מבוא להיסטוריה עולמית: השלכות המצאת הכתב

מבוא להיסטוריה עולמית: השלכות המצאת הכתב

מבוא להיסטוריה עולמית – סיכומים

עזרים בירוקרטיים

  • רק כשמוסיפים להמצאת הכתב שיטות בירוקרטיות מתוחכמות הכוללות קיטלוג, ארכיון ועוד אז הוא מקבל משמעות. הכתב ללא מערכות אלו, לא קיבל את המשמעות ההיסטורית שאנחנו מייחסים לו.
  • המצאת מערכות מנהל / בירוקרטיה וכד' – ארכיון, כתב => חייבים את זה כדי לקיים בקבוצה אחת כמות גדולה של אנשים (100,000 איש באימפריה או במערכת דתית וכד').
  • היכולת הגדולה של הכתב היא ללכת אחרי הגבולות של יצירת התודעה האנושית – הגדולה של השפה האנושית (ההומו-ספיינס) היא היכולת ליצור מציאות מדומיינת. בני האדם גילו שמח מוגבל בגלל חוסר האפשרות להתמודד עם זיכרון מידע מתמטי מונוטוני.
  • מהפכת המספרים – היום יש יותר ויותר תחומים של ידע המסתמכים על כתבים חלקיים. לדוג' הניסיון של פיסיקאים להבין את מה שמתרחש ברמה של חלקיקים תת-אטומיים או תנועה במהירויות האור.
  • אבולוציה – התודעה האנושית התפתחה כדי להיות מסוגלת להבין סוגים מסויימים של תהליכים – דברים הגדולים גדול מפרעוש וקטן מהר ונעים בפחות מ-100 קמ"ש – את עולם התופעות הזה בני האדם, ע"י תהליכים אבולוציוניים, הצליח להבין בצורה אדיאלית. בעולם התת-אטומי ובעולם עם המהירויות האדירות, הדברים מתנהלים בתהליכים שהאינטואיציה שלנו לא בנויה אליהם => אותו חלקיק נמצא בכמה מקומות בו זמנית. משל שרידנגר על החתול שחי ומת בו זמנית עד שפותחים את הקופסא. => המח האנושי מנסה להבין את הדברים בעזרת משלים מעורפלים שלא באמת מסבירים את הדברים כמו שהם. => הדרך היחידה להבנה היא דרך המספרים (השפה החלקית).
  • המתמטיקה לא גורמת לדברים לחשוב יותר מהר, היא גורמת לנו לחשוב על העולם בדרך שהמח האנושי לא יכול לחשוב. (תורת האבולוציה היא מודל סטטיסטי שגם אותו קשה לנו לעכל).
  • מהפכת הכתב החלקי/כתב המספרים = הכתב השומרי התחיל את התהליך שהיום הופך להיות הכתב המפותח ביותר בעולם.
  • מנק' מבטו של האדם, המשמעות העיקרית של הכתב הביאה את בני האדם להיות מאורגנים בקבוצות גדולות.
  • השפה עוקפת את ההומו-ספיינס – מנקודת המבט של השפה: השפה המתמטית שנולדה כדי לעזור לשומרים לעשות מיסוי, משתלטת על העולם ומתפתחת יותר מההומו-ספיינס => השפה המתמטית הפכה להיות יותר מתוחכמת מהמין האנושי

–          לדוג' מטריקס – פיסות מידע מתמטיות מתפשטות ורוצות לחסל את ההומו-ספיינס.

–          בפסיכולוגיה וסוציולוגיה, הכתב המתמטי הכרחי היום (מנק' מבט היסטורית, זה מאוד מוזר שצריך מתמטיקה כדי להבין את נפש האדם ואת היחסים בניהם)

–          אנקדוטה: בני האדם יכולים לעשות דברים מבלי לרצות ולהבין לאן הוא הולך (לדוג' מה שקרה במהפכה החקלאית).

מבוא להיסטוריה עולמית: השלכות המצאת הכתב

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: