התפתחותה של ניו-יורק

התפתחותה של ניו-יורק

ניו יורק- הייתה צריכה להיבנות אחרת מאירופה. המסורת התחילה ב-1600 ומדהים לראות כמה התקדמות הייתה. הקדמה והטכנולוגיה מתרחשות דווקא בתרבות חדשה יחסית בעולם.

החל מאמצע המאה ה-19, 1850- ניו יורק היא מרכז תעשייתי גדול. המוני בניא"ד נוהרים אליה כדי למצוא ולחפש עבודה. אז מתחילה צמיחתה העצומה שמבשרת את המטרופולין (ביוונית- עיר האם). זוהי עיר גדולה שחולשת מבחינה כלכלית על מרחב עירוני מאוד גדול.

לקראת סוף המאה מגיעים גלי הגירה: יהודים בעקבות אנטישמיות, אירים, איטלקים, סינים ואז גם מקימים את ניו-יורק רבתי- כבר לא רק מנהטן אלא כבר יש בה חמישה רובעים: מנהטן, ברוקלין, ברונקס, סטאטן איילנד. את פניהם של הבאים מקדם פסל החירות.

פסל החירות: הפסל הוכן על ידי פסל צרפתי ב 1876. גובהו 47 מטרים והבסיס הוא עוד 93 מ'. הפסל עשוי מברזל ומצופה בנחושת. זוהי אישה שלבושה בשמלה רחבה ועליה טוגה (לבוש רומי). האישה מחזיקה ביד אחת שני לוחות ובידה השנייה, המורמת היא מחזיקה לפיד. רגליה מבצבצות מעבר לטוגה ומבטה מופנה אל עבר האופק. על ראשה כתר בעל 7 קרניים.

בבסיס הפסל: כתבה משוררת אמריקאית יהודיה קליין קטע שנחקק על הבסיס (1883) וב-1963 חקקו את כתביה. זוהי קבלת פנים למי שמגיע לארה"ב כמהגר, פליט או חבר בית:

"הבי לי את בנייך היגעים, העניים, ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני חורין, את פליטת חופייך האומללה, שלחי אותם אלי, חסרי הבית וסחופי הסער, את לפידי אשא לצד שער הזהב."

גורדי שחקים

על שטח אדמה כה קטן עם מס' כה גדול של מהגרים היה צורך במציאת פתרון דיור והוא בא יחד עם הטכנולוגיה. הפתרון בא בדמותם של אותם מגדלים וגורדי שחקים.

עד לסוף המאה ה-19 אנשים חיו ועבדו בניו יורק בבתים נמוכי קומה שהיו בנויים בסגנונות שונים מכיוון שארה"ב ללא מסורת אדריכלות ייבאה סגנונות שונים. אך בראשית המאה ה-20 רואים כבר מעט התרוממות לגובה. הפריצה הגדולה החלה בראשית המאה העשרים כאשר כוחות פיננסיים וטכנולוגיות חדשות ואגו ושל נועזות ושל יוזמה- כל אלו חברו יחד לבנייתם של המגדלים הגבוהים.

גורדי השחקים נולדים בהדרגה. כל פעם ניסו לבנות יותר ויותר גבוה. הייתה שאיפה של יותר ויותר גובה. השאיפה הזו לגובה קיימת בבסיס האנושות. כאן היא עונה על צורך חשוב של ניצול מקום. 443 מ' ב"אמפאייר סטייט בילדינג". מה שאפשר את הבנייה היה שלד פלדה שהתגלתה באותה התקופה. היא בעצם סוג של ברזל. ברזל הוא נוקשה ולפלדה ישנה גמישות ובמקרה זה היא חשובה.

הבניין באנאלוגיה לאדם:  לשלד האדם יש עור והוא רק כסות, הוא איננו מחזיק את האדם שלם. יש לנו שלד פלדה ועליו ישנם מעין חיפויים בצורות שונות.

המעלית- הראשונות ומצאו כבר ב-1850 אך לאט לאט שיכללו את המעלית. היא מאפשרת את הבנייה הזו לגובה.

חימום מרכזי-

תאורת חשמל-

אלו הדברים שהיו הכרחיים לבניין הזה. אמפאייר סטייט בילדינג. 102 קומות גובהו.

ההיסטוריה הקצרה לא הביאה לידי התפתחות של זרמים אמנותיים כפי שהיה באירופה.זאת מכיוון שהיא לא הושתתה על מסורת אמנותית כלשהי מלכתחילה ולכן תלדות האמנות האמריקאית הם קצרים, אך ברגע שלקחה את המושכות היא הופכת להיות מובילה בתחום.

16 ציטוטים חזקים על שינוי

מהו שינוי? איך משתנים או איך מתמודדים עם שינוי בלתי נמנע? כמה ציטוטים מעוררי השראה ומחשבה על שינוי

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

עוד דברים מעניינים: