אדוארד טיילור – סיכום

מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות: אדוארד טיילור

מתוך: מבוא לתאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – לייקקונו!

ב 1896 אדוארד טיילור מונה כפרופסור הראשון לאנתרופולוגיה באוניברסיטת אוקספורד. עסק בשאלות מהו מקור הדת ומהי הסיבה לשונות הדתית. התשובות: הצורך להסביר את הטבע גורם ל"אנימיזם". מבחין בין שלושה שלבי התפתחות – מאגי, דתי ומדעי. מגיה – ריטואלים מכוונים לשליטה בטבע המבוססים על הכרה מוטעית של קשרים; דת – בקשה מהאל שלו האדם והטבע כפופים; מדע – הכרת חוקיות העולם. במקביל התפתחות חברתית – 1. Promiscuity. 2. פראות – לקט וצייד, משפחה מטריארכאלית. 3. ברבריות – חקלאות, משפחה פטריארכאלית. 4. ציוויליזציה – ערים, מדינה, תעשיה, ממונותיאיזם למדע (הפרימיטיביים של ההווה נותרו מאחור). דיון: הנחת אוניברסאליות = אחידות = של הנפש/ שכל האנושי והנחה של התפתחות אבולוציונית ליניארית. ביקורת: אתנו-יורוצנטריות.

אדוארד טיילור היה ראשון האנתרופולוגים הממוסדים, מאוניברסיטת אוקספורד. התעניין בשאלה של מקור הדתיות – איך ומדוע ומתי נוצרה הדת ומה הסיבה לשונות הדתית בין חברות שונות? תושובתו לכך הייתה – "אנימיזם" – האנשה וייחוס תכונות אנושיות לגורמי הטבע, שזה מה שהדת סיפקה למאמינים, כהסבר לעולם שאופף אותם. על הבסיס הזה טיילור מבחין בין שלושה שלבי התפתחות (דומה לקונט):

  1. השלב המאגי – השלב שבו הדת מופיעה בצורה של ריטואלים שמכוונים לשליטה בטבע. מדובר על ניסיון לשלוט בטבע על בסיס התורות האנימיסטיות הללו, כאשר אין בסיס אמיתי לאמונות הללו.
  2. השלב הדתי – יש כאן אמונה בכוח עליון אחד שמסדיר את כל מה שמתרחש בעולם, ובני האדם פונים אל מקור הסמכות הזה ומבקשים ממנו מזור לבעיותיהם, משמעות וכדומה.
  3. השלב המדעי – השלב של הכרת החוקיות הסיבתית של אופן ההתנהלות של הטבע, שמתבססת על תצפית, אבחון, ניסוי וכדומה. אין בשלב זה ספקולציות, אלא הוכחות מוצקות.

גם פה יש שלבי התפתחות חברתית:

  1. Promiscuity
  2. פראות savagery
  3. ברבריות
  4. ציוויליזציה

שלוש הנחות באנתרופולוגיה ההתחלתית – הנחת אוניברסאליות, הנחת ליניאריות והנחה אתנו-יורוצנטרית (הנחה של התפתחות "נורמלית" של החברה האנושית – של החברות האמריקאיות והמערביות).

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

עוד דברים מעניינים: