להבין סרטים – סיכום: תנועה

להבין סרטים – סיכום: תנועה

להבין סרטים : מבוא לאמנות הקולנוע – סיכומים

תנועה היא מדיום בעל יכולות אקספרסיביות רבות, שעליהן נסמך המחול למשל. התנועה בקולנוע מתחלקת לתנועתן של הדמויות ולתנועתה של המצלמה.

לקולנוע דרכים רבות להשתמש בתנועה. למשל: מאחר והעין נוטה לסרוק משמאל לימין תנועה בכיוון כזה נחווית כטבעית אך תנועה בכיוון המהופך מטרידה, אפקטים שבהם ניתן לעשות שימושים דרמטיים.

ציר נוסף של תנועה בקולנוע הוא מהמצלמה ואליה – יחסינו אל הדמות מושפעים מכך שהיא נעה אלינו או מאיתנו. תנועה כלפי הצופה לרוב מעידה על ביטחון וכוח ויכולה לגרום לתחושה של איום בדמות שלילית או חברותיות בדמות חיובית. לתנועה הרחק מהמצלמה יש כמובן משמעות הפוכה.

ההבדלים בין הצירים באים לידי ביטוי גם במהירות התנועה. תנועה מצד לצד היא מהירה יותר ולכן מתאימה לפעולה. תנועה בציר העומק היא איטית יותר ויכולה להשרות שממון ואף שעמום. כך גם שוטים ארוכים וגבוהים מעבירים תנועה איטית יותר לעומת שוטים קצרים ונמוכים שישמשו בכדי ליצור אפקט דינאמי יותר.

בתחום התנועה בקולנוע ניתן להבחין בין סרטים אפיים וסרטים פסיכולוגיים. סרטים אפיים יטו יותר לצילום מרחוק ואילו סרטים פסיכולוגיים יטו יותר לצילום מקרוב, מכיוון שסרטים אפיים מעוניינים יותר בפעולה ואילו סרטים פסיכולוגיים מתעיינים יותר בתגובה ובעומק האישיותי.

קינטיקה בקולנוע יכולה לשמש גם בכדי להעביר משמעויות סמליות, כמו שימוש בתנועות רכות או נוקשות, ישרות או מעוגלות וכו', ובכך לנצל את הפוטנציאל האקספרסיבי של התנועה. תנועות רחבות מבטאות שמחה, מתפתלות מעבירות אירוטיות ועוד.

סוג השוט יכול להשפיע על תפקידה של התנועה בסרט. ככל שהשוט קרוב והדוק יותר כך גדל תפקידה של התנועה בסצנה.

המצלמה הנעה

תנועה בקולנוע יכולה להתבצע גם על ידי תנועת המצלמה, ולא רק תנועת הדמויות. תנועות המצלמה בקולנוע הן: פאן – מצד לצד (סוויש פאן – תנועה מהירה מצד לצד), טילט – מלמעלה למטה, תצלומי דולי – מצלמה המורכבת על גבי רכב נע או על מסילה, שוטים ממצלמה המחוזקת ביד, שוטים מעגורן בעל יכולת תנועה וצילומי אוויר ממסוק.

קולנוענים יכולים לעשות שימוש גם בעיוותי תנועה מכניים על ידי שימוש בטכניקות של אנימציה, האצת התנועה (פאסט-מושן), תנועה איטית (סלו-מושן), היפוך התנועה והקפאה שלה. לכל הפונקציות האלו יכולים להיות כמובן היבטים אקספרסיביים ודרמטיים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: