מבוא לסוציולוגיה: חקר הגלובליזציה

מבוא לסוציולוגיה: חקר הגלובליזציה

ראו: מבוא לסוציולוגיה – סיכומים

סאסקיה סאסן – הולנדית שגדלה בארגנטיה וחיה בארה"ב ומלמדת באנגליה – וכל הזמן טסה ממקום למקום חוקרת גלובליזציה ומדברת על האופנים שבהם המושגים של טריטוריה וריבונות, שהם מושגים מרכזיים להבנת המדינה, משתנים בתהליכי הגלובליזציה. לדוג' היא אומרת שתהליכי הגלובליזציה לוקחים מידיהם של המחוקקים את האוטונומיה לקבל את ההחלטות בנושאים החשובים באמת. הרבה מההחלטות הכלכליות מוצאות מהידיים של מנהיגים מקומיים כי אומרים להם שיש כוחות שוק ובנק עולמי ורשות המטבע הלאומי, יש הרבה גורמים גלובליים שמכתיבים מדיניות כלכלית. השפעות הפוליטיקאים יכולות להיות על החלטות שוליות, הם לא יכולים לעצב את התנועה המרכזית של הכלכלה והתהליכים הכלכליים הגדולים. כיום מדינות מאוד מתקשות לעשות מהלכים פוליטיים עצמאיים – הכל נעשה בבריתות גדולות – לדוג' מלחמות נעשות בהחלטות משותפות של כמה מדינות דרך ארגונים כמו נאט"ו או האו"ם, מחוץ לגבולות המדינה.

המשמעות היא שמחוקקים שמנופפים בשאלות של זכויות אדם וכד' שהן נידחות יחסית באג'נדה הרגילה של הפרלמנט שלפני 20 שנה הפכו לאחד הדברים החשובים. בגלל הגלובליזציה יש מעט מקומות שח"כים יכולים להשפיע עליהם ולכן בנישות לא עולמיות יש להם יותר השפעה. מהן ההחלטות שיכולות להתקבל על ידי המחוקקים המקומיים ומהן ההחלטות שגם אם הם מצביעים עליהם אין להם יכולות להשפיע עליהם באופן מסודר.

אורי רם – עולמקומיות – גלוקליזציה

ניסיון להסביר את השינויים המתחוללים בחברה הישראלית מתוך מפגש בין מקומי לגלובלי.

שילוב של פרספקטיבה גלובליסטית וניתוח של תהליך גלובלי.

מודרניזציה

גלובליזציה

תקופה

עד שנות ה 70

משנות ה 80

מאפיינים

ממסורת למודרני.

מדתי לחילוני.

קהילות אתניות ללאומיות ממלכתית.

מתפוצה לטריטוריה.

מתיווך ומסחר לחקלאות ותעשייה.

מלוקלי לגלובלי

מניאו לאומיות לפוסט לאומיות אזרחית.

מהיפר קולוניזציה לדה קולוניזציה.

מריכוזיות לביזור.

מחקלאות ותעשייה לתעשיית מידע.

הטענה של רם היא בעיקרה שתהליך הגלובליזציה משנה את המבנה של החברה הישראלית, משנה את המיקוד של התהליכיים המרכזיים בה, וצריך להבין את ישראל בהקשר גלובלי כדי להבין את התהליכים שמתרחשים בה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: