פיגומים / ארז ביטון – סיכום

רקע

המשורר אזר ביטון הוא יליד אלג'יר. בגיל עשר התפוצץ בידו מטען חבלה שהטמינו מחבלים בעיר לוד, וכתוצאה מכך התעוור ונקטעה ידו השמאלית. ביטון מרבה לכתוב על חיי העולים בני עדות המזרח בארץ ועל יחסה של החברה האשכנזית אליהם. אחד משיריו המפורסמים ביותר הוא "שיר זוהרה אלפסיה"

הסבר השיר פיגומים

השיר "פיגומים" בנוי מבית אחד ארוך המכיל גלישות רבות. בתחילת השיר מוצג אביו של הדובר שעומד על סף "חצי בית" בארץ ישראל – זהו חצי בית בנוי וחצי בית הרוס בזמן אחד. לאב יש חלומות ותקוות גדולות, והוא רוצה לראות את ארץ ישראל כמקום של המנוחה והנחלה – בהריסות האלה הוא יבנה מטבח לבשל בו זנב לוויתן ושור הבר – חיות מיתולוגיות שלפי האמונה היהודית זוכים הצדיקים לאכול בגן העדן. ובהריסות הוא רוצה לבנות בית תפילה (מקדש מעט) וכמו הצדיקים לעבוד אל האלוהים ולהפוך את הארץ הזאת לשלו.

בסוף השיר מופיע הבן, כלומר הדובר בשיר. אביו נשאר על הסף כל חייו ומעולם לא נכנס לתוך הבית ולא השלים את בנייתו או הגשים את חלומותיו. הוא לא זכה להגיע לגאולה ולנחלה, והבן כל חייו מנסה להגשים את חלומו של אביו, אבל בסופו של דבר בונה אך ורק פיגומים ולא בניין של ממש.

רעיונות נוספים

שם השיר "פיגומים" והחזרה על הפיגומים בסוף השיר מגדישים גם את השורש פ.ג.ם – יש משהו פגום במצב בו חיי הדובר ובו היה חי אביו. הפגם הזה הנו פגם חברתי, בחברה אשכנזית שלא מקבלת את המזרחיים ואת מנהגיהם ולא מאפשרת להם להרגיש חלק מהחברה בישראל.

בניית הפיגומים ללב השמיים הנה רמז לבניית מגדל בבל, בו ניסו העמים השונים לעבוד יחד בשביל להגיע אל אלוהים, אלא שהדבר בלתי אפשרי ואלוהים פיזר אותם לכל התפוצות. כך גם הדובר מנסה לבנות בניין אחד שכולל את כל העדות השונות בארץ, אלא שכנראה שכמו מגדל בבל דבר זה אינו אפשרי.

מבנה ודרכי עיצוב בשיר פיגומים

מבנה השיר: פיגומים בנוי מבית אחד ארוך, ללא מבנה אחיד, כמקובל בשירה המודרנית.

חזרה: על המילים "סף" ו"הריסות" שמרמזות לדבר בלתי בנוי ולהתחלה של משהו שלא הושלם.

אלוזיה: זנב ליותן ושור הבר – חוזרים בתלמוד, בגמרא ובזהר כחיות שאוכלים הצדיקים בעולם הבא.

מטאפורות: "חצי בית", "אבי נשאר בסף", "מציב פיגומים", "לב השמים".

מתוך: סיכומים לבגרות בספרות – פרק שירה

עוד דברים מעניינים: