מבוא להיסטוריה עולמית: המהפכה המדעית

מבוא להיסטוריה עולמית: המהפכה המדעית

מבוא להיסטוריה עולמית – סיכומים

  • 3 מהפכות באנושות: המהפכה הלשונית, המהפכה החקלאית, המהפכה המדעית.
  • מה קורה ב-500 השנים האחרונות:
  • גידול אדיר בכח של המין האנושי: לאורך כל ההיסטוריה של גידול מסוים בכח של האנושות. השינוי ב-500 השנים האחרונות הוא בסדר הגודל (אדם שנרדם בשנת 0 לספירה ומתעורר אחרי 500 שנה היה מתפלא אבל לא יותר מדי, אדם שנרדם בשנת 1500 וקם ב-2000 היה בטוח שהוא בגן עדן):

–          כסף: כל הכסף והייצור בעולם ב-1500 (250 מיליארד) היו פחות מבנק אחד. היום 60 טריליון דולר.

–          כל הספרים של כל הספריות ב-1500 אפשר להכניס למחשב אחד.

–          את כל התושבים בעולם ב-1500 (חצי מיליארד) אפשר להכניס לטוקיו. היום 7 מיליארד.

–          צריכת אנרגיה: ב-1500 18PJ. היום 536,000PJ.

–          תוחלת חיים מ25-40 לסביבות 65-80.

–          ידע על העולם מחוץ לכדור הארץ: ב-1500 היה הירח (ואולי השמש) היו כגוף הכי רחוק. במאה ה-17 הוסברו תנועות הכוכבים ע"י ניוטון, בפעם ראשונה ראו והגיעו אנשים. זבובי פירות היו הראשונים אחרי 4 מיליארד שנה (שיש אורגניזם בכדור הארץ) שיצאו ב 1947 מכדור הארץ (ואז חזרו). שנתיים אחרי, אלברט 2 (קוף) שנסע לחלל וחזר. ב-1959 יצא הרוסי הראשון מכדור הארץ. שנה אחרי בני אדם נוחתים על הירח.

–          ידע על מיקרו-אורגניזם: עד 1500 בני האדם לא ידעו על 99% מהאורגניזם (המיקרו-אורגניזם). ב…הולנדי רואה פעם ראשונה מיקרו אורגניזם בטיפת מיים.  היום בני האדם התגברו על המחלות שהם עושים ויודעים לנצל אותם.

–          המפנה החשוב ביותר – פצצת האטום – היכולת לסיים את ההיסטוריה האנושית: 16 ביולי 1945 בשעה 5:29 דק'. האמריקאים מנסים באלאמוגורדו את פצצת האטום הראשונה. (ניסוי כלים לפני הירושימה).

–          בני האדם מסוגלים לשנות את האבולוציה האורגנית: כל היצורים עד 1500 היו חיים תחת החוקיות של האבולוציה האורגנית (שכפול חומר גנטי מאורגניזם קודם, הבדל בין דורות נובע: א. מוטציה (שינוי גנטי). ב. שילוב חדש ממקורות חדשים (אמא ואבא עם גנים שונים). היום מדענים מצליחים להנדס אורגניזם חדשים שלא קשורים לחוקי האבולוציה –  כוונים:

  1. הנדסה גנטית.
  2. סייבורגים – יצורים חיים חצי אורגניים חצי לא אורגניים.
  3. יצורים לא אורגניים – מחשבים חיים.

–          לדוג' ביו-ארט: קאץ' עושה מייצג אומנותי של ארנבת זרחנית ירוקה (גן של מדוזה זרחנית עם גנים של ארנבת). (עד היום כבר עשו את זה לקופים, אין שום מניעה לעשות את זה לבני אדם). => חריגה מוחלטת מהחוקיות האבולוציונית.

–          אם בזה זה יסתיים, אז המהפכה המדעית תתגלה לא כאירוע היסטורי, אלא כאירוע פוסט-היסטורי -> קנה המידה צריך להיות מליארדי חיים שנים: יצירת הDNA => 4 מיליאד שנה => המהפכה המדעית => יצירת חיים בדרך אחרת.

–          אם כך הדבר: איך ההומו ספיינס רכש את הדרך לשנות את חוקי האבולוציה (זהו השאלה הכי חשובה בראייה היסטורית.).

  • הסימביוזה של המדע עם הדת: כל מחקר חייב לקבל מימון. המימון ניתן על פי תשובה לשאלה של תכלית –שאלות שרק הדת והאידיאיולוגיות יכולים לענות עליהם.
  • הדיסאוננס הקוגניטיבי: יש התנגשות חמורה בין שני אמונות סותרות של אדם. אך האדם ממשיך להחזיק בשניהם.

–          לדוג' הסימביוזה של הנצרות עם המדע במאה ה-16-17 – אייזיק ניוטון וכו' שהיו נוצרים הדוקים ופעלו לפיתוח המדע. (כנגד הדימוי של הנצרות נגד המדע במאה ה-16-17)

  • דעה שגויה: המהפכה המדעית היא השורש של כל מה שקרה ב-500 השנה האחרונות (עליית האימפריאליזם, מדינות הלאום, הקפיטליזם וכד').
  • סדרה של מהפכות שלא אחת גוררת את השנייה, אלא שהם הולכים אחת ליד השנייה. זה לא שהכל נובע מתוך המהפכה המדעית. המהפכה המדעית היא מהפכה בקנה מידה גדול הרבה יותר.
  • במונחים של 1700 הקפיטליזם והאימפריאליזם היו חשובות הרבה יותר לאדם הממוצע, אבל מעיניים של היום ולטווח ארוך המהפכה המדעית היא קריטית הרבה יותר.

מבוא להיסטוריה עולמית: המהפכה המדעית

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: