מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: טיפול התנהגותי

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: טיפול התנהגותי

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

סליגמן פיתח את תיאוריית המוכנות (Preparedness)- יש לנו בד.נ.א מוכנות אבולוציונית לפחד מדברים ספציפיים שבעבר היו יכולים להסב לנו נזק גדול. בחיים המודרניים, הסיכוי להיפגע קשות מנחש הוא נמוך מאוד, עם זאת הזיכרונות מהעבר לא נמחקים ועדיין יש פחד מנחשים. דוגמה נוספת היא פחד מחושך.

אין הסבר ברור ל-איך אנחנו רוכשים/לומדים פחד. ישנן כל מיני תיאוריות שונות המנסות להסביר.

ההבדל בין פחד לפוביה

  • פחד- רציונאלי. אני מפחד לנהוג כי הייתה לי תאונת דרכים שנגרמה באשמתי. אדם כזה יוכל לחזור לנהוג בשלב מסוים.
  • פוביה- לא רציונאלית. אני מפחד מג'וקים או ממקומות סגורים. הפוביה גורמת לי להימנע מפעולות מסוימות שעלולה להביא אותי למפגש עם הפוביה שלי.

טיפול בחשיפה (Exposure Therapy)-

טיפול שבו אנחנו לומדים איך להיחשף אל הגורם המפחיד, תוך לימוד טכניקות הרגעה והדרגתיות. לדוגמה: יראו לאדם שמפחד מליצנים תמונה של ליצן. תחילה, האדם נכנס לחרדה וסטרס חזק. לאחר כחצי שעה, האדם לא יכול לשאת על גופו את החרדה והסטרס, והוא נרגע כי מבין שהוא לא מת מזה. לאחר מכן מראים תמונות מפחידות יותר או גדולות יותר, לאחר מכן בובת ליצן ולבסוף ליצן אמיתי. תו"כ מלמדים את האדם טכניקות הרגעה. זה בעצם "ללמוד איך לא להרגיש" (Systematic Desensitization)- באמצעותו האדם לומד איך לא לחוש בחרדה. האדם לא לומד בעצם מהו הגורם לחרדה, אלא רק איך לא לחוש את החרדה יותר. ניתן להבין למה הטיפול מצליח, יחד עם זאת, האדם לא לומד מה גרם לחרדה. וודסון  מדגיש את החשיבות של הדרגה + הרגעה ביחד. לטענתו כל פוביה היא נלמדת וכמו שהיא נלמדת ניתן לבטלה ע"י למידה.

טיפול בהצפה

חשיפה בבת-אחת לגורם המפחיד את האדם. האדם מתרגל לפחד.

טיפול בבעיית הרטבה

הרטבה ראשונית: בד"כ אצל גברים שאף פעם לא הייתה להם תקופה ממושכת יבשה. זה יהיה בד"כ רפואי.

הרטבה משנית: לאחר הרבה שנים שהאדם לא הרטיב, פתאום הוא מתחיל להרטיב במיטה. זה יהיה בד"כ פסיכולוגי.

השיטה הלימודית היא הטובה ביותר להתגבר על בעיית ההרטבה, יעילה יותר במקרים של ההרטבה המשנית. הבעיה היא כנראה שהילד לא מצליח להתעורר מהמתח בשלפוחית ולא מקשר אותו להתעוררות. הטיפול שהוצע שקשור להתניה הקלאסית הוא: לשים לילד מזרן שישמיע רעש בכל פעם שהוא מתחיל להרטיב ואז למעשה הוא יתעורר מהרעש וילמד שכאשר השלפוחית לוחצת, צריך לקום.

מתח בשלפוכית (CS) ß קור (UCS) ß מתעורר (UCS)

גירוי בלתי מותנה- קור ורטיבות

תגובה בלתי מותנית- התעוררות

גירוי מותנה- לחץ בשלפוחית

תגובה מותנית- התעוררות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: