תולדות המוסיקה המערבית: פרנץ שוברט

תולדות המוסיקה המערבית: פרנץ שוברט

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

פרנץ שוברט (וינה 1797-1828)

שוברט ידוע בעיקר בזבות מאות השירים שכתב. בסוגה זו, לשוברט לא היו מודלים, "אבות רוחניים". היו כותבי שירים לפניו אך הוא הראשון שהצליח להתאים למוסיקה, שירה (פואזיה) בעלת עומק ואיכותית, שלקודמיו נראתה בלתי מתאימה להלחנה.

מספר גורמים סייעו לשוברט:

  • הפריחה בכתיבת השירה הלירית שמיצגה הבולט ביותר היה גתה
  • התבססות הפסנתר ככלי ליווי עם האפשרויות המגוונות שבו הכוללות גם נגינה תיאורית
  • עליית המעמד הבורגני גורמת להתרבות בצריכת תרבות. המוסיקה נעשית לאופן בידור תרבותי מקובל

מאפיינים בולטים בשירי שוברט:

  • נוכחות דומיננטית של מנגינה
  • הכתיבה וקול ולכלי – אידיומטית.·
  • ייחוד הרמוני: מעברים ממז'ור למינור ללא הכנה, N6, מהלכים של טרצות גדולות בירידה, שימוש נרחב במוקטנים
  • תפקיד הפסנתר: שותף פעיל ושווה ערך בהעברת הטכסט ובהעצמתו

ניתן לסווג את שירי שוברט למספר קבוצות:

  • שירים סטרופיים
  • סטרופיים עם ואריאציות
  • THROUGH COMPOSED הלחנה המשכית
  • סצנות

למנגינותיו של שוברט אין סוף גוונים, הם פונים באופן ישיר למאזין והם מהווים השתקפות ישירה של המתיקות והרגישות של טיבעו של שוברט. יצירותיו הכליות כתובת רובן במתכונות הקלאסית אם כי התכן הרגשי וההרמוני ולעיתים המירקמי הינו רומנטי.

יצירות שנלמדו: "שר היער" , "דג השמך" ופרק ראשון מתוך סונטה בלה מז'ור



  • · איומם – תכונה מיוחדת הטיפוסית לסוגה מסוימת או לכלי נגינה מסוים.

עוד דברים מעניינים:

האם מלחמה טובה לסולידריות? לא בטוח

החברה הישראלית כידוע לכל היא חברה רווית קונפליקטים ובין אם זה על פוליטיקה, דת או סתם זכות קדימה בכביש הישראלים לא מהססים לצלוב אחד את השני. אולם כל אימת שיש

שינוי גודל גופנים
ניגודיות