בעיות בפילוסופיה של המוסר: בעיית אותיפרון – דת ומוסר

בעיות בפילוסופיה של המוסר: בעיית אותיפרון

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

נקודת הראות הדתית- הקדמה לבעיית אותיפרון:

קיים דיון בפילוסופיה של המוסר בדבר הקשר בין דת למוסר.

על פי אחת ההשקפות, הדת מצווה על עקרונות מוסריים, אך חובת קיומם לא נובעת מתוך רגש מוסרי, אלא מתוך חובת קיום מצוות הדת.

לעיתים קיימת חפיפה בין מצוות הדת למוסר, ולעיתים קיים ניגוד.

הקושי בביסוס מוסר על סמך דת הוא הצורך במתן מענה לשאלה- מדוע לציית לחוקי המוסר?

התשובה, על פי הדת, היא "כי זה דבר אלוהים". על מנת לקבל טענה זו, יש צורך להוכיח את קיומו של אלוהים.

על קושי אחר, בהנחה שמקבלים את ההשקפה הדתית, מצביע סוקרטס בבעיית אותיפרון.

בעיית אותיפרון:

"חסידות" (במובן של יראת שמיים), נחשבה לתכונה אשר על כל יווני טוב לממש. סוקרטס ואותיפרון דנים בשאלת הקושי לבנות קשרים נכונים בין דת למוסר.

זו השאלה:

אותיפרון טוען:

"מה שאהוב על האלים- מן החסידות הוא, ומה שאינו אהוב עליהם, הריהו מן החטא".

שואל סוקרטס:

"האם אהובה היא החסידות (על האלים) מפני שחסידות היא, או מפני שהיא אהובת (עליהם) על כן היא חסידות?"

השאלה מציגה שתי אפשרויות:

א.      חסידות אהובה על האלים מפני שהיא חסידות- לפי אפשרות זו, יש קנה מידה לצדק ללא תלות באלים.

ב.      החסידות היא חסידות מפני שהיא אהובה על האלים- לפי אפשרות זו, צדק חוקי האלים הוא שרירותי- אין טעם לציית לחוקי האלים.

ליבוביץ'- שלילת המשמעות המוסרית של המצוות:

ליבוביץ', פילוסוף יהודי, שולל את הניסיון להקנות משמעות מוסרית לחוקי הדת.

בעזרת ציטוטים מן התורה, מוכיח ליבוביץ כי את החוקים יש לקיים לשם עבודת האל בלבד.

לטענת ליבוביץ, כל גישה מוסרית מפנה את  תשומת הלב לאדם עצמו- האדם נחשב לערך עליון.

ליבוביץ טוען כי על האדם לקיים את המצוות המוסריות רק משום שהאל ציווה אותן, ואין מקום לשאלות מוסריות אצל אדם דתי. ליבוביץ לא עונה על השאלה מדוע יש לקיים את מצוות האל. (למעט מתן התשובה- "כי אלוהים ציווה אותן".)

אבי שגיא, מבקרו של ליבוביץ', טוען כי האדם הדתי נתון במחויבות כפולה- כלפי הדת וכלפי המוסר. כאשר קיימת התנגשות בין שני ערכים משני התחומים, נתון האדם בקונפליקט ויש לו הזדמנות לחזק את קשריו עם הדת על ידי העדפת העיקרון הדתי.

סיכום:

שלוש שאלות עולות מן הדיון ביחסי דת ומוסר-

  1. האם המוסר נובע ממקור אלוהי או מתוך צרכי האדם בחייו?
  2. האם על מנת לנהוג באופן מוסרי יש צורך בהנעה חיצונית או שדי בידיעה המוסרית על מנת להניע לכלל פעולה?
  3. האם הידיעה כיצד לנהוג שמורה למעטים (כהני דת), או פתוחה לכל אדם?

הגישה החילונית בוחרת באפשרויות השניות בכל אחת מן השאלות, אך עדיין עליה לענות על שאלת ההנעה המוסרית- אם אין אלוהים, מדוע לציית למוסר?

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: