היסטוריה פוליטית של זמננו: הקבוצות הלאומיות בהודו ופקיסטן

היסטוריה פוליטית של זמננו: הקבוצות הלאומיות בהודו ופקיסטן

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

אינדירה גאנדי, שהיא, כמו הודו, התנדנדה בין סוציאליזם לקפיטליזם (ארה"ב הייתה קרובה לפקיסטן) – היו דברים שמבחינה פוליטית עזרו מאוד לתהליכי הבחירות. למשל גאנדי הלאימה את הבנקים לפני הבחירות. נתפס כצעד טוב לפי אוכלוסיות שונות אף שהזיקה לכלכלה.

אך מה שמלווה את הפוליטיקה כל הזמן הם הסכסוכים הלאומיים והדתיים. הלאומיות ההינדית מנסה להשתלט על מקומות קדושים מרכזיים. מקומות אלה היו בד"כ קדושים לכולם.

הדברים הללו התנקזו בהודו במספר מקומות שם הלאומים ההינדים הרסו מסגדים. הדבר מסוכן ביותר, ולכן הממשלות המרכזיות התמודדו עם זה בצורה חד משמעית – ניסו לדכא זאת, אך לא תמיד זה עזר.

אחד המוקדים היה אצל הסיקים באמניצר. בתחילת שנות ה-80 התחילו למרוד, והתבצרו במקדש הזהב, אותו המקדש שהסיקים ניסו להציל ב-19. אז אינדירה גאנדי נתנה פקודה להשתלט על המקדש, ואכן השתלטו עליו. כעבור זמן מה שומרי הראש הסיקים שלה פשוט רצחו את אינדירה גאנדי. תשלום עבור המבצע.

ב-74 הודו נהייתה מעצמה גרעינית, למרות עוניה, ובזכות עצמה. מלמד על מחקר, שכבה משכילה, וכן יכולת כלכלית משמעותית (על אף העוני). השנה הם אף משיקים צוללת גרעינית.

אצל הפקיסטנים המסלול היה עוד יותר מסובך, כי לפקיסטן היה קושי נוסף: ככשהיא נוסדה המיעוטים המוסלמים בראג' היו מפוזרים ביותר, ולכן נולדה כמדינה פדרלית עם שתי טריטוריות מרוחקות מאוד: המערבית והמזרחית. הבעיה היא שבפקיסטן המזרחית ("מזרח בנגל") האוכלוסיה הייתה מוסלמית, וגם במערבית, אך מבחינה אתנית-תרבותית – שונים לגמרי. במזרח – מדברים בנגלית (כמו שבמזרח הודו), ובמערבית – אורדו. המערבית מפותחת ועשירה יותר, ולכן מן היום הראשון משהקימו את פקיסטן – מוחמד עלי-ג'ינה – כפה יחד עם ממשלתו על כל האוכלוסיות את האורדו כשפה הרשמית. מהיום הראשון ישנם ניסיונות בפקיסטן המזרחית, על רקע אותו שוני לשוני-תרבותי-אתני, למרוד נגד פקיסטן המערבית.

בסופו של דבר, ב-1971 נפל הדבר. נוצרה בעבר מפלגה שרצתה את עצמאות פקיסטן המזרחית. השלטון הצבאי בפקיסטן המערבית, ואז ב-71 מתרחש מרד, המערבית שולחת צבא גדול ויש שם טבח גדול בניסיון לדכא את המרד. הליגה העג'מית – הלאומית של פקיסטן המזרחית – מצליחה באמצעות הודו לשחרר את פקיסטן המזרחית ומקימים את בנגלדש.

היא קמה כמדינה הענייה ביותר בעולם. מאז 71 ועד היום היא נעה בין תקופות דמוקרטיות לדיקטטורה צבאית, וכן אסונות טבע. מקום נמוך שמוצף כל פעם שיש קצת גאות. רמת חיים נמוכה מאוד.

בשנים האחרונות התחילה להתפתח בגלל התיירות.

לוקסבה – הפרלמנט ההודי הביקמרלי (טריטוריאלי, דמוגרפי).

מפלגת הג'נטה – המפלגה הלאומית, שלמעשה שלטה הרבה פחות ממפלגת הקונגרס בהודו. הקונגרס הצליחה לשלוט בהודו ברוב הזמן. בדרך כלל הג'נטה נזקקים להקמת קואליציות כדי לשרוד.

ולסיכום: הודו היא הדמוקרטיה הגדולה בעולם דמוגרפית, אך יש בעיות בדמוקרטיה: אלימות ורצח פוליטי; איך עובדת דמוקרטיה בקרב אוכלוסייה שאין לה השכלה פוליטית, ואף אין לה השכלה בכלל;

כמו כן, הרפובליקה ההודית מהיום הראשון נלחמת בשיטת הקאסטות. מנסים להעלות עקרונות של שוויון, אך זה לא עובד מאוד.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: