פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : נסמכות פסיכו-פיזית

פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : נסמכות פסיכו-פיזית

מתוך: פילוסופיה של הנפש בתקופתנו – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – תנו לנו לייק!

נסמכות פסיכו-פיזית

  • יש מתאמים  (קורלציות) פסיכופיסיים
  • מתאמים פסיכופיסיים כשלעצמם אינם מספיקים לקבוע זהות פסיכופיסית

יש לנו מתאמים (קורלציות) פסיכו פיזיים – יש פעילות מקבילה בין כל פעילות במח לתופעות נפשיות. כל תופעה מופיעה במקביל לחברתה המקבילה.

כל מה שיש לנו זו רק קורלציה. אין לנו משהו יותר מהמתאם ביניהם. המתאמים הללו לא מספיקים ע"מ לקבוע זהות. זה לא יכול לקבוע זהות. הקורלציה לכשעצמה לא מתקפת את תיזת הזהות הנפשית.

לפיכך נבחין בין:

  • הטענה האמפירית: יש מתאמים פסיכופיסיים
  • הטענה הפילוסופית/תיאורטית: נסביר מתאמים אלה באמצעות הנחת הזהות הפסיכופיסית

לפיכך, אנו מפרידים בין הטענה האמפירית (יש מתאמים פסיכו פיזיים), לטענה הפילוסופית תיאורטית (המתאמים הללו מוסברים ע"י זהות בין שתי המערכות). דבר ראשון צריך להסביר שיש מתאם, ואח"כ למה להסביר באמצעות זהות (יש שיקבלו את השלב הראשון ויחלקו על השני.

ראשית: פיענוח טיבם של מתאמים פסיכופיזיים

נתחיל מהסבר כללי על הדפוס של יחסי נסמכות. אח"כ נכיל אותו על המקרה של ההופעה הנפשית. יחס הנסמכות הוא יחס שמתרחש בין שני סוגים של תכונות. נגדיר: יחס נסמכות בין תכונות

Y= תכונות הבסיס

X= תכונות נסמכות

יחס הנסמכות של X על Y מתקיים:

אם ורק אם, עבור כל שני יצורים שזהים בתכונות הY שלהם, הם גם יהיו זהים בתכונות ה X שלהם

או במילים אחרות:

נבדלות בתכונות ה X מחייבת נבדלות בתכונות ה Y

  • יחסי נסמכות:

יחסי נסמכות פירושם שבהכרח אם יש את תכונות X גם תכונות Y מופיעות. אם יש יצור שיש לו Y, די בכך כדי לדעת שיש לו גם X).

למשל: אם יופי הוא תכונה נסמכת לפיזיקליות, אז שתי תכונות בעלות תכונות פיזיקליות זהות – יקבלו את אותו 'דירוג' יופי. זהות מבחינת התכונות הפיזיקליות מחייבת זהות בתכונות האסתטיות. הבדל בתכונות האסתטיות יגרור גם הבדל בתכונות הפיזיקליות (לא ייתכן שכל הקוים בדבר השני זהים לקוים בדבר הראשון…).

  • §       נסמכות הנפשי על הפיסיקלי

שני יצורים שזהים בכל תכונותיהם הפיסיקליות – יהיו זהים גם בכל תכונותיהם הנפשיות

  • §       נסמכות הנפשי על המוחי (כנ"ל, אך ספציפי יותר)

שני יצורים שזהים בכל תכונותיהם המוחיות – יהיו זהים גם בכל תכונותיהם הנפשיות

  • נסמכות גלובאלית (כללי יותר, חלש יותר)

שני עולמות שזהים בכל תכונותיהם הפיסיקליות – זהים בכל תכונותיהם הנפשיות

אם ננסה להשליך את הנסמכות לתחום הנפשי, הטענה היא:

  • שני יצורים שזהים בכל תכונותיהם הפיזיקליות – יהיו זהים גם בכל תכונותיהם הנפשיות.

אנחנו מדברים על נסמכות הנפשי על המוחי (זו טענה ספציפית יותר):

  • שני יצורים שזהים בכל תכונותיהם המוחיות – יהיה זהים בכל תכונותיהם הנפשיות.

נסמכות גלובלית (היא כללית, חלשה יותר):

  • שני עולמות שזהים בכל תכונותיהם הפיזיקליות – יהיו זהים בכל תכונותיהם הנפשיות.

זה עקרון נסמכות שלא מתעסק ביצורים (אינדיבידואלים) פרטיים, אלא באופן גלובלי – לגבי כל העולם. עוד 2 יחידות נבין למה נסמכות גלובלית חשובה, כרגע אנחנו רק מזכירים את זה.

  • יחס הנסמכות הוא חד כיווני, א-סימטרי:

שני יצורים שזהים בתכונותיהם המוחיות, יהיו זהים גם בכל תכונותיהם הנפשיות; נבדלות בתכונות הנפשיות מחייבת נבדלות בתכונות המוחיות

אבל

זה לא מחייב את  ההפך: לפי יחס הנסמכות, זה לא נכון, שאם שני יצורים זהים בתכונות הנפשיות, הם גם זהים בתכונות המוחיות שלהם (וזה לא נכון שאם הם נבדלים בתכונות המוחיות, הם בהכרח נבדלים בתכונות הנפשיות)

יחסי הנסמכות הם יחסים חד-כיווניים, א-סימטריים:

שני יצורים שזהים בתכונות המוחיות יהיו זהים בתכונותיהם הנפשיות. אבל, לא נגזר מכך הכיוון ההפוך, שהפיזיקלי נסמך על הנפשי. זה לא נכון שאם שני יצורים זהים בתכונות הנפשיות גם מצביהם המוחיים הם זהים. זו עמדה שונה ונפרדת. ייתכן ואפשרי לפגוש דעה שתחזיק בשתי הנסמכויות האלו. אבל אנחנו לא מחוייבים לכך.

למה אנחנו מתחייבים לכך?

כי כשאנו מדברים על נסמכות אנו מוכנים לומר שיש שני אנשים שחווים אותה חוויה. הטענה היא שלשנינו יש מצב נפשי מאותו סוג. אם הנפשי נסמך על המוחי, לא נגזר מהטענה הזו ששנינו באותו מצב מוחי. גם החתולה שלי יכולה להיות צמאה, ולממש את אותה תכונה נפשית. אבל, ייתכן שאצל כל אחד יש תכונה נפשית אחרת (אנו מקווים שלחתולה יש מח שונה, למשל). כל מה שאנו אומרים שאם אנו באותו מצב מוחי אז שנינו באותו מצב נפשי. אבל אם שנינו באותו מצב נפשי, זה לא גוזר זהות בתכונות המוחיות. יש גם עקרון הופכי, אבל לא חייבים לקבל אותו כשמקבלים את עקרון הנסמכות.

כעת, יש לנו את העקרון ההופכי ליחס הנסמכות:

זהות בתכונות נפשיות מחייבת זהות בתכונות המוחיות.

כפי שנראה, לא כולם מקבלים את העקרון ההופכי הזה.

  • העיקרון ההופכי ליחס הנסמכות של הנפשי על המוחי: זהות בתכונות הנפשיות מחייבת זהות בתכונות הפיסיקליות; הבדל בתכונות הפיסיקליות מחייב הבדל בתכונות הנפשיות
  • שימו לב, יחס הנסמכות אינו גורר את העיקרון ההופכי ליחס הנסמכות! – כל עיקרון עומד בפני עצמו

מהי הרלוונטיות של הנסמכות לתורת הזהות הפסיכו-פיזית?

  • כל מי שמחזיק בתורת זהות מחזיק בנסמכות; אך לא כל מי שמחזיק בנסמכות מחוייב להחזיק בתורת הזהות
  • נסמכות מתיישבת גם עם דואליזם אינטראקציוניסטי: דפוס הנסמכות יכול להיות מוסבר באמצעות קשרים סיבתיים בין תכונות נפשיות למוחיות

לא ניתן לגזור את תורת הזהות במישרין מיחס הנסמכות

יחס הנסמכות הוא תנאי הכרחי עבור תורת הזהות אך אינו תנאי מספיק עבורה

אין הכרח שכל מי שמחזיק בנסמכות מקבל את תורת הזהות. דואליזם אינטרקציוניסטי למשל מקבל את הנסמכות בלי לקבל את הזהות (ע"י קשרים סיבתיים, שמצייתים לכללי הנסמכות).

אבל, מי שמקבל את הזהות חייב לקבל את הנסמכות.

כלומר:

  • לא ניתן לגזור תורת זהות במישרין מיחס הנסמכות.
  • יחס הנסמכות הוא תנאי הכרחי עבור תורת הזהות, אבל לא תנאי מספיק לכך.

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: