פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: גורמים למשיכה גופנית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: גורמים למשיכה גופנית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

אנחנו עובדים קשה בשביל לעזור לכם בלימודים, אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

מדוע למשיכה גופנית יש השפעה כה גדולה?

קיימות לפחות 3 סיבות להשפעה של משיכה גופנית.

מיידיות (Immediacy)

המראה החיצוני של האדם גובר על תכונות אחרות (כגון אינטליגנציה, אישיות וכו') מאחר והוא כה גלוי לעין באופן מיידי ומשפיע על תחושת הבטן המיידית שלנו כלפי האדם, בעוד גילוי האופי של האדם לוקח זמן מה. יתכן שזו הסיבה שבנק הזרע של זוכי פרס הנובל נכשל – ההורים לעתיד העדיפו יופי על פני מוח…

יוקרה (Prestige)

המראה של בן-הזוג שלנו חשוב יותר בציבור מאשר באירועים פרטיים (למרות שיש לו חשיבות גם בפני עצמו). זהו סוג של השפעה עקיפה – אחרים עשויים להעריך אותך יותר אם אתה מצליח למשוך אדם כה אטרקטיבי, ולכן יש לנו מוטיבציה לחפש בני-זוג מושכים.

מחקר המדגים זאת: נבדק מוכנס לחדר ומושב מול שני משתפי פעולה – גבר ואישה. הגבר היה ממוצע במראהו החיצוני בעוד המראה החיצוני של האישה השתנה ביופיו באמצעות איפור, ביגוד ופאות מתאימים. בנוסף, במחצית מהמקרים הנבדקים הוצגו כזוג ובמחצית השניה הם הוצגו כבלתי-קשורים זה לזה. לאחר מכן, הנבדק הועבר לחדר אחר וביקש לתת הערכה לנבדק הגבר ונמצא שכשנאמר לנבדק שמשתפי הפעולה הם זוג, הגבר הוערך כחביב, חברותי ובטוח יותר כשמשתפת הפעולה הייתה מושכת מאשר כשהיא לא הייתה מושכת. כשנאמר לנבדק שמשתפי הפעולה אינם זוג, למראה החיצוני של האישה לא הייתה השפעה על ההערכה של הגבר.

מחקרי המשך הרחיבו את הממצאים: האפקט חזק יותר עבור הערכה של גברים מאשר הערכה של נשים ביחסים הטרוסקסואלים. זה עשוי להסביר מדוע חוסר ההתאמות המפורסמות ביותר במראה החיצוני של בני הזוג מערבים אישה יפה וגבר בלתי-מושך. בנוסף, קיום של בת-זוג מושכת מעלה את האינטליגנציה, ההכנסה והמעמד המקצועי הנתפסים של הגבר, אך לא את האישיות, האושר והפופולריות הנתפסים שלו.

ביולוגיה

ראשית, נדון במה נחשב למושך על ידי אנשים. אמנם יש הבדלים בינאישיים, תרבותיים, תת-תרבותיים והיסטוריים רבים במאפיינים שנחשבים יפים, אך לא כל הגורמים הינם שרירותיים. יש יסוד להאמין שחלק מהמאפיינים של הגוף והפנים הינם מושכים באופן אוניברסלי, שכן שופטים מערביים נוטים להעריך יופי באופן דומה, גם אם הם אינם יכולים לבטא מה בדיוק יפה באדם. בנוסף, יש הסכמה רחבה גם בתרבויות ותת-תרבויות שונות לגבי מה נחשב יפה. יתרה מזאת, העובדה שהעדפת הפרצופים של תינוקות צעירים דומה לזו של מבוגרים מעידה על כך שלתינוקות יש מושג מסוים (יתכן מולד) לגבי מה נחשב יפה.

אך מהו הבסיס להסכמה הרחבה הזו בנוגע ליופי? רוב הניסיונות לענות על תשובה זו מסתמכים על נימוקים אבולוציוניים וביולוגיים. הרעיון המרכזי הוא שפיתחנו העדפה לאנשים בעלי מאפיינים פיזיים המעידים על יכולת רביה (Reproductive Fitness) – היכולת להעביר את הגנים לדורות הבאים. באמצעות הזדווגות עם בן-זוג עם יכולת רביה גבוהה אנו מגדילים את סיכויינו להעביר את הגנים שלנו לדורות הבאים ואת סיכויי ההישרדות האבולוציונית שלנו.

במונחים אבולוציוניים, נשים שאינן בריאות עשויות שלא לצלוח את ההריון וגברים שאינם בריאים עשויים לא להיות מסוגלים לדאוג לאם ולילד. בנוסף, אם בעיות הבריאות הינן גנטיות הן עלולות להיות מועברות לצאצאים ולסכן אותם.

יתכן שזה נשמע מוזר שתוצר קוגניטיבי כגון שיפוט בנוגע לאטרקטיביות הינו מורש ומעוצב על ידי האבולוציה, בייחוד לאור העובדה שהשיפוט בנוגע ליכולת הרביה נעשה במהירות ובאוטומטיות. עם זאת, הסתייגויות אלו אינן נכונות שכן גם הטעם הטוב שאנו מרגישים במלח, סוכר או מזון בלתי-בריא התפתח באמצעות האבולוציה על מנת שנבחר את האוכל המתאים עבורנו.

ע"פ התיאוריה, אנו אמורים להימשך למאפיינים גופניים המסמלים בריאות. ע"פ היגיון זה, אנו אמורים להתרחק ממאפייני פנים חריגים כגון עיניים קרובות או רחוקות מדי זו מזו שכן זה עשוי לרמז על בעיות גנטיות או על שיבושים בהתפתחות. אכן אנשים מסתייגים ממאפיינים חריגים ונמשכים למאפיינים ממוצעים, כפי שהוכח במחקרים בהם נבדקים דירגו פנים ממוצעות שהורכבו באמצעות מחשב ממספר פנים שונות – ככל שהפרצוף הממוצע הורכב מיותר פרצופים (כלומר, ככל שהוא היה ממוצע יותר), כך הוא נתפס כאטרקטיבי יותר. ממצא זה תואם את האינטואיציה שיש פחות סוגים של אנשים מושכים מאשר סוגים של אנשים בלתי-מושכים, שכן יש יותר דרכים לסטות מן הממוצע מאשר לתאום אותו.

אין זה אומר שממוצעות היא הדבר היחידי שגורם למשיכה, אלא שזהו מרכיב חשוב ביופי נתפס של פנים – אנשים רבים הינם מושכים בדיוק בגלל שיש בהם משהו יוצא דופן. מחקר המדגים שממוצעות אינה כל מה שיש ביופי השתמש ב-3 סוגים של פרצופים מורכבים (Composite Faces): 1) פרצוף ממוצע שהורכב מממוצע של 60 פרצופים. 2) פרצוף אטרקטיבי שהורכב כממוצע של 15 פרצופים שדורגו לפני כן כמושכים. 3) פרצוף אטרקטיבי + 50% -ממוצע שנוצר על ידי חישוב המרחק של כל נקודה בפרצוף הממוצע מנקודה בפרצוף האטרקטיבי והגדלה של המרחק ב-50%.

אם הממוצעות הינה הגורם היחידי לאטרקטיביות, אזי הפרצוף הראשון אמור להיות האטרקטיבי ביותר, מאחר והוא הורכב ממספר הפרצופים הגדול ביותר, ואילו השלישי צריך להיות הכי פחות אטרקטיבי שכן הוא הרחוק ביותר מן הממוצע. עם זאת, הממצאים הראו שהפרצוף השלישי נתפס כמושך ביותר, אחריו השני ולבסוף הראשון. לשני הפרצופים הללו היו עצמות לחיים גבוהות יותר, לסתות צרות יותר ועיניים גדולות יותר מהממוצע.

גורם נוסף של פנים וגוף שעשוי לאותת על בריאות פיזית (ולכן להשפיע על משיכה פיזית) הינו סימטריה בילטרלית. בני האדם ורוב החיות נוטים להיות סימטריים, אך רק מעטים הינם סימטריים באופן מושלם (ולכן אנו מעדיפים היפוך ראי של הדמות של עצמנו בעוד אחרים מעדיפים דמות רגילה- אילו היינו סמטרים לא היה הבדל). ביולוגים טוענים שסטיות מסימטריה נובעות מפגיעות לאורגניזם בזמן שהיה ברחם, בייחוד בשל חשיפה לטפילים. בנוסף, קיים מתאם בין מידת האסימטריה לבין כמות המחלות המדבקות בהן חלתה האם בזמן ההריון. לפיכך, סימטריה מהווה סימן לעמידות בפני מחלות.

אכן נמצא כי לפרטים סימטריים יש יתרון בתחרות מיניות במגוון חיות וכן נמצא בבני-אדם מתאם בין מידת הסימטריה של הפנים לבין מידת המשיכה שלהם.

כלומר, שני מאפיינים המסמלים בריאות (ממוצעות וסימטריה) הנם גורמים מכריעים במשיכה הגופנית. שני מאפיינים אלו אינם תלויים זה בזה שכן ממוצעות משפיעה על אטרקטיביות גם כשמנטרלים את ההשפעה של סימטריה ולהיפך. חשוב לבצע את ההבחנה הזו שכן פרצוף ממוצע הוא גם סימטרי מאד.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: