פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: הצדקת מאמצים

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: הצדקת מאמצים

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

הצדקת מאמצים (Effort Justification)

הצדקת מאמצים – נטייה להפחתת דיסוננס על ידי מציאת הסברים לכך שהוקדש זמן, מאמץ וכסף עבור משהו שהתברר כבלתי נעים, מאכזב, או לא נושא פרי.

לדוג', טקסי החניכה לאחוות בקולג'ים בארצות הברית נוטים להיות קשים כך שמי שעובר אותם נוטה לחשוב שהם שווים את זה ומהלל את יתרונות האחווה שלו.

מחקר בנושא (Aronson & Mills): נאמר לנבדקות שעליהן להשתתף בקבוצת דיון בנושא מין אך לפני כן עליהן לעבור מבחן סינון, שכן לא לכולן נוח לדבר על סקס. קבוצת הביקורת נתבקשה להקריא מילים ניטראליות לנסיין גבר, הקבוצה השנייה הקריאה מילים מביישות במידה בינונית והקבוצה האחרונה הקריאה קטע מספר המתאר יחסי מין. לאחר מכן, נאמר לכולן שהן עברו את המבחן, אך עליהן רק להקשיב לדיון באמצעות אוזניות ולא להשתתף בו שכן הן לא הספיקו לקרוא את חומר הקריאה המתאים לפני כן. הדיון התברר כדיון משעמם על חיי המין של חסרי החוליות – מה שכמובן הוביל לאכזבה אצל הבנות. הנסיינים ניבאו שהדיון ישעמם ויאכזב את כל הנבדקים, אולם רק באלו שעשו את המאמץ הגדול ביותר להשתתפות בדיון יווצר הדיסוננס. הדרך של הנבדקים להפחית את הדיסוננס יהיה לומר לעצמם ש"אחרי הכל הדיון לא כל כך משעמם…" ההשערה אוששה: הנבדקים התבקשו בסיום לדרג על מספר סולמות את איכות הדיון. אלו שבתנאי עם המאמץ הגדול ביותר דירגו את הדיון כאיכותי יותר לעומת כל השאר.

תופעה זו מכונה "Sweet Lemons Rationalization" ויש לה דוגמאות רבות. לדוג', פסיכולוגים קליניים לא מספקים טיפול חינם שכן התשלום משמש כתמריץ לעבודה קשה (של המטופל) בזמן הטיפול. זה אמנם מה שקורה בפועל, אך זה מעלה ספקות לגבי כמה מההצלחה של הטיפול נובעת מטיפול ספציפי וכמה נובעת מרצון האדם להפחית או להימנע מדיסוננס (שעשוי להיווצר הן כתוצאה מתשלום גבוה והן כתוצאה מהעבודה הקשה שעליו לעשות בזמן הטיפול). על מנת לבדוק זאת בוצע ניסוי (Cooper, 1980) בו אנשים עם בעיות אסרטיביות קיבלו טיפול מוכר או טיפול מזויף (40 דקות של אימון גופני שלכאורה עוזר לאסרטיביות). לפני הטיפול נאמר לנבדקים שהם יקבלו 2ִ$ עבור הניסוי אך לאחר סיום הטיפול הם קיבלו מהפקידה רק 1$ על מנת לבדוק את האסרטיביות שלהם (האם יתעקשו לקבל גם את הדולר הנוסף). נמצא כי שני הטיפולים היו יעילים ושהנבדקים בשתי קבוצות הניסוי הפגינו יותר אסרטיביות מאשר קבוצת הביקורת. הטיפול הרגיל לא נמצא יעיל יותר באופן מובהק מהפעילות הגופנית. מסקנה: הצורך בהצדקת התשלום הגבוה (בכסף, במאמץ, בחוסר נעימות…) הוא מרכיב חשוב בהצלחת הטיפול הפסיכולוגי!

חנה ארנדט על הזכות לזכויות

מהי הזכות הבסיסית ביותר שיש להעניק לכל אדם? הפילוסופית חנה ארנדט על הפרדוקס של זכויות האדם ועל הזכות לקבל זכויות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: