מבוא לסוציולוגיה: בל הוקס וסולידריות נשית

מבוא לסוציולוגיה: בל הוקס וסולידריות נשית

ראו: מבוא לסוציולוגיה – סיכומים

על פי בל הוקס במאמר "אחיות: סולידאריות פוליטית בין נשים" תנועה פמיניסטית לא תצליח מבלי להתחייב להיאבק בסקסיזם, גזענות ומעמד (מאבק מעמדות). הבעיה היא הדיכוי הסקסיסטי והמדכאים הם יחידים ששולטים ומנצלים או מדכאים וכן באמצעות הקורבנות עצמם. בל הוקס טוענת שהיחידים צריכים לקחת אחריות וכי הקורבנות השלימו עם מיקומם. מטרתה היא להקים תנועה פמיניסטית מוצלחת.

"דיכוי משותף" –

בל הוקס מציירת תמונת עולם של גברים מדכאים נשים, לכן כל הנשים סובלות מדיכוי משותף. בל הוקס יוצאת כנגד המושג הזה, דיכוי האישה השחורה והלבנה הוא מאוד שונה, הנשים כולן הופכות לקורבנות וחבירתן היא על הבסיס הזה, לטענתה חבירת נשים צריכה להיות מבוססת על עוצמה. בנוסף קיים דימוי של האישה השחורה כמשוחררת אך היא טוענת כי זה מגוחך כיוון שהדיכוי הכללי בחברה אינו קשור לבית.

החבירה על בסיס הקורבנות מורידה את האחריות מהנשים בתנועה הפמיניסטית, כיוון שקיימת דמות "ליידי" לבנה, שרוצה חיים רגועים ומוגנים, מבחינת נשים מסוג זה אחיות = נשים תמיד ישתפו פעולה ולא יתקפו זו את זו, אך הנשים הללו הן חלק מהדיכוי המעמדי והגזענות.

סקסיזם, גזענות ומעמד –

הם המכשולים בפני התפתחות התנועה הפמיניסטית, בל הוקס מדגישה את רעיון השוויון האוניברסאלי, הנחת הבסיס שלה היא שכולם שווים – גברים, נשים, עניים וכו' וכו'.

סקסיזם – עפ"י תפיסתו הפשטנית הוא עולם בו יש ילדות טובות או ילדים רעים, דיכוי הנשים ע"י גברים. בל הוקס מתייחסת למושג זה בשנאת הנשים אחת לשנייה, הסקסיזם מביא איתו שנאת נשים.

גזענות – בדומה לסקסיזם זוהי עליונות הגוף הלבן הגברי על כל היתר – בהיררכיה מסוימת. מעבר לכך, מעשית נשים שחורות רבות לא יצטרפו לתנועה הפמיניסטית כיוון שהן מדוכאות ע"י נשים לבנות, נוסף לכך הן רואות בנשים הלבנות תלותיות. התנועה הפמיניסטית מתיימרת לדבר בשם כולן אך על שני הצדדים (נשים שחורות ולבנות) להכיר תחילה בגזענות שלהן.

גזענות מופנמת – שנאה כלפי עצמי, קבלת התפיסה הגזענית המיוחסת אליי

מעמד – מפריע לתנועה הפמיניסטית להתפתח כיוון שזה מדכא את הנשים השחורות, עשירות/עניות.

סיכומון:

לדעת בל הוקס למען הצלחת התנועה הפמיניסטית צריכה להתקיים דאגה לכלל, שיווין כללי. אין צורך בתחרותיות בעניין הדיכוי, ישנן כמה מערכות דיכוי כול אחת מהן מדוכאת באופן שונה. שנאת נשים צריכה להעלם מהעולם, כדי לעשות זאת הנשים צריכות ליישב את המחלוקות ביניהן, אסור להעמיד פנים של אחדות מזויפת.

רק כשיכירו בכך ויפתרו זאת תוכל להתקיים סולידאריות פוליטית.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: