מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: מערכות עצביות בהתניית פחד

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: מערכות עצביות בהתניית פחד

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה 

מערכות עצביות בהתניית פחד

חלק גדול מהמחקרים האחרונים על הבסיס העצבי ללמידה מתמקד במבנים נוירו-אנטומיים (היכולים להיות בנויים ממאות או אלפי נוירונים בודדים) והמסלולים המקשרים מבנים אלה. דוגמה טובה לסוג כזה של מחקר מערבת את הבסיס העצבי להתניית פחד. במשך 60 שנה חשדו שהמבנה העיקרי במוח המעורב בלמידת פחד הוא האמיגדלה, קבוצת גרעינים בצורת שקד הנמצאת עמוק בתוך האונות הטמפורליות. מחקרים עדכניים סיפקו עדויות מפורטות לכך שהאמיגדלה אכן מעורבת באופן קריטי בלמידת וחווית פחד. במינים שבין חולדות לקופים, פגיעה באמיגדלה מוביל להפחתה בהתנהגות פחד בכלל ולקשיים בהתניית פחד בפרט. אצל חולדות נורמליות, למידת פחד מותנה מלווה בירי עצבי מוגבר באזורים של האמיגדלה. כמו כן, כשנותנים לאורגניזם נורמלי סם שחוסם את תפקוד האמיגדלה, ישנן הפרעות בלמידת פחד. ממצאים אלה מצביעים על כך שבקרב יונקים האמיגדלה היא מבנה המוח העיקרי המעורב בלימוד פחד. מחקר עדכני יותר מראה שהדבר חל גם על בני-אדם. לאדם מסוים היתה הפרעה נדירה שגרמה להידרדרות בתפקוד האמיגדלה. הוא נחשף למצבי התנית פחד בו גירוי ויזואלי ניטרלי (CS) לווה בצורה אמינה ע"י צליל של צופר חזק (UCS). למרות ניסיונות מרובים, הוא לא הראה סימנים של התניית פחד. עם זאת, לא היתה לו בעיה לזכור את האירועים הקשורים להתניה או את הקשר בין שני הגירויים. חולה אחר בעל אמיגדלה נורמלית אבל עם נזק למבנה מוח הקשור בלמידה עובדתית, הראיה התניית פחד נורמלית, אבל לא הצליח לזכור את אירועי ההתניה. הדבר מצביע על כך שהאמיגדלה מעורבת בלמידת פחד ולא בלמידה כללית.

האם יש נטייה מולדת לפוביות או שמא הן תגובה מותנית?

 

ß התניה מגבירה רגישותו של פחד קיים / נ. ג'. מקינטוש

לא כולנו נולדנו עם פחדים פנימיים, אחרת לכולם היו את אותם הפחדים. ללא ספק ההבדל נובע מהבדלים בחוויות האינדיבידואליות.

תינוקות קופים פיתחו פחד מנחשים אחרי שצפו בסרט בו קוף בוגר הפגין פחד מנחש, אך לא הראו כל פחד לאחר צפייה בסרט ערוך בו נראה קוף פוחד מפחד מפרחים. מנגד, מצאו שתמונות של נחשים יכולות להיות סימן ביטחון באותה מידה בה כמו תמונות של פרחים.

התניה יוצרת סנסטיזציה של פחד קיים מראש לסוגים מסוימים של גירויים תחת תנאים של לחץ או איום, ולא התניה מהירה של פחד.

 

ß פוביות הן מנגנן הגנה מולד / מייקל פנסלו

הפחד מפני סכנה מארגן את המשאבים שלנו בכדי להתגונן מפני האיום. מהפחד נובעת מערכת התנהגותית שהתפתחה למטרת הגנה מפני איומים סביבתיים. אם הברירה הטבעית אחראית לפחד, נראה הגיוני שגורמים גנטיים מעצבים את החוויה הזו. בניסוי שנערך – עכברים שנולדו במעבדה פחדו בפעם הראשונה שראו טורף שחי בסביבת המגורים של הוריהם. מטרתו של הפחד היא להגן מאיום מיידי, לא סביר שתהיה לנו האפשרות ללמוד אילו התנהגויות יעילות ואילו לא. התנהגויות הגנה מיוחדות כבר מתוכנתות לתוך המין ומופעלות מיד עם הופעת הפחד.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: