תולדות המוסיקה המערבית: הקאמרטה הפלורנטינית

תולדות המוסיקה המערבית: הקאמרטה הפלורנטינית

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

בסוף המאה ה-16 התכנסה בעיר פירנצה קבוצת מוסיקאים ואנשי רוח ששמה לה למטרה להחיות את תרבות יוון העתיקה, ה"קלאסית". קבוצה זאת נקראה הקאמרטה הפלורנטינית. הניסיון להחייאת הדרמה היוונית העתיקה הביא להולדת האופרה. הרעיון המרכזי שהנחה את חברי הקאמרטה היה, כפי שניסח המלחין וינצ'נסו גאלילי (1520-1591), שלכל משפט מילולי יש רק משפט מוסיקלי אחד המתאים לו. אי לכך, צירוף של קוים מלודיים שונים המביעים טכסט זהה, כלומר פוליפוניה, הוא לא נכון וגורם לתוהו ובוהו.

פרי (1561-1633) וקאצ'יני (1546-1618), שניהם מחברי הקאמרטה, כתבו את האופרה הראשונה, "יורידיצ'ה". קאצ'יני בכתיבתו מכניס פה ושם קישוטים וכך מחדיר וירטואוזיות קולית מינימאלית למוסיקה. המונוטוניות של הרצ'יטטיב גם היא נשברת מדי פעם ע"י מעברים יותר מלודיים או שירת מקהלה[1]. במהרה הבינו המלחינים וגם המשוררים שאין לצפות חיים ארוכים לאופרה במתכונתה הדלה.



[1]רצ'יטטיב – שירה דיקלומית ללא משקל מוגדר. משמש בד"כ באופרות ואורטוריות כמקדם עלילה ומקשר בין האריות.

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות