עקרונות הדמוקרטיה הפורמלית – סיכום

עקרונות הדמוקרטיה הפורמלית

מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

מאגר סיכומים אקדמיים

הסכמת הציבור

לא בטוח שדמוקרטיה היא שלטון הטוב ביותר, אולם בטוח שהוא ייצג את רצון הציבור.

ישעיהו ברלין – הבחין בין חירות חיובית לשלילית. דמוקרטיה היא מצע אידיאלי לחירות חיובית.

העובדה שהשליטים מתחרים על קולו של האזרח מעניקה לו כח ומשמעות בתהליך. הם פועלים בין השאר על סמך הרצון לקבל את תמיכת האזרח.

ההשתתפות הזו בדמוקרטיה אינה רק עניין ערכי חשוב, אלא היא גם דבר שיכול לנסות להבטיח מידה מסוימת של קבלה של השלטון שיבחר. גם כאשר אני בחרתי את מי שנשאר באופוזיציה, זה המצב, משתי סיבות –

א. בפעם הבאה האופוזיציה יכולה לעבור לשלטון.

ב. כל הפרויקט של המשטר נועד לתת לכל אחד את היתרונות שבעבודה משותפת. אם כל אחד יתעקש ויטיל ווטו לא יתרחש דבר. אי אפשר לבצע דברים בלי שלטון אפקטיבי. היכולת לקיים שלטון כזה תלויה בנכונות להבין שאי אפשר לתפקד בלי להפקיד את הסמכות בידי אנשים שנתמכו על ידי הבוחרים.

שתי גישות כלפי הדמוקרטיה

אם זה נובע מהדמוקרטיה הפורמלית אנחנו צריכים לומר דבר מה על הגישה כלפי המשטר. יש שני טיפוסים של גישות כלפי המשטר הדמוקרטי:

1. הגישה הדמוקרטית – משטר אפקטיבי הוא קריטי לשלטון אפקטיבי אני וכל אחד אחר נהנים משלטון אפקטיבי. לכן כל עוד לא עוברים איזשהם אילוצים, האזרח צריך להיות אזרח טוב במשטר. למשטר יש לא רק יתרונות של יעילות אלא גם יתרונות של כבוד והומניזם, ולכן אני חב לו לפחות את ההסכמה לפעול במסגרת ההחלטות שמתקבלות על ידי הנציגים המוסמכים.

2. הגישה האינסטרומנטלית – הובס. יש שלטון, שיש לו כח. הוא יכול לאכוף את סמכותו על האנשים. הוא יכול לחלק טובות הנאה. אני משתמש במשטר על מנת לקדם את האינטרסים שלי. אם אגיע למצב בו יש אפשרות יעילה יותר מהמשחק הדמוקרטי, המחויבות תעבור לערכים הפרטיים שלי. סביר להניח שהצורה הטובה ביותר לקידום האינטרסים במדינה דמוקרטית היא להיות דמוקרטית. חברה כזו אינה חברה יציבה, מפני שהיא תמיד צפויה לסכנה שאלה שרואים אותה באופן אינסטרומנטלי יפעלו נגד השלטון, אך גם נגד המשטר.

הדמוקרטיה הפורמלית היא עדיין צורת משטר עדיפה על רוב הצורות שאנו מכירים למרות שיש בה מחירים של חוסר יעילות, מכיוון שהיא הצורה שבה שאלת השליט חוזרת לאזרחים. אין שיטה אחרת שבאופן אימננטי מגדירה את הבסיס לשלטון על בסיס ההכרעה המושכלת של האנשים הכפופים לשלטון הזה. לכן שני הערכים היסודיים של הדמוקרטיה הם חירות ושוויון.

השוויון הדמוקרטי הוא שוויון צר – שוויון בפני החוק והכלל של לכל אחד קול אחד. האם הדמוקרטיה כוללת גם היבטים אחרים של שוויון – שוויון בהזדמנויות או בהכנסה? התשובה קשורה להבדלים בין דמוקרטיה מהותית ופורמלית.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: