הפילוסופיה של המאה ה-20: פנומנולוגיה והוסרל

הפילוסופיה של המאה ה-20: פנומנולוגיה והוסרל

ראה: הפילוסופיה של המאה ה-20

פילוסופיה קונטיננטלית – סיכומים

נקודת הפתיחה של הדיון בפנומנולוגיה היא הפילוסופיה של אדמונד הוסרל 1938-1859. הוסרל נחשב לאבי  הפנומנולוגיה המודרנית מה זה אומר פנומנולוגיה? זה כבר מורכב ואפילו הוסרל משנה את הגישה שלו. אבל יש דבר שאפשר לתאר באופן כללי משותף- חקירת אופן ההינתנות של הדברים ופיתוח מדע על הדבר הזה. אנו רואים דברים בכל מיני צורות. כשאני מסתכל על השולחן הוא מופיע באופן מסוים עם מרכיב שאותו אני לא רואה, חלק מההינתנות של השולחן זה אותו מרכיב שאני לא תופס באופן מיידי. הרעיון של פנומנולוגיה זה לפתח מדע על אודות ההינתנות. זה די קרוב למה שפסיכולוגיה עושה, במיוחד פסיכולוגיה קוגניטיבית, הם חוקרים את האופן שבו אנו תופסים את הדברים ומפתחים מדע על אודות האופן. לאט לאט אנו נפרוש ונבין גם את הקרבה וגם את המרחק בין הוסרל ובין התחום שנקרא פסיכולוגיה.

יצירת מושג המספר

הוסרל לא נולד כפנומנולוג, הוא הגיע לכך, הוא התחיל כמתמטיקאי, כתב דוקטורט במתמטיקה אצל אחר המתמטיקאים הכי חשובים במחצית השנייה של המאה ה-19 שקשור לבולצאנו ששמו ויירשטראס. הוא רצה ללכת לכיוונים יותר פילוסופים והלך ללמוד אצל ברנטנו שהיה גם פילוסוף. את עבודה ההסמכה שלו (מחקר עצמאי, מה שמאפשר ללמד), כתב בפילוסופיה של האריתמטיקה, הוא פרסם את זה ב 1890, הספר הראשון שפרסם. הרעיון הוא איך לעשות ניתוח לאיך נוצר המושג של המספר. התשובה של הוסרל היא שאנחנו עושים זאת בשיטה שהיא שילוב בין הפשטה והתמקדות, יש שני תהליכים בסיסים: אחד, התמקדות בקבוצה מסוימת והשלב השני הפשטה מהמרכיבים. הוסרל, מבחינתו הדיון היה ביצירת מושג המספר ולא באופן שבו אנו תופסים את מושג המספר. אנו מכירים עמדות כאלו בפילוסופיה, שמושג המספר נבנה מתוך התייחסות מסוימת לקבוצה נתונה של דברים. מול זה יש עמדות אחרות, פרגה. איך נקבעת הקבוצה? האם ההתמקדות הזו מעלה בעיות? אחת השאלות היא איך נעשה את האינדיבידואליזציה של האוביקט, האם ספר זה אוביקט, או שדף או שאות. יש קושי למקד את תשובת האוביקטים ואת זה מעלה פרגה. אצל הוסרל הפעולה של הפשטה היא נפשית והשאלה האם אפשר לבסס מושג של מספר על הפשטה זו. נראה לנו שלמספר 2 יש מאפיינים משלו, והוסרל לא נתן תשובה מספיק טובה למאפיינים הללו. את הוסרל לא מעניין מה זה "מספר" הוא יאמר שמספר זה התשובה לשאלה כמה, מה שמעניין אותו זה המושג המספר 2, המספר 3, וכן הלאה.

לסיכום הוסרל- לוקחים קבוצה, מתחמים אותה, מתמקדים, עושים הפשטה של דבר ודבר, ויוצרים מושג המספר. פרגה- ההתמקדות בקבוצה לא ברורה, והשאלה היא איך אפשר לקשור לכך מספר. אני צריך קודם כל מושג שתחתיו אני יכול לדבר על אובייקטים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: