מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: המודל המבני של פרויד

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: המודל המבני של פרויד

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

פרויד דיבר על שלושה מבנים שקיימים בתוך נפש האדם. השניים הראשונים מולדים והשלישי נרכש:

  1. איד-הסתם (מולד)- נמצא בתת-מודע וכולל בתוכו תהליכים ראשוניים א-לוגיים, הרבה דחפים (יצר הבנייה Eros ויצר ההרס\מוות Tanatos) כמו כן מדובר על רמת אנרגיה שיוצרת את יצר הבנייה- ליבידו = אנרגיה נפשית של הדחף המיני, דחף הארוס. ישנה גם אנרגיה שמזינה את יצר הארס, פרויד לא נתן לה שם. האיד מונחה על ידי עיקרון העונג- כל מה שאני רוצה יהיה בידיי.
  2. אגו- האני (מולד)- רוב האגו נמצא במודע. כל הכוחות של האדם מוגדרים כאגו- הכוחות שמניעים אותו, האימפולסים- אורח רוח, סבלנות, כישורים מוזיקליים, יכולת משחק וכדומה. צריך תמיד לחפש את הדרך האידיאלית כדי שאדם יוכל לבטא את האימפולסים והרצונות שלו, אבל יחד עם זאת לא לפגוע במצפון ובנורמות.
  3. מצפון / סופר אגו -האני העליון (מגיע בגיל 6 מהעולם החיצון)- תוך הפנמה של דברים מהבית, מההורים ומהסביבה, האדם יוצר מבנה שנקרא מצפון. זהו האור האדום להתנהגות שלנו. הוא נמצא בקונפליקט תמידי עם האיד. לכל קונפליקט בין האיד לסופר אגו מתלווה חרדה, כשישנה חרדה ברמה מסוימת, על האדם להחליט אם הוא נותן לזה לנצח או לא.

האיד כשאדם חזק מספיק או מוכן מספיק, דברים שהיו מאיימים הופכים לפחות מאיימים ויכולים לעבור מהתת מודע אל המודע. אדם בריא עפ"י פרויד הוא אדם ששהאגו שלו מספיק חזק כדי לתמרן.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: