מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: סוגי סכיזופרניה

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: סוגי סכיזופרניה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

ישנם מספר סוגים של סכיזופרניה:

  1. סכיזופרן פרנואידי– יש בו דבר גרוע מאוד- זה הסכיזופרן המסוכן ביותר. הוא רואה סכנות בכל מקום. הוא למעשה ממציא את הסכנות. יש לו תפיסה לא אמיתית ולא נכונה שבה יכול לראות בכל אחד כבאויב. הוא מרגיש שהוא חייב להתגונן, לברוח או להתקיף חזרה. חשובה לו מאוד השליטה. יש בסכיזופרן מהסוג הזה דבר טוב- מדובר בסכיזופרן אינטליגנט. הוא יכול לדבר דברי חוכמה, לנצח בשחמט ועוד. לכן, אלו אנשים שמגיבים טוב לטיפול פסיכואנליטיקאי שכולל דיבור. עם זאת הם עלולים לסבול מדיכדוך ואף לפתח פרנויות במקרים קיצוניים (הסכיזופרנים הפרנואידים הם לרוב גברים). אין פגיעה קוגניטיבית, אבל התנהגותו אינה מאורגנת. עם זאת, אין לו התארגנות נפשית בסיסית, ולכן הוא לא יכול לקבל החלטות במקרים רבים. הטיפול יכול לעזור לו לשקם אותו חברתית ולארגן לו את המחשבות. נובע מאמא מזניחה ואיום בשלב האוראלי המוקדם.
  2. סכיזופרניה קטטונית– אדם שלא נע וזז מבחינה קטטונית. הוא לא מתקשר עם הסביבה כלל. לא ניתן לדעת לגבי אמביוולנטיות כי הוא לא יוזם ולא מדבר כלל. קשה להתרשם לגבי דברים נוספים גם כן. לרוב זה מתפתח בשלב חולי מאוחר יותר. ההתכנסות- ככל שהיא מוחלטת יותר, כך הפרוגנוזה גרועה יותר (הסיכוי להחלמה קטן יותר). לעיתים טיפול באמצעות בע"ח עוזר במקרים כאלו. לרוב, אדם במצב הקטטוני לא יצא מבית החולים ולא יחזור לחיי קהילה.
  3. סכיזופרניה קלאסית או הסכיזופרן המפורק "הלא מאורגן"– כלל תופעות הסכיזופרן מופיעות אצלו. לפני המחלה, היה מדובר באדם המוצלח ביותר, ופתאום הפך לאדם הכי מפורק שיש. הוא נד ממצב של שיא למצב בו אין לו אישיות. אצל הסכיזופרן לא ניתן לתאר אינטגרציה מסודרת של אישיותו. כל האישיות שלו היא מעין רסיסים לא מחוברים (בשונה ממצב של פיצול אישיות שבו יש שתי אישיויות שלמות) אפשר להחזירו לתפקוד רק עם המון המון טיפול וליווי, אבל תמיד הוא יהיה תלוי בליווי צמוד, אשפוזים חוזרים ונשנים- פרגנוזה לא הכי טובה. מחלה זו יכולה לבוא בגלים או להיות כרונית. נובע מאכזבה וכאב בשלב האוראלי המוקדם.
  4. סכיזופרניה לא מובחנת– כאשר אנחנו לא יכולים לאבחן קטגוריה מדויקת לחולה מבין סוגי הסכיזופרניה הקיימים. נדרש לעשות ניתוח מעמיק על מנת לבנות לסכיזופרן כזה תוכנית טיפולים מתאימה. מדובר בכל המקרים הייחודיים שמאובחנים כהתקפים פסיכוטיים שאחריהם החולים נשארים במצב הכרוני וחולים בסכיזופרניה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: