תולדות האמנות – סיכום: האדריכלות היוונית

תולדות האמנות – סיכום: האדריכלות היוונית

תולדות האמנות – סיכומים

האדריכלות היוונית:

העיר היוונית – ה"פוליס" התפתחה לעיתים באופן הדרגתי, אך ערים רבות תוכננו בתכנון קפדני, הרחובות תוכננו בשיטת שתי וערב של רחובות כשהבניינים נבנו בריבועים שנוצרו ביניהם.
המבנה החשוב ביותר בעיר היה המקדש, המקדש נבנה בד"כ בחלקה הגבוה של העיר.

צורת המקדש שנקבע במאה השביעית לפנה"ס כמעט ולא השתנתה.

המקדש היווני

המקדש היווני נועד להכיל את פסל האל, טקסי הפולחן התקיימו בחוץ, מסביב למזבח שהוקם ברחבה שלפני המקדש.  המקדשים נבנו באקרופוליס (העיר העליונה) אשר כללו מספר מקדשים שהוקדשו לאלים שונים.

מראה חוץ – נראה המקדש כשדרת עמודים הניצבת על רחבה גבוהה, שדרת העמודים הקיפה אולם סגור אשר אין בו חלונות ובתוכו הוצב פסל האל. לאולם יש פתח אחד שהיה מקור האור. גג המקדש היה משופע ולכן נוצרו בחזיתו ובעורפו משולשים – גמלונים. היוונים הקפידו על פרופורציות מושלמות בין חלקי המקדש.

מראה פנים – בתוך המקדש ניצבו שתי שורות עמודים ששימשו תמיכה לגג, עמודים אלה נבנו במרחק קטן מקירות משכן האל. מספר העמודים היה תמיד זוגי הרווח ביניהם שווה.
המרכז היה המשכן של פסל האל. וכן נבנה חדר נוסף לאוצרות ולמנחות.

חזית המקדש – החזית חולקה לשלושה חלקים עיקריים: הבסיס, העמודים והגג. היחס בין חלקים אלה חושב ע"פ חישובים מתמטיים ושיקולים אסטתיים.

       תוכנית טיפוסית למקדש יווני

1 –  נאוס                                               3. פרונאוס – חדר מקדים לפני הנאוס

2 – אדיטון – חדר בו הוצב פסל האל         4. עמודים

את המקדש אנו משייכים ע"פ סגנון העמוד לסגנונות הבנייה השונים: דורי, יוני וקורינתי.

ההבדל בין הסגנון הדורי ליוני: הסגנון הדורי מוקדם יותר, ההבדלים הבסיסיים הם

  • לעמוד הדורי אין בסיס ליוני יש בסיס
  • העמוד היוני צר וגבוה יותר מהעמוד הדורי
  • הכותרת הדורית מורכבת מצורות גיאומטריות, היונית מסתלסלת ונראית כמגילה או קרני אייל.
  • האפריז הדורי מחולק לטריגליפים ומטופות בסגנון היוני הוא חלק

ההבדל בין הסגנון היוני לקורינטי:

  • צורת הכותרת היונית היא כמגילה צורת הכותרת הקורינתית היא בצורת עלים של שיח האקנטוס.

* הפרתנון, מאה 5 לפנה"ס, אקרופוליס, אתונה

פרתנון = מקדש הבתולה

המקדש נבנה בתקופה הקלאסית בין השנים 447 – 431 לפנה"ס, הפרתנון הוא המקדש המרכזי באקרופוליס ( העיר העליונה) באתונה. הוא נבנה לכבוד האלה אתנה פרתנוס – האלה הבתולה, פטרונית העיר. המקדש נבנה בסגנון הדורי, על שרידי מקדש קודם שנהרס ע"י הפרסים.

מבנה המקדש – המקדש עומד על בסיס של שלוש מדרגות, ומוקף בעמודים, 8 עמודים בחזית ובגב ו16 עמודים משני צידיו. במקדש שני חדרים, חדר שהכיל את פסל האלה וחדר קטן יותר ששימש כחדר האוצר.

עיטורי הפרתנון – עיטורי המקדשים כללו פסלים בגמלונים. ותבליטים במטופות ובאפריז.

הפיסול בגמלונים – סגנון הפיסול הוא קלאסי, הפסלים הם חופשים למרות הקיר שמאחוריהם. בשני הגמלונים מוצגים שני נושאים חשובים מחיי האלה. בגמלון המזרחי תוארה לידת האלה מראשה של זאוס. ובגמלון המערבי תוארה התחרות בין אתנה לפוסידון על השליטה על העיר אתונה.
צורת הגמלון המשולשת הכתיבה את הקומפוזיציה של הנושא ועיצוב ותנוחת הדמויות העומדות יושבות או שוכבות בהתאם למיקומן.

התבליטים במטופות – בכל צד של המבנה תואר סיפור מתולוגי, שסופר ברצף של תמונות.

הסגנון של הפיסול בפרתנון: הפיסול והתבליט בפרתנון מייצגים את הפיסול הקלאסי בשיאו.
עיצוב הדמויות – תיאור הגוף אידיאלי ומושלם, האנטומיה נכונה, השרירים נמתחים ונרפים בהתאם לתנועה, הגוף הנשי מודגש מתחת לבד.

הבעה – הפנים שלוות ומאופקות, בבעלי החיים יש גיוון רב יותר בהבעות

עיצוב הבגד – הזרימה החופשית של הבד והיצמדותו הטבעית לגוף מגלה את השלמות האנטומית. הקפלים מתוארים בטבעיות.

התנועה – התנועה נוצרת מהאלכסונים הנוצרים ע"י תנועות הגוף השונות. חלק מהדמויות פונות אל הצופה וחלקן לכיוון אחר. כך נוצרת תנועה מגוונת.

העומק – הפיסול בגמלון הוא תלת ממדי. ואילו התבליט שטוח, אך למרות זאת האמן יוצר תחושת עומק ע"י ההסתרה ועובי התבליט המשתנה.

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

עוד דברים מעניינים: