להבין סרטים – סיכום: ניתוח מיזנסצנה
15 יסודות לניתוח המיזסצינה בשוט:
- דומיננטה- לאן נמשכת העין תחילה ולמה.
- התאורה- אור המפתח-
– חזקה
– עמומה
– ניגודיות בולטת
– צירוף כלשהו
- מרחק המצלמה והשוט:
– סוג השוט
– מרחק המצלמה מהפעולה
- זווית:
– גבוהה
– נמוכה
– ניטרלית- בגובה העיניים.
- צבע:
– צבע שולט
– ניגודי צבע משמעותיים
– האם הצבעים מסמלים משהו
- עדשה, פילטר, סרט צילום:
– עיוות החומר המצולם
– פירוש החומר המצולם.
7.קונטרסטים משניים:
– על מה מתעכבת עינו של הצופה לאחר הדומיננטה.
- צפיפות:
– כמה מידע ויזואלי דחוס בתוך התמונה
– מרקם ריק
– צפוף במידה מתונה
– מרובה פרטים.
- קומפוזיציה-
– חלוקה וארגון של המרחב הדו- ממדי
– העיצוב הנמצא ביסודו של המרחב.
- צורה:
– פתוחה- התמונה רומזת לכך שהיא רק "חלון" או חלק המבודד שרירותית מהסצינה.
– סגורה- כל היסודות מאורגנים בקפדנות ושומרים על שיווי משקל.
- מסגור:
– הדוק
– רופף
– האם לדמויות מקום לנוע בחופשיות או לא.
- עומק:
– מכמה מישורים בנויה התמונה
– האם הרקע או קדמת התמונה מפרשים את מה שקורה במישור האמצעי.
- הצבת הדמויות:
– איזה חלק של המרחב הממוסגר תופסות הדמויות:
– מרכז
– חלק עליון
– חלק תחתון
– שוליים
– מדוע?
- העמדת הדמויות ביחס למצלמה:
– לאיזה כיוון הן מסתכלות ביחס למצלמה
– צילום חזיתי מלא- אינטימי- מעורר השתתפות.
– רבע סיבוב- אינטימיות ללא מעורבות רגשית
– צדודית- פרופיל- מרוחק, הדמות לא מודעת לצילום ושקועה במחשבותיה
– סיבוב של שלושה רבעים- אלמוניות מרוחקת יותר, יחס אנטי חברתי של דמות, דוחה את התעניינות הצופה.
– גב אל המצלמה- ניכור, הסתרה, אנחנו רוצים לראות יותר.
- הקרבה או הריחוק בין הדמויות- כמה מרחב יש ביניהן:
– שייך גם למוסכמות חברתיות
– 1. אינטימיות- אהבה ורוך או חדירה למרחב האישי של הפרט
– 2. אישית- שומר על פרטיות אך לא מרחיק אחרים (בני משפחה ומכרים)
– 3. חברתית- מרחק פורמלי, קשרי עסקים פגישות חברתיות.
– 4. ציבורית- פורמלי ומנותק. דמויות ציבוריות.