזרחית ואזרחות מודעת מיודעת.
  • מצע רחב לפתרון בעיות קיבוציות וכל עולמיות
  • הפצת נורמות חיוביות (כזכויות אדם ואזרח)

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: