מבוא להיסטוריה עולמית: תחילת ההיסטוריה

מבוא להיסטוריה עולמית: תחילת ההיסטוריה

מבוא להיסטוריה עולמית – סיכומים

תחילת ההיסטוריה:

  • התפתחות השפה והמהפכה הלשונית היא הרגע שבו העולם ניתן להסבר לא ע"י ביולוגיה: מרגע שהשפה נכנסת למשחק התיאוריות הביולוגיות מוחלפות בסיפורים היסטוריים כאשר אנו מנסים להסביר את התרבות האנושית וההיסטוריה שלה.
  • בעבקבות התפתחות השפה והמהפכה הלשונית בני האדם לא השתחררו מהכפיפות לחוקי הביולוגיה (DNA, פיזיולוגיה וכד'), אך בכל זאת משהו התווסף והשתנה ללא הכר וכעת אנחנו חייבים תיאוריות היסטוריות כדי להבין את התהליכים מכאן והלאה.
  • למה תיאוריות ביולוגיות לא מצליחים להסביר את ההיסטוריה האנושית: זאת מכיוון שניתן להציע כי הקיום האנושי נע מתוך התפתחות, גם היסטורית אבל גם מבחינת הרבדים שבהם אנחנו מסבירים את ההיסטוריה העולמית:
  • פיסיקה => כימיה => ביולוגיה => היסטוריה.
  • בין כל אחד מהרבדים האלו ישנו נתק מסוים ולכן לא ניתן לעשות רדוקציה של ההיסטוריה לפיזיקה דרך ביולוגיה וכימיה.

–          בין פיסיקה לכימיה (לפני 13.5 מיליארד שנה): הסברים פיסיקלים לא מצליחים להסביר את הכימיה. דינמיקות בין אטומים ומולקולות הן כל כך מורכבות שהן לא ניתנות להסבר בתהליכים פיסיקלים (לדוג' אי אפשר להבין באמצעות תיאוריות פיסיקליות דינמיקה של תרכובות מלח כלורי)

–          בין כימיה לבין ביולוגיה (לפני 4 מיליארד שנה): הכימיה לא מצליחה להסביר תרכובות אורגניות שהם מתחום עניינה של הביולוגיה. חיים לא ניתנים להסבר ע"י תהליכים כימיים של פירוק מולקולות והרכבתן. מכאן שהביולוגיה מנותקת מהכימיה שמנותקת בתורה מהפיזיקה.

–          בין ביולוגיה להיסטוריה (לפני 50,000 שנה): התנהגות אנושית תרבותית לא ניתן להסביר רק על סמך הביולוגיה האנושית. לדוג' אי אפשר להבין בכלים ביולוגים את המהפכה הצרפתית. חתך עומק של המהפכה הצרפתית: פיסיקה => כימיה => חיים => תרבות. תיאור שהוא רק ביולוגי של המהפכה הצרפתית יכול להיות נכון ואמיתי, אבל הוא לא מדגיש את מה שהמעניין בו.

–          המהפכה המדעית (לפני 500 שנה): ההיסטוריה שוברת חלק מחוקי הביולוגיה ובמידה רבה מתחילה בתהליך ראשוני של התנתקות ממנה: סייבורגים, רובוטים, העלאת שיעור הילודה, התפתחויות גנטיות. המהפכה המדעית שברה את האבולוציה ושיחררה את האדם מכפיפות לביולוגיה.

כך אנו רואים כי תולדות האנושות הן תולדות של מעבר ממערכות מורכבות יותר ויותר שמהוות רבדים בקיום שלנו אך אינן מתיישבות אחת עם השנייה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: