מבוא לתרבות: לאומיות

מבוא לתרבות: לאומיות

ראה גם: מבוא לתרבות המערב

מהי תרבות

לאומיות היא אחד המרכיבים המרכזיים בתרבות שלנו, ובאיך שאנו תופסים את החברה שסביבינו.זה תהליך שהחל במאה ה-19 והגיע לשיאו בראשית המאה ה-20.
אנו אנשים פרטיים  ששייכים לקולקטיב גדול יותר. לכל אורך ההיסטוריה רצינו להיות שייכים לקולקטיב. על פי אריסטו אנחנו חיות חברתיות, רוצים לחיות בקבוצה – משפחה, שבט. יכולה להיות קבוצה מתוקף הדת, מפלגות, מעמדות שכבות חברתיות.
צורת ההתפתחות האחרונה היא התפתחות לאומית.
·         מוצא משותף, לשון, מסורת, מנהגים , זכרונות משותפים. כל אלה מגדירים קבוצה כלאום.
·         אלמנט נוסף שנכנס במאה האחרונה היא ישיבה רצופה באותו שטח – ארץ במשך זמן ממושך.
·         מגדירים לאומיות כהכרה שבני אדם משתייכים לקבוצה אנושית מסויימת וכי אורך החיים שלה שונה.
·         אופי היחידים בקבוצה מעוצב ע"י הקבוצה, ואין להבנותו בנפרד ממנה.
·         אנחנו מודים ללאום מסויים, יש לנו קשרי דם מסויימים, זה מה שמבחין אותנו מקבוצות אחרות בחברה.
·         הוגי דעות ראו בלאום אורגניזם שמה שמוביל אותו זה לאומיות. זה משהו טבעי, שלא נוצר ע"י בני אדם ושהיה חייב להווצר.
·         התפיסה של לאומיות היא שהאורגניזם שלי עדיף על אורגניזם אחר. לכן יש עימות בין ערכי לאומיות שלי לבין ערכים אחרים. ערכי הלאום הם אלה ששווה להלחם עליהם.
·         המימוש שלי מגיע מתוך הלאומיות שלי – הגשמה עצמית.
·         אין ערכים אוניברסלים, הערכים החשובים הם ערכי הקבוצה שלי.
·         אם יש קבוצה אחרת שערכיה מתנגשים עם הערכים שלי אני צריך להכניע אותה.
התפתחות הבסיס הלאומי
·         הבסיס הראשוני של לאומיות הוא הסכם ווסטפליה שקבע כי ריבונות של טריטוריה זה עיניינו הפרטי של כל נסיף, ואף אחד לא יכול להתערב.
·         המהפכה הצרפתית והמהפכה האמריקאית, הביאו את הציבור למודעות
·         תפיסת המהפכות הייתה לאומית – יש עמים שרוצים לגדיר את עצמן, להלחם בערכים מלוכניים ורוצה לצור אזרחות שווה לכל תושבי המדינה.
·         "אביב העמים" היה שלב נוסף בהתפתחות של לאומיות. הייתה התקוממות רבה שך עמים באירופה בתור תפיסה שהם רוצים לשלוט בעצמם.
·         במאה ה-20 הרעיון הלאומני מגיע לשיאו. יש התפוררות של האימפריות הגדולות, עמים שחיו תחת אימפריות שנפלו רוצות  הגדרה עצמית.
·         מלחמת העולם הראשונה מה שהוביל אותה הוא שאנשים לא חיו תחת המדינה שלהן. אם לכל עם תהיה מדינ הם לא ירצו להלחם זה בזה.
·         14 הנקודות של ווילסון הם הסדרים למען הבניה מחדש של אירופה.
בעיות שיוצרת הלאומיות
·         פאשיזם – תופעה שהתפתחה באיטליה ע"י מוסוליני. שני אלמנטיםן מרכזיים בפאשיזם הם:
א. המדינה היא מעל כל ערך אחר. מי שמגדיר אינטרסים לאומיים היא המדינה. אנו מוותרים על החופש שלנו למען המדינה, כי היא יודעת להגדיר יותר טוב עבורינו. תפםקיד המדינה לדאוג לכל הצרכים שלנו, אך מי שמגדיר את הצרכים היא המדינה.
ב. ערך המלחמה – המלחמה היא ביטוי שלנו לנאמנות למדינה. המלחמה היא המקום שבו אנו מוצאים את הטוב שבנו, אנו מוכנים להקריב את עצמינו עבור האידיאל הגדול. המדינה צריכה כל הזמן להלחם כדי לצבור כח. "טוב למוצת בעד ארצינו" הוא מושג פאשיסטי. הפאשיזם לא מאמין בשלו, צריך לכבוש ולהלחם בכל דבר ששונה מן הלאום שלך.
·         לאומנות זה איך שאתה מוציא את הלאומיות החוצה. למשל פאשיזם זה לאומנות.
·         יש חוקרים האומרים שלאומנות זה משהו מומצא ולא אמיתי.
·         אנדרסון טוען שלאומנות זה "קהילות מדומיינות" – קבוצות אנשים גדולות, המאוחדות סביב רעיון מלכד אשר גורם להן לפעול כקהילה, למרות שבפועל הקשר והדמיון בין הפרטים המרכיבים אותן, וקבוצות פרטים בתוכן, מזעריים או לא קיימים כלל.
·         תנועות לאומיות – תנועות שנלחמות עבור אוטונומיה, מדינה אך אין להן את זה. למשל פלשטינאים זה תנועה לאומית אך אין להם מדינה.
·         יש לאומים שמתחלקים לכמה מדינות למשל גרמניה המחולקת, צפון ודרום קוריאה.
·         מדינות דו לאומיות או רק לאומיות – שוויץ, אמריקאים, בלגיה..
·         הלאומיות המדומיינת נובעת מהצורך של האליטות שלנו, היא משרתת את האליטות. יש לנו תפיסה שמונחלת לנו מלמעלה, אנחנו לא באמת מכירים את כולם, אין לנו אותם רצונות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: