היסטוריה פוליטית: פירוק יוגוסלביה

היסטוריה פוליטית: פירוק יוגוסלביה

התפרקות יגוסלביה בשנות ה-90 הייתה אכזרית ורוויות אלימות בניגוד למה שקורה בשאר אירופה באותן שנים. ניתן לייחס זאת הן למנהיגים האכזריים ששלטו באותה מדינה והן למאפיינים אשר קיימים גם במדינות אחרות וצריכים לשמש לנו כתמרור אזהרה.

ממלכת הסרבים קמה ב1918 מערבוב של מספר רב של לאומים סרבים, קרואטים וכו'. היא התקשתה לפתח זהות לאומית,  וב-1929 הרכריז מלך הסרבי על הקמת דיקטטורה וכינה אותה יגוסלביה, שלטון זה החזיק (לאחר הירצחו של המלך ב1934) עד 1941 עת כבשו הגרמנים את יגוסלביה. עם כיבוש יגוסלביה בידי הגרמנים, בותרו יגוסלביה למספר חלקים ולפי תורת הגזע חולק הכוח מחדש כאשר הסלובנים והקרואטים זוכים לשטחים גדולים, ובהנגתו של אנטה פאבלי'ץ הקרואטי טובחים במעל לחצי מיליון סרבים שהיו בשטח החדש. פאבליץ' היה רודן פאשיסטי ואכזר שהנהיג מצע לאומני אכזרי ואלים. לאט לאט החלו הסרבים מתאגדים לארגוני מחתרת שלחמו בגרמנים, שכוחם והשפעה המשמעותית של התנגדות זאת באה לידי ביטוי על הפיכתו של טיטו למנהיג המורדים. טיטו היה מהפכן קומנסטי יגוסלבי, שהנהיג מחתרות שלחמו נגד הגרמנים ובעד יוגוסלביה סוציילסטית. ב1943 הכריז טיטו על הקמת ממשלה עצמאית בתמיכת ברית המועצות והן בתמיכת המערב וב1944 כבש צבאו בעזרת סיוע מהצבא האדום את העיר בלגרד.

עם תום מלחמת העולם השנייה נהרגו ביגוסלביה כ1.7 מיליון יוגסלבים, כמליון בידי יגוסלבים אחרים. יגוסלביה הייתה קרועה מצד אחד מחולקת בשל המלחמה הפנימית והלאומים השונים ומצד שני מאוחדת תחת השלטון הוציאלסטי שהבריח את הגרמנים. טיטו בנה את שלטונו על המצע הקומונסטי המשותף אך גם זה לא הצליח להשכיח את השנאה הפנימית ביגוסלביה. ב1946 עם החוקה היגוסלבית, הוקמה פדרציה יגוסלבית שבה היו שש מדינות: סלובניה , קרואטיה, בוסניה,סרביה, מונטנגרו ומקדוניה.

עם הניתו ב-1948 מברית המועצות, החל טיטו מפתח את יגוסלביה בצעדי ענקכשהשיא היה בין 75 ל61 שנים בהם צמח התוצר התעשייתי ב-70%.

ב-1980 עם פטירתו של טיטו הועמדה הרפובליקה היגוסלבית במבחן. ב1981 החלה ההתלקחות הראשונה בחבל האוטונמי שבקוסבו כאשר סטודנטים החלו מפגינים בדבר עצמאות לאומית אלבנית בקוסובו אשר נשלטה בידי מיעוט סרבי קטן שחיי בתוכה. הצבא והמשטרה דיכאו את המרד, אך מרד זה העלה שאלות רבות לגבי מה עתיד לעלות בגורל הפדרציה היגוסלבית.

חזור אל: מבוא להיסטוריה פוליטית – סיכומים

כאן תוכלו למצוא סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

היסטוריה פוליטית של זמננו

מבוא להיסטוריה פוליטית

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו

כאן תוכלו למצוא סיכומים אקדמיים נוספים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: