להבין סרטים – סיכום: תנועה
התנועה בסרטים יכולה להיות מופשטת או ריאליסטית.
תנועה כלפי מעלה- מתאימה לתנועה של העין כפי שהיא סורקת קומפוזיציה.
רומזת לשאיפה, כוח, סמכות- מושגים שמייחסים לחלקים העליונים של הפריים.
תנועה כלפי מטה- צער, מוות, אפסות, דיכאון, חולשה וכו'.
תנועה משמאל לימין- טבעית
תנועה מימין לשמאל- מתוחה.
התנועה יכולה להיות מכוונת אל המצלמה או ממנה- הצופה מזדהה עם עדשת המצלמה.
התנועה כלפי הצופה היא בד"כ חזקה, מאוששת, מצביעה על בטחון עצמי של הדמות הנעה.
התקרבות יכולה להיתפס כאגרסיבית וחודרת למרחב האישי, או להפך- תנועה מפתה וידידותית.
הבדל פסיכולוגי גדול בין תנועה מצד לצד לבין תנועות עומק-
תנועה מצד לצד יכולה לציין מעבר של דמות, תנועה משמאל לימין- הדמות נחושה. תנועה יעילה בעלת כושר פעולה.
תנועת עומק של הדמות- – תחושה של איטיות.
המרחק והזוויות שמהם מצלמים את התנועה קובעים חלק גדול ממשמעותה:
שוט ארוך וגבוה- התנועה נראית איטית.
צילום מקרוב ומזווית נמוכה- תנועה מואצת ודרוכה.
סרטים אפיים | סרטים פסיכולוגיים |
תלויים בד"כ בשוטים ארוכים כדי להשיג אפקטים | נוטים להשתמש בעיקר בצילום מקרוב |
מנסים לתת תחושה של מרחב ותנופה | מעונינים יותר בעומק ובפרטים |
מדגישים את המאורעות | מעונינים יותר במה שמשתמע מהמאורעות |
עוסקים בפעולה | מדגישים את התגובה לפעולה |
לסוגים שונים של תנועה יש משמעויות סמליות. הסמליות הקינטית יכולה לשמש לביטוי רגשות ורעיונות. תנועות מתפתלות- ארוטיות, תנועות רועדות ומהוססות- פחד.
המצלמה הנעה
שבעה שוטים בסיסיים של מצלמה נעה:
- פאן pan – תנועות אופקיות של מצלמה המורכבת על חצובה, סורקת את הסצינה מנקודת מבט קבועה.
– שוט גוזל זמן משום שהתנועה חייבת להיות איטית וחלקה.
– תנועה לא טבעית, העין נוטה לקפוץ מנקודה לנקודה.
– שימוש לשם הישארות הנושא בפריים- דמות עוברת ממקום למקום, המצלמה עוקבת, הדמות במרכז הקומפוזיציה.
– פאן בצילום מרחוק- אפקטיבי בסרטים אפיים- חוויה של מרחבי הצילום.
– צילום מקרוב או מרחק בינוני- "שוט תגובה"- תגובה בין שני אנשים זה אל זה, יחס של סיבה ומסובב.
– סוויש פאן swish pan – סיבו מהיר ביותר של המצלמה- התמונות מתקבלות מטושטשות.
– מקנה לחיבור בין שתי סצינות תחושה של סימולטניות. מחבר בין שתי התרחשויות בשני מקומות כדי שלא יראו מרוחקים זה מזה.
– הפאנים נוטים להדגיש את אחדות המרחב ואת הקשר בין האנשים והעצמים הנמצאים במרחב זה.
- טילט tilt– תנועות אנכיות של המצלמה מסביב לציר אופקי נייח.
– שימושים דומים לאלו שבפאן:
– לשמור על דמות מתנועעת בתוך הפריים.
– הדגשה של קשרים פסיכולוגיים או מרחביים.
– רומז על סימולטניות וסיבה ומסובב.
– מציג נקודת מבט- דמות הסורקת סצינה מלמעלה למטה
– הטילט הוא שינוי זווית ומשמש לביטוי של שינוי פסיכולוגי בדמות. צילום בגובה העין, המצלמה נעה למעלה ולמטה- הדמות המצולמת נראית פגיעה יותר.
- צילומים מעגורן crane– צילומי דולי מהאוויר. העגורן יכול להרים ולהוריד את הצלם והמצלמה מן הסצינה ואליה ולנוע כמעט לכל כיוון.
- חצובת גלגלים dolly– המצלמה מוצבת על רכב נייד היכול להתקרב, להתרחק, או לנוע לצד הנושא המצולם תוך כדי פעולה.
– מדגיש את חווית התנועה.
– צילום דולי של נקודת מבט אורך יותר זמן ומגביר את המתח.
– דולי נסוג- טכניקה היוצרת גילוי והפתעה, המצלמה מגלה משהו שהיה קודם מחוץ לפריים.
– שימוש בדולי כדי ליצור ניגוד אירוני לדיאלוג. הבדלים אירוניים בין מה שהדמות אומרת למה שרואים בפריים.
– הדולי מדגיש גילויים פסיכולוגיים- בהתקרבות האיטית אל הדמות הבמאי מתקרב למשהו עקרוני, התנועה פועלת כאיתות לקהל, רומזת לו שהוא עומד לראות משהו חשוב.
– המצלמה הנעה – מעצם אי יציבותה- מעבירה תחושה של חיוניות, זרימה או אי סדר.
– צילומים בתנועה הם לעיתים קרובות סמליים- חיפוש עצמי של הדמות, זרם חיים אין סופי בלי התחלה או סוף וכו'.
- זום zoom – עדשות זום לא מחייבות תזוזה של המצלמה כמו דולי או עגורן והאפקט דומה מאוד.
– זום הוא צירוף מהיר של עדשות המאפשר למצלמה לעבור ממרחק קצר וזווית רחבה למצב טלפוטו ולהפך.
– נותן תחושה של צלילה לתוך הסצינה או הישאבות ממנה.
– שימוש בזום במקום עגורן או דולי- זול יותר, מועיל לצילומים מרחוק ללא הפרעות של אנשים אחרים.
– הבדלים פסיכולוגיים בין צילומי זום לצילומי דולי:
– דולי ועגורן | – זום |
נותנים לצופה תחושה של כניסה אל הסט ויציאה ממנו, המצלמה חודרת למרחב תלת ממדי כאשר החפצים מסביב נעים לצדי הפריים, בשוליים. | עדשות זום נוטות לקצר אנשים ולשטיח את הסט. השוליים נעלמים. |
נכנסים לאט לאט לסט | אפקט של הגדלה פתאומית. |
– בשוטים קצרים ההבדלים הפסיכולוגיים פחות בולטים מאשר בשוטים ארוכים.
- מצלמה מוחזקת ביד hand held camera – קשה להתעלם מטלטולי המצלמה, על הבד המעצים את התנועה השוטים נראים מחוספסים וקופצניים.
משתמשים בהם לצילומי שוטים של "נקודת מבט".
- צילום מהאוויר aerial shots
– צילום ממסוק כאשר אי אפשר להשתמש בעגורן.
– נותן תחושה של – תנופה ושחרור
– – צהלת נפש
– – תחושה כמו- אלוהית של גורל בלתי נמנע
– – תחושה של היסחפות לתוך התרחשויות שיצאו מכלל שליטה.
עיוותי תנועה מכניים
1. אנימציה (animation)
– בסיקוונס של אנימציה מצלמים כל פריים לחוד ולא ברציפות של 24 פל"ש.
– מצלמים חפצים או ציורים סטטיים. כל פריים שונה מקודמו במידה מזערית וכאשר מקרינים רצף של פריימים במהירות של 24 פל"ש מקבלים תחושה של תנועה.
2. תנועה מואצת (fast motion)
– משיגים באמצעות צילום של פחות מ24 פל"ש, המצולם נע בקצב רגיל, כאשר מקרינים את הרצף ב24 פל"ש מקבלים אפקט של האצה.
– משתמשים לשם הגברת המהירות הטבעית (סוסים, מכוניות, קומדיות).
– האצה מוגזמת של דמות אנושית יוצרת אפקט של מכונה.
3. תנועה איטית (slow motion)
– סיקוונסים המצולמים במהירות גדולה מ 24 פל"ש ומוקרנים במהירות רגילה.
– תנועה איטית- אופי טקסי ופולחני, ריקוד.
– תנועה איטית ומכובדת קשורה בד"כ בטרגדיה.
– אלימות המוקרנת באיטיות מקבלת מעין עידון.
4. היפוך תנועה (reverse motion) (או התנועה לאחור)-
– צילום הפעולה, כשהסרט מסתובב בכיוון ההפוך.
– אירועים המשתלשלים אחורנית.
5. הקפאה (freeze frame)
– משעה כל תנועה על הבד.
– תמונה בודדת נבחרת ומודפסת לפריימים רבים ככל שנדרש כדי לתת תחושה של הפסקת התנועה.
– הבמאי מפנה את תשומת ליבנו לתמונה מסוימת.
– משמש לצרכים קומיים,
– למטרות תמטיות,
– מטפורות אידיאליות לטיפול בזמן- התמונה הקפואה אינה מאפשרת כל שינוי.