דניאל אלעזר על מושג הברית ביהדות

דניאל אלעזר על מושג הברית ביהדות

מחשבה מדינית יהודית – סיכומים

  • פרויקט חייו של דניאל אלעזר היה לראות את הברית ביהדות כתופעה כוללנית: מערכת היחסים בין אלוהים לאדם משליכה גם על מערכת היחסים בין האדם לאדם. התזה: הברית היא כוללנית לחלוטין. רעיון מכונן במחשבה המדינית היהודית.
  • הברית נכרתת בין ישיויות שונות (אדם לאדם, אדם לאל, אדם לרשות)
  • ראייה היסטורית: עולם של בריתות (העם היהודי, בכלל).

הברית נבחנת ע"פי 4 מימדים:

  • המימד התיאולוגי: אדם לאלוהים. הברית מגדירה מה התחומים שבו אלוהים נמצא, שהאדם נמצא ומה נקודות ההשקה בניהם. => מכאן, שהברית נותנת מקום ומרווח לאדם והיא חותמת תיאולוגית לכך שהאדם ייצור מוסדות פוליטיים ("תיקון עולם").
  • המימד המשפטי-חוזי: אדם לאדם + אדם לרשות. הברית יוצרת מערכת של חוקים ונורמות חברתיות בין אדם לאדם ובין הפרט לבין הרשות (ולא רק בין האדם לאלוהים).
  • המימד הסוציולוגי: הברית היא הסולידריות החברתית בתוך הקהילה. הרגשת שותפות. החסד הוא המנוע המניע את האדם לפעול במסגרת הברית. הברית היא איננה רק חוזה, כאן נכנס מימד החסד.
  • המימד הפוליטי: הברית מגדירה את מקומה של הסמכות ואת מערכת העוצמות בתוך הקהילה. הברית מכוננת את רשות הרבים.
  • ביקורת פופריאנית על אלעזר: אם הברית מתארת את כל מה שקורה בעולם, התיאוריה שלו לא ניתנת להפרכה. בלי לדעת את גבול התיחום שלה, לדעת מה היא לא, אי אפשר לדעת מה היא כן.

תפיסת הממשל הנגזרת מרעיון הברית: הברית היא הצהרת כוונות ולא קובעת אבל לפי אלעזר יש בה יסודות חשובים במערכת בריתית

  • ·         שני דפוסי ממשל של המדינה המודרנית:

–          האוניטרי: ריכוזי (העוצמה אינה מבוזרת, היא המוקד אחד) – מחולק לשניים:

א.      תפיסה אנכית היררכית (בירוקרטית מאוד): פרמידלית – העוצמה המצויה בקודקוד.

  • לדוג' צרפת.
  • הבירוקרטיה קודמת לפוליטיקה.
  • ממשל מרכזי => מתווכים => ממשלים מקומיים.

ב.      מודל של מרכז ופריפריה: תפיסה יותר מרוככת של כוון העוצמה. המרכז מנהל בצורה אוליגרכית אבל גם לפריפריה יש כח להשפיע.

  • לדוג' אנגליה.
  • הפוליטיקה קודמת לבירוקרטיה.

–          פדרציה: foedus (אמונה) מתקשרת למילה פדרציה.

א.      מודל מטריצה => כולם משפיעים על כולם.

ב.      לדוג' ארה"ב.

  • טענת אלעזר: צורת המשטר הפדרטיבית היא הצורה הראויה על פי הברית המקראית. אם יש שני ישויות ומעלה שמחליטות להגשים עצמן יחדיו, ללא עוצמה אחת ששולטת בין אחת מהמדינות.
  • אלעזר מבצע יישום הברית על דפוסי ארגון של ממשלים בעולם.
  • עוד דוגמא שאלעזר מציע: יישום תפיסת הברית על הקהילות היהודיות בימי הביניים וכו'.

מועדון 27 – מיתוס או מציאות?

מה משותף לג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין, ג'ים מוריסון, קורט קוביין, איימי וויינהאוס? והאם בשביל תהילת עולם צריך למות צעיר? מיתוס מועדון 27

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: