מונחים בתולדות המוסיקה המערבית: סונטה

מונחים בתולדות המוסיקה המערבית: סונטה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

           סונטה

יצירה כלית רב פרקית. פסגת פריחתה בשיא התקופה הקלאסית אצל היידן ומוצרט. בטהובן ממצה את הצורה ופורץ אותה.

מבנה סטנדרטי- שלושה עד ארבעה פרקים:

מהיר-אלגרו – בד"כ בצורת הסונטה אלגרו

איטי

ריקודי

מהיר

הפרק האחרון גם הוא יכול להיות בצורת הסונטה אך תכופות נמצא גם רונדו או רונדו-סונטה. לעיתים אחד הפרקים הוא בצורת הואריאציות.

סונטה- אלגרו או צורת הסונטה

                                                       רקע

 

הצורה השכיחה ביותר של פרק ביצירה רב פרקית בתקופה הקלאסית. צורת הסונטה שוכללה והובאה לשלמות בחצי השני של המאה ה- 18. נפוצה ביותר אצל מרבית המלחינים, ושימשה כשלד מבני של פרקים מתוך סונטות סולו וקאמריות, קונצ'רטי וסימפוניות.

הכוח שמניע ואפשר את התהוות הצורה הוא החגיגה של הטונליות (השימוש בסולמות מז'ור/מינור לעומת מודוסים כנסייתיים). המבנה מבוסס על מתחים בין סולמיים. על הדרמה המתרחשת בין הטוניקה – סולם הבית, לדומיננטה – הסולם המתוח ביותר במסגרת הטוניקה. צורת הסונטה מתבססת על יחסי הגומלין בין שני הקצוות הנ"ל ועל פתרון יחסים מתוחים אלו.

                                                       המבנה

לפרק הסונטה שלושה חלקים:

  • תצוגה – exposition
  • פתוח- development
  • מחזר recapitulation –

התצוגה– התצוגה מבססת את הטונליות – את הסולם בו כתובה בסונטה. זאת באמצעות הצגת נושא X בסולם הבית. גשר שבו חומרים מוסיקלים שונים מאלו של המושא מוביל לדומיננטה. שם מופיעה נושא שני. לנושא השני יכולה להיות מנגינה שונה אך אין זה הכרחי. הכורח היחיד הוא שיהיה בדומיננטה.

הפיתוח– בפיתוח  מעבד המלחין חומרים מהתצוגה תוך סיור וביקור בסולמות שונים. הפיתוח בד"כ מסתיים על הדומיננטה כך שהפתרון לטוניקה יהווה את תחילת המחזר.

המחזר – כשמו כן הוא: ממחזר את התצוגה רק שהפעם המסגרת של הטוניקה נשמר. תפקידו "לשקם" את הטוניקה ולחזק אותה לאחר ערעורה בפיתוח ובסוף התצוגה. תכופות מתווספת למיחזר קודה.

קודה – תוספת חיצונית ליצירה לאחר שהיצירה בעצם תמה. מטרתה: להביא לחיזוק יתר של הטוניקה במידה והמיחזר לא סיפק פונקציה זו.

                                                       דיאגרמה של צורת הסונטה:

 

תצוגה:                                            נושא 1 –I—– גשר~~~~~נושא 2 V——–קבוצת סיום V

פיתוח:                                             V ~~~~~~~~~~X V

מיחזר:                                                נושא 1 –I—– גשר~~~~~נושא 2 I——-קבוצת סיום I

קודה:                                                  I

               

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות