האם פייסבוק הולך להעלם מחיינו?

קשה וקל לדמיין את החיים שלנו בלי פייסבוק. קשה כי בעבור מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם פייסבוק הוא חלק משגרת היום יום, המקום בו אנחנו מתעדכנים על כל מה שקורה בכל תחום, מתאגדים סביב עניין משותף ומחוללים מהפכות, שומעים על אירועים, מוצאים אהבה או משהו בסגנון, צוחקים, מתרגשים, מתעצבנים ומפרגנים. מצד שני קל לדמיין את החיים שלנו ללא פייסבוק כי הם היו ממש לא מזמן, רק לפני כמה שנים בודדות בהן נכנסה הרשת החברתית לחיים שלנו.

באחרונה נשמעים מיני רינונים על סופו הבא וקרב של פייסבוק. מבשרי הקץ מדברים על מרחב שנכבש על ידי יחצ"נות ופרסום ועל כך שפייסבוק הגזימה בניסיון להפוך כל לייק קטן לרווח. אחרים מדברים על האינפלציה הבלתי אפשרית של תוכן בה כבר קשה לנבור את התבן מן המוץ של הפיד. אישית, כאשר "מומחים" כותבים על דעיכתו של פייסבוק אני לא מתרגש אך כאשר אני שומע מתבגרים בני עשרה מדברים על כך שנמאס להם מהזירה החברתית המרכזית של החיים שלהם נאמר "פה חשדתי".

פייסבוק הוא במידה רבה הגשמה של החזונות הראשונים שנוסחו לגבי האינטרנט כמו פול סגאן במאמרו "לקראת חברת רשת" או "התבגרות האינטרנט" של ג'ון קארי. כיום נראה כי הוא הביטוי החברתי האולטימטיבי של תופעת האינטרנט שמשנה את פני החברה (מה שנקרא דטרמיניזם טכנולוגי, גישה אליה משתייך בין היתר מרשל מקלוהן שטוענת כי שינויים טכנולוגים ובעיקר שינויים באמצעי התקשורת משנים גם את פני החברה). אולם אם נאמץ קצת את המחשבה אנחנו יכולים להיזכר בימים לפני עידן הגוגל, טורנטים ופייסבוק בהם מנוע החיפוש המועדף שלנו היה "יאהו", האימייל שלנו אוכסן ב"הוטמייל", תקשרנו זה עם זה ב-ICQ והורדנו מוזיקה וסרטים בתוכנות שיתוף קבצים. הזקנים בנינו זוכרים דינוזאורים טכנולוגיים בשם "לייקוס" או IRC ואת הימים שבהם המייל שלך היה המייל של ספק האינטרנט. ואם אנחנו חושבים על איך כל הדברים האלו חלפו מן העולם זה פתאום נראה הגיוני שגם פייסבוק "יסיים את תפקידו ההיסטורי". מעבר לפינה עומד הדבר הבא שיאפיל על הכל ויהווה את השלב הבא בהיסטוריה של אמצעי התקשורת, אנחנו פשוט עדיין לא יודעים מהו כמו שלפני 7-8 שנים עדיין לא ידענו שהרשת החברתית הולכת לשנות את חיינו לנצח.

אך האם פייסבוק באמת יכול להעלם? ההיסטוריה מלמדת כי צורות חדשות לא תמיד דוחקות החוצה את הקודמות. כמו שהדת לא נעלמה עם עליית הלאומיות כך גם הדפוס לא נעלם בעידן הדיגיטציה, הטלביזיה לא הרגה את כוכב הרדיו וגוגל לא גוועה כאשר פייסבוק עקפה אותה בנפח התנועה. הכל שאלה של תחליפיות, כלומר האם הדבר-הבא-הזה-שאנחנו-עדיין-לא-יודעים-מה-הוא ימלא את הפונקציות שממלא בעבורנו פייסבוק כיום? יש סיבה טובה לחשוב ששיגעון האינטרנט הבא אכן ידחק החוצה את פייסבוק בשל תהליכי התלכדות מדיה. כלומר, הדבר החם הבא יהיה משהו שמשלב את הצורך שלנו בחיפוש, תקשורת, חשיפה והפצה, שיתוף פעולה ועדכון. גם גוגל וגם פייסבוק מבינות את זה כאשר הן מנסות לפלוש לתחום אחת של השנייה עם הניסיון הכושל של "גוגל+" והדיבורים על השקת מנוע חיפוש ושירותי אימייל של פייסבוק. עם זאת, ייתכן בהחלט גם, מצד שני, שהדבר הבא יהיה משהו שממציא את הגלגל מחדש ומה שמשנה הן לא הפונקציות שימלא השירות הזה בעבורנו אלא האופן החדשני שבו הוא יעשה את זה, המדיום שיהיה המסר של הדבר הבא.

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: