האבות המייסדים של הסוציולוגיה: קונט, ספנסר וטוניס

מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות: האבות המייסדים של הסוציולוגיה: קונט, ספנסר וטוניס

מתוך: ממבוא לתאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – לייקקונו!

אוגוסט קונט, הרברט ספנסר ופרדיננד טוניס קיבלו את הכינוי של "מבשרי הסוציולוגיה", וזאת בשל החשיבה שלהם על הבעיות שהעלתה המודרניזציה והתגובות האידיאולוגיות אליה, והם אלה שהתחילו לתת תשובות שיטתיות המבוססות על איזשהו סוג של התבוננות במציאות החברתית. הם עיצבו את הפרובלמטיקה, לא רק ברמה של פוליטיקה או כלכלה, אלא הם התחילו לתפוס את החברה כאיזושהי ישות שיש לה אופן קיום משל עצמה, הדורשת סוג של הסבר ומחקר משל עצמה. שלושת ההוגים המוקדמים שהתחילו להציע מחשבות ידע לחשיבה על החברה (כנושא בפני עצמו):

  • אוגוסט קונט (1798-1857) – סוציולוג צרפתי. שמרני מתון. תלמידו של קלוד סן-סימון ששילב סולידיות קהילתית עם ניהול רציונאלי. פיתח "פיסיקה חברתית" הכוללת סטטיסטיקה ודינאמיקה. טבע את המונח סוציולוגיה ב 1832 ואת התפיסה הפוזיטיביסטית. תורתו: "חוק שלושת השלבים" של התפתחות חברתית: 1. התיאולוגי. 2. המטאפיסי. 3. הפוזיטיביסטי.
  • הרברט ספנסר (1820-1903) – סוציולוג אנגלי. מצרף שמרנות פילוסופית וליברליזם אידיאולוגי. החברה היא מעין אורגניזם – בעל איברים ותפקודים – המתפתח בתוקף חוק הברירה הטבעית. האבולוציה ההיסטורית היא מחברה לוחמת, המבוססת על כפיה, לחברה מתועשת, המבוסס על חוזים.
  • פרדיננד טוניס (1855-1936) – סוציולוג גרמני. מצרף שמרנות פילוסופית וסוציאליזם אידיאולוגי. ב- 1887 – טבע את האבחנה בין גמיינשאפט וגזלשאפט. מתורגם לעברית כקהילה, לעומת חברה, או התאגדות. מבוסס על הבחנה בין סוגי "רצון": essential will לעומת arbitrary will. האחרון מכני ואינסטרומנטאלי.

המשותף לשלושת ההוגים הללו, קונט, ספנסר וטוניס, היא תפיסה אבולוציונית תרבותית, שבמידה מסוימת נמצאת בשיח עם תפיסת האבולוציה הכללית שהציע דרווין במאה ה19. כלומר, אצל כל אחד מהם אנו נמצא חשיבה על החברה כעל ישות מתפתחת במהלך הזמן, ולכן כל אחד מהם שואל – מהם השלבים השונים של ההתפתחות החברתית? מהו המניע של ההתפתחות החברתית? ומהי המשמעות של התפיסה הזאת מבחינת ההווה (החברה הקיימת)? אלה היסודות המשותפים להגות המוקדמת הזו, על אף שיש ביניהם הבדלים בתשובותיהם לשאלות הללו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: