פסיכולוגיה חברתית – סיכומים:השתייכות לקבוצה סטיגמטית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים:השתייכות לקבוצה סטיגמטית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

האנשים שמשתייכים לקבוצת הסטיגמה מודעים לסטריאוטיפים שקיימים כלפיהם ועשויות להיות לכך השפעות שליליות עליהן. נדון בשתי השפעות מסוג זה.

עמימות של הייחוס (Attributional Ambiguity)

אנשים באופן כללי אוהבים לדעת את הגורמים לאירועים מסביבם, אך זה יכול להיות קשה מאד עבור אנשים המשתייכים לקבוצת הסטיגמה שכן הם תמיד חושדים שאירוע מסוים התרחש בשל היותם חברים בקבוצה זו ("האם קיבלתי את הקידום כי אני שחור?"). תופעה זו מתרחשת הן עבור אירועים חיוביים והן עבור אירועים שליליים.

ניסוי המדגים זאת: נבדקים שחורים ולבנים מקבלים פידבק חיובי או שלילי מאנשים אחרים, כאשר במחצית מהמקרים נאמר להם שנותן הפידבק יכול לראות אותם ובמחצית מהמקרים נאמר להם שלא. עבור הלבנים, לא הייתה לכך השפעה על התייחסותם לפידבק, אך בקרב השחורים – אם לא ראו אותם, הפידבק השלילי פגע בדימוי העצמי והחיובי שיפר את הדימוי העצמי שלהם אך אם ראו אותם – לפידבק לא הייתה השפעה על הדימוי העצמי.

איום הסטריאוטיפ (Stereotype Threat)

ביצועי קבוצת הסטיגמה עלולים להיפגע על ידי איום הסטריאוטיפ – פחד מאישור הסטריאוטיפ שקיים לגבי הקבוצה שלך.

ניסוי בדק את ההשפעה שיש למתן חשיבות להבדלים בין המינים על הביצועים של נשים במבחני מתמטיקה. לקבוצה אחת נאמר שאין הבדל בין המינים בביצועים במבחן ולקבוצה אחת נאמר שקיים הבדל בין המינים. נמצא כי כשנאמר לנשים שאין הבדל – הביצועים היו זהים בין המינים וכשנאמר שיש הבדל – ביצועי הנשים היו גרועים יותר. נמצא שגם מניפולציות פחות בוטות מאשר אמירה מפורשת שיש הבדלים השפיעו על התוצאות – לדוג', אישה שעשתה את המבחן יחד שני גברים הגיעה לביצועים נמוכים יותר מאשר אישה שעשתה את המבחן יחד עם שתי נשים.

ניסוי נוסף: סטודנטים שחורים ביצעו מבחן מילולי. למחצית מהנבדקים נאמר כי זהו מבחן שמודד אינטליגנציה ולמחצית נאמר שזהו מבחן בפיתוח שלא מודד דבר – ביצועי הלבנים לא הושפעו מהמניפולציה אך ביצועי השחורים היו נמוכים יותר במבחן שלכאורה מודד אינטליגנציה. גם כאן, מניפולציות פחות בוטות הספיקו כדי לייצר את האפקט (לדוג', אם הנבדקים נדרשו לכתוב את הגזע שלהם בראש העמוד).

מחקרים רבים הראו כי כמעט אף אחד לא חסין בפני תופעה זו – כולל אסייתים, שחורים ולבנים.

נראה כי תופעה זו עשויה להוביל למעגל קסמים (בייחוד בקרב שחורים) בו הסטריאוטיפ פוגע בביצוע האדם, מה שמחזק שוב את הסטריאוטיפ, מונע מהאדם לעסוק בתחומים הללו וגורם לו לעסוק בתחומים בהם הוא יכול לשפר את הדימוי העצמי שלו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: