פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: אפקט הצדקת היתר וחיזוקים מיותרים

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: אפקט הצדקת היתר וחיזוקים מיותרים

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

על פי תיאוריית התפיסה העצמית, אם אנחנו עושים X על מנת לקבל Y, כאשר נצפה בהתנהגותינו נסיק שאנחנו לא באמת אוהבים את X לכשעצמו. נטייה זו להערכת יתר של פעולות שאנו עושים לשם השגת דבר מה אחר נקרא אפקט הצדקת היתר. ההצדקה לביצוע הפעולה היא "יותר ממספיקה": עושים זאת מסיבות פנימיות, אך גם כי ישנו "תשלום חיצוני" בעבור הביצוע.מאחר והסיבות החיצוניות לבדן, למעשה מספיקות על מנת שהאדם יבצע את הפעולה, הוא אינו מחשיב מספיק את הסיבות הפנימיות ומסיק שהוא לא באמת אוהב את הפעולה הזו לכשעצמה. הראו את האפקט בניסוי בבית ספר יסודי: הראו לילדים שתי פעולות ציור אטרקטיביות. בתנאי 1 נאמר לילדים שהם יוכלו קודם לבצע פעילות אחת ואחר כך גם את השנייה. בתנאי 2 נאמר לילדים שעליהם לעשות קודם כל פעילות אחת על מנת שיורשו לעשות גם את השנייה. לאחר מספר ימים, הנסיין איפשר לילדים בזמן הפעילות החופשית בבית הספר לעסוק בשתי הפעילויות, וצפה בסתר כמה זמן הם הקדישו לכל אחת. התוצאות הראו שהילדים שהיו בתנאי 1 הקדישו זמן שווה לשתי הפעילויות, ואילו ילדים שהיו בתנאי 2 לא עסקו בפעילות שהיתה הראשונה בשלב הניסוי הראשוני.

לאפקט הצדקת היתר יש השלכות חשובות בקשר לחינוך ולגידול ילדים. זה בסדר לתגמל ילדים על ידי חיזוקים חיצוניים על קריאת ספרים, נגינה בפסנתר, הכנת ש"ב וכו', אך רק אם אחרת לא יעשו זאת כלל. אך אם לילד יש עניין מסוים בפעולות אלו מלכתחילה, החיזוק החיצוני ישמיד את המוטיבציה הפנימית שלו. חוקרים הדגימו אפקט זה על ידי הכנסת משחקי חשבון חדשים לתכנית הלימודים. תחילה הילדים מצאו את המשחקים מעניינים עבורם (נמדד על ידי כמות הזמן שהקדישו למשחק בהם מחוץ לשעות הניסוי). לאחר מספר ימים, הכריזו החוקרים כי ילדים יוכלו לקבל פרסים ככל שיאספו יותר נקודות במשחקים אלו. זה היה אפקטיבי מהבחינה שזב גרם לילדים לשחק יותר זמן, אולם לאחר שהסתיים "משחק הנקודות", הם לא שיחקו במשחק בכלל.

זה לא אומר שנתינת חיזוק היא תמיד שלילית. כאשר לאנשים אין מוטיבציה פנימית לעשיית דבר מה, הדרך הטובה ביותר לגרום להם לעשות זאת היא מתן חיזוק חיצוני. חיזוקים גם יכולים להינתן בדרך שממזערת את השפעתם השלילית. למשל, הם יכולים להיות תלויי-ביצוע, ולהינתן בהתאם לאיכות הביצוע של האדם. מתן חיזוק באופן זה פחות פוגע במוטיבציה הפנימית לעומת חיזוק  תלוי-משימה, שניתן פשוט אם האדם ביצע את המשימה, ללא דגש על כיצד ביצע אותה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: