תולדות האמנות – סיכום: התנועה האימפרסיוניסטית – מקורות והשפעות

תולדות האמנות – סיכום: התנועה האימפרסיוניסטית – מקורות והשפעות

תולדות האמנות – סיכומים

התנועה האימפרסיוניסטית החלה את דרכה כאשר ברבע הראשון של המאה ה-19 התקבצו יחד מספר ציירים שהמשותף להם היה ההתנגדות לשיטת הציור האקדמית וחיפוש של דרך ביטוי אמנותית חדשה.

התפיסה האקדמית טענה כי יש לחקות את הטבע בדרך אידיאלית, לאחר סינון האלמנטים וללא מקריות. כדי להגיע לתוצאה האידיאלית עבודת הציור הייתה צריכה להיעשות בסטודיו בתנאי תאורה מלאכותיים, השימוש באור טבעי היה רק כשנכנס דרך החלון, כך התקבלו צבעים ממוזגים ללא עקבות המכחול.

האימפרסיוניסטים טענו כי יש לצאת ולצייר באוויר החופשי, כשהם מעוניינים להציג את המציאות כפי שהיא מבלי שהאמנות תהייה כלי לביקורת חברתית או להעברת מסרים – וכך להשיג אובייקטיביות של היצירה.

בעקבות יציאתם החוצה, גילו האימפרסיוניסטים כי ניתוח הרושם האופטי של הצורות ושל השפעת האור על הצבע יסייעו בידם לתפוס רשמים של אור וצל ולהנציחם. הם גילו כי העצמים זזים ומשתנים ולכן תיארו את הרגעי והחולף, ללא סקיצות. בשל דרך עבודתם המהירה תוארו הנושאים במשיחות מכחול קטנות ומהירות מבלי להיכנס לפרטים.

לאימפרסיוניסטים היה עניין מיוחד באור, המציאות הנראית מורכבת מאור לבן המורכב בעצמו מכל הצבעים יחד ולכן הדבר צריך להתבטא בטכניקת הציור, הצייר הניח את כתמי הצבע זה לצד זה וממרחק מסוים מהציור הם התמזגו.

 האימפרסיוניסטים הבהירו את פלטת הצבעים ואין הם משתמשים בשחור.

ההשפעות על האימפרסיוניסטים:

  1. תורת הצבע של שברויי, הטוענת כי:

א.       כאשר מסתכלים על צבע מסוים במשך זמן ממושך ולאחר מכן מפנים את המבט, העין רואה את הצבע המשלים של הצבע הראשון, לכן צבעו של העצם השני איננו נקי אלא מעורב בצבע המשלים של העצם הראשון.

ב.        צבעו של הצל הוא הצבע המשלים של צבע העצם.

ג.         צבע משפיע על הצבע שלידו.

  1. המהפכה התעשייתית:

א.       עקב המהפכה התעשייתית התרחב ייצור הצבעים וניתן היה להשיג מספר גוונים גדול יותר.

ב.       הצילום – המאה ה-19 משתכללת המצלמה ומשפיעה על האימפרסיוניסטים ב:

  1. קיטוע  2. טשטוש 3. תיעוד הרגע החולף 4. תפיסה אובייקטיבית של

  המציאות 5. תיאור של אור מציאותי 6. זווית ראיה 7. מיקוד על פרט מסוים

  1. חיתוכי העץ היפניים: במאה ה-19 מגיעים לאירופה הדפסים יפניים, נושאי ההדפסים היו תיאור תענוגות החיים. מאפיינים ההדפסים היו: קו מתומצת בעל תנועה אחידה, צבע נקי ללא הצללה, פרספקטיבה מעוותת. האימפרסיוניסטים הושפעו מתפיסה זו וניסו לחקותה – כך התפתח שלב נוסף באמנות המאה ה-20 שהוא השפעתם של גורמים ותרבויות חוץ אירופיים.

האמנים האימפרסיוניסטים הציגו יחד במשך כ-15 שנה, בסלון נפרד וזאת כוון שלא התקבלו לסלונים האקדמיים.

האמנים היו שונים בהשקפתם ובסגנונם, מה שגרם בסופו של דבר לפירוק הקבוצה.

עוד דברים מעניינים: